Kubata: Po ČT ztiší reklamu také Barrandov
Výzva poslance Václava Kubaty má odezvu. Televize Barrandov oznámila, že se připojuje ke gestu České televize a dobrovolně ztiší reklamy, které vysílá. Dvoustupňový proces, který vede ke sladění zvuku s dalšími pořady, televize už zahájila. Tento krok velmi oceňuji. Věřím, že i další soukromé stanice se dokáží zachovat natolik přátelsky k divákům, že nebudou čekat na povinnost danou zákonem, říká poslanec Václav Kubata.
Zákon, který zavede povinnost pro televizní stanice snížit hladinu zvuku podepsala skupina poslanců. Poté, co Česká televize předminulý týden oznámila, že jako první televize zvuk svých reklam sladí s ostatními pořady, poslanec Václav Kubata veřejně vyzval ostatní televizní stanice, aby se k jejímu kroku připojily. „I já jsem návrh zákona podepsal, ale nepovažuji za šťastné drobit mediální legislativu a nechat obě komory parlamentu, tedy téměř tři sta zákonodárců dlouhé měsíce řešit takovéto dílčí, i když smysluplné úpravy," napsal politik vedení televizních stanic.
Na konkrétní apel na řešení a samoregulaci hlasitosti reklamy už zareagovala televize Barrandov. Problémem hlasitosti reklam se už nyní zabývá EBU jako evropský orgán sjednocující standardy. Česká televize i televize Barrandov jsou členy EBU a pro hlasitost používají metodiku organizace. „Jsem přesvědčena o nutnosti této samoregulace. Je to vhodnější řešení, než nastavení pravidel změnami legislativy," napsala generální ředitelka Janka Vozárová a dodala: „Také TV Barrandov se podílí na tvorbě jednotné metodiky a k procesu samoregulace se připojujeme."
Hlasitost a úroveň zvukové složky jsou zcela odlišné pojmy. Hlasitost je projev subjektivní a není měřitelný, jak by se mohlo zdát. Tím, jak se reklamy zpracovávají – jejich zvuk se komprimuje, výsledek pak působí hutnějším dojmem. Tedy většina diváků ho vnímá jako hlasitější. TV Barrandov dnes již testuje zařízení, které bude zvuk reklam korigovat.