Metrostav staví Blanku, bude ji i bourat?
Tunel Blanka má být součástí severozápadní části Městského okruhu Prahy. Jeho rozpočet se pohybuje okolo 25 miliard korun.
Problematické stavební povolení se týká inženýrských sítí v úseku Špejchar - Pelc-Tyrolka a výstavby podzemních garáží na Letné. Na uvedený úsek byla již vydána tři stavební povolení, bez tohoto posledního však nemůže být tunel uveden do provozu. Při pokračování stavby bez platného stavebního povolení by navíc úřady měly zahájit řízení o odstranění stavby.
Metrostav přesto na tomto úseku dál pracuje. Část technologických sítí, kterých se týká zrušené stavební povolení už má postavenou. Podle Magistrátu, investora celé stavby, se nejedná o nic zásadního. Je to prý pouze jedno ze stavebních povolení a navíc se prý netýká hlavní části komplexu. V praxi to znamená, že vlastníme "řetěz bez jednoho článku". Nedá se sice na nic použít, ale nám to nevadí, hlavně, že ho kus máme.
Pražský Městský soud již loni v květnu zrušil rozhodnutí Ministerstva pro místní rozvoj o stavebním povolení na část tunelu z roku 2006 pro závažné vady způsobené chybami úředníků.
Proti stavbě také protestuje občanské sdružení Za naši budoucnost, jehož členy jsou obyvatelé pražských Holešoviček. To u soudu uspělo ve třetině stížností proti stavebním povolením tunelu Blanka. Argumentem mu byly mimo jiné chybějící analýzy dopravy a dopadu stavby na životní prostředí, které si mělo Ministerstvo pro místní rozvoj nebo pražský Magistrát nechat vypracovat.
Tunel Blanka má už víc než roční zpoždění a stále více se prodražuje. U staveb takovéhoto rozsahu se dají jisté nepředvídatelné komplikace předpokládat. Nemělo by se však stát, jako v tomto případě, že budou převážně způsobeny Magistrátem a státními úřady.