LEGISLATIVNÍ ASPEKTY ÚZEMNÍHO ROZVOJE
Při pohledu na stav projednávání konceptu nového územního plánu Hlavního města Prahy je již delší dobu zřejmé, že není reálný plánovaný termín jeho přijetí, kterým měl být dle Programového prohlášení Rady města rok 2010. Tento pro další rozvoj Prahy významný dokument tak bude schvalovat až příští zastupitelstvo vzešlé z blížících se komunálních voleb na podzim tohoto roku. Skutečnost, že přijetí územního plánu není jednoduchou a zejména rychlou záležitostí, ukázal již příklad vzniku současně platného územního plánu, včetně jeho změn, ať již byly prováděny prostřednictvím obecně závazných vyhlášek či po přijetí nového stavebního zákona ve formě opatření obecné povahy.
Potřeba revize předchozího územního plánu z roku 1986 byla vyvolána celospolečenskými změnami po listopadu 1989 a již v té době začaly přípravy na přechod k jeho nové podobě. Po zrušení starého územního plánu z roku 1986, schválení Plánu stabilizovaných území v lednu roku 1994 a po dokončení konceptu nového územního plánu a jeho projednání a schválení mohly být v prosinci 1996 zahájeny práce na návrhu jeho nové podoby.
Změny aktuálně platného územního plánu byly nejdříve prováděny obecně závaznými vyhláškami a po přijetí nového stavebního zákona jsou od 1. 1. 2007 změny nadále vydávány ve formě opatření obecné povahy podle správního řádu. Opatření obecné povahy č. 1/2008 o vydání změny Z1000/00 Územního plánu však bylo zrušeno rozsudkem Nejvyššího správního soudu, a tak v době od 30.10.2008 do 12.11.2009 platil územní plán v podobě před změnou Z 1000/00. Obsah opatření obecné povahy v daném případě doplňuje, případně nahrazuje, příslušnou část vyhlášky.
Práce na novém územním plánu započaly již před dvěma lety a aktuálně se nachází ve fázi konceptu územního plánu. V listopadu roku 2009 byl tento koncept včetně vyhodnocení vlivů navrhovaného řešení na udržitelný rozvoj předložen k veřejnému projednání a očekávaným datem platnosti nové podoby územního plánu je rok 2012. K jeho hlavním principům patří přestavba a oživení zanedbaných území, zelený pás ve vnějším pásmu města a ochrana stávající zeleně uvnitř města, přísná regulace rozrůstání města do volné krajiny, rozvoj rekreačních území, či důraz na rozvoj hromadné dopravy, zejména kolejové včetně železniční.
Rozdíl nového územního plánu oproti stávajícímu je znatelný zejména v jednoduchosti a přehlednosti s cílem co největší srozumitelnosti pro jeho běžné uživatele. Výrazné redukce se dočkaly jednotlivé položky a barvy vyskytující se v územním plánu, kdy nová podoba čítá 14 barev (oproti původním 28) rozdělených do čtyř základních typů území - krajinného, rekreačního, obytného a produkčního. Z hlediska kvality životního prostředí a ochrany zeleně je významné zavedení nové povinnosti pro investory zachovat v dané lokalitě určité procento zeleně, nebo ji v případě nové výstavby i přímo realizovat a rozšiřovat. Nově jsou stanovena rovněž pravidla pro umísťování a výstavbu výškových budov a pojetí prostorové regulace. Oproti stávajícímu územnímu plánu je nově připravovaný rovněž přísnější, veškeré jeho regulativy budou závazné bez možnosti jejich změny pouhou úpravou územního plánu.
Usnesením Zastupitelstva hl. m. Prahy č. 14/31 ze dne 28.2.2008 bylo schváleno, aby do doby nabytí účinnosti v současné době pořizovaného územního plánu byly pořizovány pouze tzv. celoměstsky významné změny v samostatném režimu pořizování. Během prací na novém územním plánu tak probíhá zvlášť projednávání celoměstsky významných změn, což může působit zdání dvojkolejnosti příprav nových pravidel územního plánování. Uvedené však v mnoha směrech lépe zohledňuje práce a přípravy velkých rozvojových území, která jsou plánována jako nová městská centra. Ta přitom nejsou součástí pouze celoměstsky významných změn, ale zpravidla též zakreslena v koncepci nového územního rozvoje. Z hlediska jejich rozsahu však umožňují celkově rychlejší režim projednání než v případě územního plánu celého sídelního útvaru a ve výsledku tak možnost urychlení prací na připravovaných projektech.
Tak významný dokument pro rozvoj hlavního města Prahy, jakým je v současné době chystaný nový územní plán, si v rámci dalších příprav zaslouží naši velkou pozornost a pečlivost. Chceme se přičinit o to, aby plně zohledňoval práva a zájmy Pražanů, ale i početné skupiny návštěvníků Prahy, na straně druhé aby vytvářel možnosti pro rozvoj dosud zanedbaných území včetně rozvoje a podpory veřejné hromadné dopravy. Naším cílem je, aby se nový územní plán stal kvalitním základem pro vytváření příznivého životního prostředí a hospodářský rozvoj naší metropole. Víc, než si myslíte.
Jan Krofta