Pospíšil: Podporujeme modernizaci a rozšíření letiště, vývoj nelze zastavit.

17. 12. 2020

Pražští zastupitelé ve čtvrtek na jednání posvětili stavbu nové paralelní ranveje na Letišti Václava Havla, kterou nejprve odmítla rada hlavního města. Schválili také změnu územního plánu nutnou pro stavbu, kterou radní nedoporučili. 

Změnu stanoviska města při hlasování podpořili koaliční zastupitelé TOP 09 a opozičních ODS a ANO, proti byli koaliční Piráti, Praha Sobě a STAN. Stavbu paralelní ranveje namísto nynější příčné má podle letiště od roku 2027 umožnit posílení provozu ve špičkách, naopak mají být zrušeny noční lety. 

Součástí přijatého usnesení je soubor podmínek souhlasu. Patří mezi ně například urychlená stavba železnice na letiště, dodání dalších podkladů a zhodnocení dopadů stavby ze strany vlády a letiště nebo zrušení nočního provozu po dostavbě nové ranveje.

Jsme mírní racionální podporovatelé modernizace a rozšíření letiště. Myslíme si, že vývoj nelze zastavit,“ říká k postoji TOP 09 Jiří Pospíšil, který je také lídrem Spojených sil. Současná podoba letiště podle něj nemá dostatečné kapacity nejen pro potřeby občanů Česka, ale i například pro rozvoj byznysu nebo například kongresové turistiky.

Předseda pražské TOP 09 vyjádřil obavu, že by Praha mohla bez rozšíření letiště zůstat pozadu. „Nechceme, aby Praha dopadla jako některá města v 19. století, která odmítala ve století páry lokomotivy a po několika letech se divila, že zůstala izolována,“ poznamenal.

K letišti se vyjádřil také náměstek primátora za TOP 09 Petr Hlaváček, který má na starosti mimo jiné i územní rozvoj. Ten předložil řadu argumentů, proč by se paralelní dráha měla postavit. Praha se podle něj často srovnává s britským letištěm Gatwick nedaleko Londýna, které má dvě ranveje, ale používá vždy jen jednu z nich. Letadla tam musí vyčkávat na přistání a funguje celou noc, což podle něj nikdo v Praze nechce.

Rozšíření kapacity ruzyňského letiště podle něj umožní nabídnout více prostoru v těch nejvytíženějších časech. „Dvě dráhy jsou ekonomické a hlavně bezpečné řešení. Primárně nejde o maximální roční kapacitu, ale o to, že se uvolní atraktivní časy zejména pro byznysové lety a také že nám paralelní dráha umožní vypínat letiště v noci. Navíc rozložení dopravy na dvě plnohodnotné ranveje přinese úlevu životnímu prostředí i Pražanům,“ doplnil.

Materiál, který náměstek připravil, zmiňuje, že v současnosti používá Letiště Václava Havla jednu hlavní a jednu záložní příčnou ranvej, která se používá při specifických meteorologických situacích nebo při opravách hlavní dráhy. Ta také vede dopravu přes hustě osídlené části Prahy, například Prahu 5. Paralelní dráha by tak měla podle něj odvést provoz do méně obydlené oblasti a dá se podle něj přirovnat k obchvatu města.

Výstavbu nové ranveje podpořila Hospodářská komora. Podle ní je nezbytná pro další rozvoj letiště, a tím i celé české ekonomiky. Bez ranveje se podle komory stane pražské letiště druhořadým letištěm a profitovat na tom budou okolní země. „Musíme si také uvědomit, že kromě turismu letiště slouží i jako klíčové kapacity pro obchodní cesty. Pokud Praha při rozvoji svého letiště zaspí, bude to mít negativní vliv na vnímání naší země jako dostupné byznysové destinace,“ uvedl viceprezident komory Radek Jakubský.

Zdroj: Blesk.cz

Štítky
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme