Zastavení deregulace nájmů jako předvolební populismus

Rada městské části Praha 6 na jaře 2009 rozhodla o zastavení plošné deregulace nájmů. Jako důvody uvedlo tehdejší vedení Radnice probíhající ekonomickou krizi, dalším důvodem byla okolnost, dle které dochází ke stírání rozdílů mezi postupně deregulovaným a neregulovaným nájemným u bytů v původním (neopraveném) stavu, přičemž probíhající ekonomická krize může u postižených skupin nájemců zhoršit jejich finanční podmínky a schopnost nájemné platit. Výše postupně deregulovaného nájmu v polovině roku 2009 byla v oblasti Dejvic 95,45,-/m2 přičemž zákonem povolená částka byla v tomto období a pro tuto lokalitu 101,-/m2. Nájemné v Dejvicích tedy bylo ve stejné výši jako nájemné např. na Chodově (95,63,-/m2) nebo v Čimicích (94,38,-/m2). Pokud se na problém podíváme blíže, zjistíme, že šlo spíše o populistický předvolební tah než o blaho nájemníků. Právě návrh na skokové zvýšení nájemného od roku 2012, které je důsledkem rozhodnutí usnesení č.2296/09, by mělo vyvolávat případné obavy o platební neschopnosti nájemníků. Tímto rozhodnutím RMČ dojde skokově k navýšení nájmů až o 30,-/m2 i více, což je zcela zbytečná jednorázová zátěž. Pokud by RMČ přikročila k deregulaci i od 1.1.2010, měli by nájemci bytů daleko větší prostor k zareagování na tuto situaci, ke zvýšení nájmů by docházelo průběžně a po nižších částkách. Naopak obavy RMČ, které byly uvedeny v důvodové zprávě tohoto usnesení vyznívají jako liché. Aby Radnice tuto skutečnost zakryla, snaží se i v nově předloženém návrhu na Postup zvyšování nájemného navodit pocit, že zvýšení nájmů bude pouze ,,symbolické“ a to pomocí slevových koeficientů zohledňujících kvalitu bytu. Mezi tyto koeficienty je řazena např. i možnost parkování či vzdálenost obchodů a služeb. Toto jsou však faktory, ke kterým lze při stanovení výše nájemného přihlížet pouze v případě, že se bude jednat o nájemné smluvní nikoliv však regulované. Při použití těchto výpočtů se výše nového nájemného sice udrží pod hranicí povolenou zákonem č.107/2006 Sb. (147,91,-/m2), ovšem nájemci budou konfrontováni se situací, kdy se jim nájemné zvýší skokově, v některých místech i o více než uvedených 30,-/m2.
V neposlední řadě vytváří toto rozhodnutí RMČ sociální nespravedlnost mezi občany, kteří bydlí v nájemních domech ve vlastnictví soukromníků a mezi těmi, kteří bydlí v nájemních domech ve vlastnictví obce. První z uvedených platí v současné době 127,-/m2, a druzí pouhých 95,-/m2. Tuto asymetrii však RMČ neřešila v období minulém a nebere ji v úvahu ani v nové koncepci Postup zvyšování nájemného.
Komise Zdravotnictví, sociální politiky a bydlení vypracovala stanovisko ke krokům Radnice
v oblasti zastavení deregulace nájemného v letech 2010 – 2012 a analýzu ekonomických i sociálních dopadů tohoto rozhodnutí. Komise považuje rozhodnutí ODS nederegulovat po dva roky nájemné v MČ Praha 6 za bezpříkladný populistický předvolební krok. Pro občany Prahy 6 bude mnohem horší radniční koalicí navrhovaný skokový nárůst o téměř 55% od r. 2012!
Komise mimo jiné doporučuje:
- znovuzavést deregulaci nájemného a to od 1. 1. 2012 v plné výši dle zákona č. 107/2006 Sb.
- výši nájemného stanovit dle zákona č. 107/2006 Sb., nikoliv na základě slevových koeficientů navrhovaných MČ
- výši nájemného diferencovat až po ukončení regulace, tj. od r. 2013. Kriteria pro diferenciaci by měla být jednoduchá a v omezeném počtu
- vznést dotaz na MČ – přesná náplň činnosti bytového ombudsmana. Dále požadavek na pravidelné předkládání zprávy o výsledku jeho činnosti v podobě zprávy v rámci materiálů pro každé zasedání ZMČ.
- navrhnout využití zákona o rodině (vyživovací povinnost dětí vůči rodičům)
- vyšší příjmy získané z nájemného v případě plné deregulace využít na rekonstrukce nájemních domů, část popř. využít na sociální programy zaměřené na zmírnění dopadů deregulace