Praha bude hledat novou dohodu o Nákladovém nádraží Žižkov
Vedení hlavního města nechce kupovat a opravovat celý objekt Nákladového nádraží Žižkov. Bude usilovat o takovou dohodu s dalšími zainteresovanými stranami, která by zajistila, že magistrát nebude sám platit miliardové investice za opravu kulturní památky. ČTK to dnes řekl radní pro majetek Jan Chabr (TOP 09). Minulé vedení schválilo nákup nemovitosti od Českých drah za 662 milionů korun, odhady nákladů na rekonstrukce se odhadují mezi 1,5 a 2,5 miliardy korun.
Podle Chabra stále platí, že ministerstvo kultury chce část rozsáhlého areálu využít pro sídlo Národního filmového archivu. Mohl by tam zřídit kina a další kulturní aktivity, ideální je však podle radního víceúčelové využití. Ministerstvo již jedná o odkupu části nemovitosti s Českými drahami.
Radní dále uvedl, že ideální řešení by bylo, aby Praha koupila pouze část areálu a zbytek se rozdělil mezi ministerstvo a nejlépe i developerské firmy, které se v oblasti chystají stavět. Pro tisíce nových obyvatel bude nutné vybudovat lokální centrum, které by mohlo vzniknout právě v bývalém nádraží, míní radní. Ze stejného důvodu Praha 3 také požaduje stavbu velké školy, čemuž se vedení magistrátu nebrání.
Chabr dodal, že s ohledem na množství problémů, které musí Praha řešit, pro něj není akceptovatelné investovat přes dvě miliardy do jedné nemovitosti. Před dalším rozvojem bývalého nádraží bude nutné dosáhnout dohody.
České dráhy v minulosti s developerskou firmou Sekyra Group vytvořily společný podnik Žižkov Station Development, která má na budovu nádraží předkupní právo. Podle dřívějších informací společnost podmiňuje svoji spolupráci tím, že se v budoucnu zapojí do rekonstrukce budovy a vybuduje tam bytové a nebytové prostory.
Severně od nádraží plánuje postavit novou čtvrť firma Central Group, která v roce 2016 pozemky i s projektem koupila od britské firmy Discovery Group. Zatímco Britové chtěli stavět obchodní a kancelářské centrum, projekt Central Group za zhruba devět miliard korun má zahrnovat 2100 až 2600 bytů, park a školku. Začít stavět by společnost chtěla v roce 2020.
Osud prvorepublikové funkcionalistické budovy nádraží se v Praze 3 řeší už roky. Původně měla ustoupit výstavbě, po tlaku místních aktivistů však z demolice sešlo. Od roku 2013 je nádraží kulturní památkou. Stavba z 30. let 20. století patřila podle odborníků k nejmodernějším svého druhu v Evropě jak z hlediska technologie, tak z hlediska architektury.