Co se nepodařilo komunistům, podaří se developerům?
Žižkov je velice zvláštní místo, ač se na něj mnozí dívají s despektem. Ti co zde žijí nebo jen prožili část svého života, se k této skutečnosti téměř vždy aktivně hlásí. V čem tkví ten pocit sounáležitosti s tímto místem?
Jedním z faktorů je zachování genia loci. Komunistům se nepodařilo asanovat téměř celý Žižkov a postavit zde bezduché paneláky, jak měli v plánu. Toto riziko však dnes hrozí od developerů, kteří vzhledem k maximalizaci svých zisků realizují projekty, které jsou pouze paneláky v moderním hávu a nestarají se o to, jaký bude přínos pro městskou část a její obyvatele.
Projekt Central Park Praha je příkladem developerského projektu, kde byla chybně zvolena celá myšlenka projektu vzhledem k tomu, že je realizován na Žižkově. Jednalo se o výstavbu bytů pro VIP klientelu a dnes jsou budovy s téměř 550 byty zkolaudovány a zejí prázdnotou.
Plánovaná výstavba Nákladového nádraží Žižkov si vzhledem ke svému rozsahu zaslouží zvláštní pozornost, jedná se o zástavbu téměř 33 ha. Etapizace schvalování a výstavby vede ke konfliktům a neustálým zásahům do území a mnohdy ke snížení funkčnosti celého území. V územním plánu je téměř 60% zastavitelné plochy zařazeno mezi smíšená území pro výstavbu kancelářských a obchodních prostor. Je třeba dbát na to, aby nebyla pouze prodloužena „mrtvá zóna" okolo stávající Olšanské ulice, která je dnes z hlediska života Prahy 3 pouze spojovací komunikací mezi Olšanským náměstím a Ohradou.
V současných plánech je mj. návrh na likvidaci budovy Nákladového nádraží, resp. překladiště vybudovaného ve funkcionalistickém stylu na počátku 30. let. Radnice Prahy 3 v tomto dává podle všeho volnou ruku developerovi, který i za cenu zvýšených nákladů- ve 30. letech se stavělo poctivě - budovu zřejmě strhne.
Vzhledem k absenci instituce Útvaru hlavního architekta musí MČ Praha 3 k tomuto projektu přistupovat nanejvýš odpovědně, aby se podařilo vybudovat novou městskou čtvrť se všemi funkcemi, které má plnit a propojit fungující městský život Vinohradské třídy s nostalgickým kouzlem Žižkova. Nedopustit bezduchou výstavbu v novém kabátě, kdy zájmen developera je kvantita, ale zájmem města a jeho obyvatel musí být kvalita a přínosnost nových projektů. Hlavním úkolem je najít vyvážený kompromis mezi těmito zájmy a k tomu by zajisté přispěla i veřejná diskuse o urbanistické studii Nákladového nádraží Žižkov.
Ing. Vladislava Hujová
členka výboru TOP 09 Praha 3