Pospíšil: Naším cílem má být řešit dopravu v Praze jinou formou než zákazy a restrikcemi
Bývalý předseda TOP 09 Jiří Pospíšil v nedávné době skončil coby šéf zastupitelského klubu Spojených sil pro Prahu, přesto nadále povede pražskou buňku TOP 09. O tématu své budoucnosti v pražské politice hovořil v rozhovoru pro CNN Prima NEWS. Hodnotil také šance koalice Spolu v podzimních parlamentních volbách.
Nedávno jste byl odvolán z pozice šéfa zastupitelského klubu Spojených sil pro Prahu. Jaká dnes panuje mezi vašimi kolegy v klubu atmosféra?
Ještě je předčasné, abych to hodnotil. Své odvolání jsme vnímal jako určitý mocenský souboj, který souvisí s tím, že se bude brzy připravovat nová kandidátka pro komunální volby a cílem bylo oslabit moji pozici. Opakuji, že jsem na té funkci nijak nelpěl, jediné, co mě mrzí, že to objektivně oslabilo pozici TOP 09 na magistrátu, a hůře se tak prosazují témata z našeho programu. V některých oblastech to považuji za velmi citlivé, vedou se intenzivní debaty o omezení průjezdnosti centra nebo o zavedení mýta. Tam já vnímám v TOP 09 silný hlas. Jsme pravicová strana, nikoliv strana aktivistů. Naším cílem má být řešit dopravu v Praze jinou formou než zákazy a restrikcemi. Uvidíme, jestli se to kolegům po oslabení pozice v Praze podaří proti Pirátům a panu Scheinherrovi.
Když jste takovými odpůrci mýta či dalších restrikcí v dopravě, dokážete si představit sedět ve stejné koalici také v příštím volebním období?
To já dnes nedokáži odhadnout. Komunální politika je mnohem složitější z hlediska vytváření koalic než například parlamentní politika. Budu-li za to zodpovědný, tak určitě řekneme předem jasnou strategii, aby volič TOP 09 dopředu věděl, s kým jsme připraveni jít do koalice a s kým ne. Před minulými volbami jsem jasně řekl, že nepůjdeme do koalice s hnutím ANO, a také jsme to dodrželi. Pak jsme ale byli odsouzeni logicky vládnout s dvěma stranami, které jsou spíše aktivistické a více levicové, takže vždy dochází k nějakým programovým střetům. Například vnímání dopravy či investic v Praze je trochu jiné. Za sebe bych TOP 09 viděl raději ve více pravicovější formaci.
Vy osobně budete usilovat, abyste znovu v Praze vedl TOP 09 do voleb? Je ve hře koalice s ODS a KDU-ČSL jako na celostátní úrovni?
Budu usilovat o post předsedy pražské TOP 09. Zda budu vést kandidátku, tak to je dnes předčasné. Uvidíme, zda třeba nepůjdeme ještě v nějaké koalici. Mou ambicí je, aby TOP 09 uspěla v komunálních volbách.
Osobně si tedy dokážete více představit koalici s ODS než znovu se STAN?
To záleží na mnoha okolnostech. Je důležité, jak dopadnou podzimní parlamentní volby. Pokud Spolu uspěje a půjde úspěšně do vlády, tak je velká šance, abychom se o podobný projekt pokusili i zde na komunální úrovni. Berte to jako můj názor. Určitě bude více variant, které budeme v Praze zvažovat. Koalice s ODS by za mě byla silná pravicová koalice, která by mohla uspět.
Jak jako takřka nezaujatý pozorovatel sledujete volební kampaň koalice Spolu?
Pozoruji to s velkými sympatiemi a jsem hodně optimistický. Když vstupujete do volební kampaně několik měsíců před volbami jako volební favoriti, což jsou dnes Piráti, tak to do voleb většinou nevydrží. Klidná, rozvážná a neagresivní poloha Spolu, která vede tradičnější kampaň, mi připadá jako správná taktika. Spolu pomalinku stoupá, Piráti naopak klesají, Andrej Babiš stagnuje, takže pokud Spolu udrží tento styl kampaně, tak je velká šance, že může být první na pásce. Koalice může mít kolem 25 procent, což je dnes výsledek, se kterým se dají volby vyhrát. Petr Fiala je za mě nejvhodnější kandidát na premiéra. Po všech excesech s Andrejem Babišem by pro zemi nebylo špatné mít zkušeného a slušného premiéra.
Jak se jako bývalý předseda TOP 09 díváte na budoucnost této strany? Může strana do budoucna vůbec samostatně přežít, nebo bude muset neustále hledat nějaké partnery do voleb?
Vnímám pozitivně, jak se Markéta Pekarová Adamová ujala funkce předsedkyně. Je to velmi pracovitý a viditelný lídr politické strany. Když se podíváte, tak TOP 09 má neustále 5–6 % preferencí. Když jsem byl předsedou, tak vždy byla první otázka každého novináře – kdy ta strana skončí? Přitom jsme uspěli jak v evropských tak komunálních volbách. Dnes má TOP 09 stabilizované preference nad 5 procent, viditelnou předsedkyni a myslím si, že se nemusíme bát o budoucnost strany. Na druhou stranu, budeme-li do budoucna dlouhodobě spolupracovat s programově blízkými stranami, tak si nemyslím, že je to nějaká rezignace na samostatnost, ale přirozená a z mého pohledu i správná věc. Zda to bude fungovat, se ukáže podle podzimního výsledku voleb.
Vznik obou koalic, které kandidují do Sněmovny, působí trochu jako společná snaha zbavit se Andreje Babiše. Pokud tedy současný premiér skutečně vymizí z politiky, tak klidně mohou například v ODS převládnout hlasy, že je tato koalice nadále zbytečná. Neobáváte se toho?
Samozřejmě to může nastat. Ty hlasy v ODS asi skutečně jsou, ale na druhou stranu, pokud koalice Spolu bude úspěšná a Petr Fiala bude premiér, tak také díky tomu, že TOP 09 této koalici přinesla 5–6 % voličů a podobné číslo taktéž KDU-ČSL. Bez koalice Spolu by byly šance ODS na úspěch pouze velmi malé. Není to jednostranně výhodná spolupráce, která zachraňuje dvě malé strany, ale je minimálně stejně výhodná pro tu největší stranu, protože má šanci mít premiéra. Zároveň si nemyslím, že pokud Andrej Babiš neuspěje a půjde do opozice, tak že by to měl být jeho konec. On v české politice bude dál působit. Bude to lídr opozice a uvidíme – nebude to jednoduché. Bude tady případně vláda několika politických stran v těžké ekonomické situaci s pravděpodobně silným opozičním lídrem Andrejem Babišem. Ale zatím je to pouze hypotéza. Volič je suverén.
Když se vrátíme k Praze, tak jste zmiňoval mýto nebo klimatický plán. Jak byste si vy osobně představoval, aby se dopravní situace v Praze řešila? Jak například urychlit dostavbu okruhů?
Měl jsem trochu dilema, zda klimatický plán podpořit. Je to balík opatření, z nichž valnou část podporuji. Pak tam jsou věci, se kterými mám problém. Zvolil jsem taktiku, že jsem veřejně upozornil, s čím nesouhlasím, ale plán jako celek jsem podpořil. Návrh je obecný jízdní plán, dlouhodobý projekt. Tím plánem nezavádíme mýto, je to velká budoucnost možná za deset let. Pan Hlubuček sice hovoří o roce 2025, ale to je úplně nereálné. Muselo by se to schválit na půdě parlamentu. Z jeho strany je to trochu ideologický výkřik. Myslím si, že dopravní situace by se měla zlepšovat investicemi. Peněz na investice je relativně dost a mrzí mě, že se nedaří všechny proinvestovat. Administrativa magistrátu to úplně neumí.
Souvisí to asi i s tím, že při současné byrokracii často není úplně jednoduché něco postavit. Peníze asi v tomhle případě často nestačí...
Je to samozřejmě dáno složitostí právních předpisů, pracovitostí jednotlivých úředníků, ale také politickým vedením. Když se podíváte například na Prahu 3, kde mají investice jako svoji prioritu, tak vidíte, že se to proinvestovat dá. Zkrátka je potřeba více investovat a méně zavádět restrikce.
Autor: Vojtěch Šeliga, CNN Prima NEWS
Odkaz na celý needitovaný článek zde