Parkovací zóny na Praze 6
Zaparkovat bezplatně auto v ulicích metropole už několik let nelze všude. Dosud ale zóny placeného stání fungovaly hlavně v centru města. V příštím roce již takových míst bude daleko víc.
Rezidentních zón se totiž dočkají i obyvatelé velké části Prahy 5 a 6 a také Jarova v Praze 3. Zástupci městských částí se na tom dne 25.5.2011 dohodli s magistrátem.
"Nyní bude následovat debata o tom, kde přesně by zóny měly být a jak budou fungovat. Každopádně povede k zavedení zón na jejich území," říká náměstek primátora pro dopravu Karel Březina. Podle šéfa odboru dopravy Jana Heroudka dolaďování potrvá asi tři měsíce. Následně by o jejich zavedení hlasovala městská rada a od jejího rozhodnutí potrvá rok do jejich zavedení. Pražané by se jich proto měli dočkat zřejmě příští rok na podzim.
Jak Praha 6, tak i Praha 5 užmají jasné představy, jak by v jejich čtvrtích měly parkovací zóny fungovat.
Obě chtějí zavést i systém takzvaných smíšených zón. Ten už asi měsíc v několika ulicích testují v Praze 2 a 3.
Jejich koncept je jednoduchý, velmi zjednodušeně řečeno, v noci tu zaparkují pouze rezidenti, přes den kdokoliv, kdo si za stání zaplatí. Smíšené zóny však nebudou ve všech ulicích, ale pouze tam, kde rezidenti neobsazují všechna parkovací stání. V ulicích se tak i nadále budou objevovat i klasické modré zóny.
Tato opatření mají pomoci obyvatelům ulic, ve kterých často nenacházejí volná parkovací stání, protože na jejich místech stojí auta "přespolních" šoférů. "Zastavit během dne před domem nelze. Podle espézetky vždy poznám, že tam stojí samí Středočeši. Bydlím totiž kousek od stanice metra Dejvická. Tam je to spádová oblast pro lidi ze Středočeského kraje. Rozhodně chci parkovací zóny," říká obyvatel ulice Generála Píky v Dejvicích.
Zpoplatnění dalších čtvrtí však mnoha motoristům dojíždějícím například za prací do jiné městské části radost neudělá. Za parkování si tu budou muset také platit. O zavedení zón uvažuje i desátá městská část. Ta však chce, aby se k této otázce vyjádřili její obyvatelé. Uspořádá k tomu referendum.
Už žádné drobné, postačí SMS zpráva
Systém placení by se však měl vylepšit. Zatímco dnes musí řidiči lovit z kapes drobné nebo rozměňovat bankovky v obchodech, zanedlouho by mohli za parkování v zónách zaplatit i pomocí SMS zprávy.
Argumentář radnice:
FAQ - Nejčastější otázky a odpovědi:
Cílem radnice v návrhu systému rezidenčního parkování je výrazně zvýhodnit občany Prahy 6. Jeho podoba reaguje na stížnosti a otázky občanů. Akceptuje je a vychází z nich. Nejčastější z dotazů jsou naznačeny v následujících odstavcích.
1. Kde v Městské části Praha 6 jsou plánovány zóny rezidenčního parkování?
Jde o části Dejvic, Hradčan, Bubenče a Břevnova.
2. Proč Městská část Praha 6 plánuje zavést zóny rezidenčního parkování?
V některých lokalitách již zatížení parkováním přesáhlo únosnou mez. Značné procento ploch zabírají vozidla řidičů dojíždějících z jiných lokalit, kteří tak obsazují místa určená místním obyvatelům. Rozhodnutí zavést zóny rezidenčního parkování tedy není motivováno ekonomicky, ale snahou zajistit parkování občanům Prahy 6.
3. Co všechno si mám představit pod pojmem Městská část Praha 6?
Je třeba důsledně rozlišovat oblasti, které spadají do Městské části Praha 6. Právo na rezidenční parkování budou mít jen občané Městské části Praha 6, kterou tvoří tato katastrální území: Bubeneč, Břevnov, Dejvice, Hradčany, Liboc, Ruzyně, Dolní Sedlec, Střešovice, Veleslavín a Vokovice.
4. Jak budou řešeny zóny rezidenčního parkování a kolik budou stát?
Je navrženo několik zón – čistě rezidenční, smíšená krátkodobá, smíšená záchytná a návštěvnická krátkodobá. Všechny tyto zóny jsou plánovány v nejzatíženějších oblastech, tedy v části Dejvic, Hradčan, Bubenče a Břevnova. Rezidenční karta pro občany s trvalým bydlištěm bude stát 700 Kč za rok (tedy 1,92 Kč za den) a bude platit na celém území Městské části Praha 6.
5. Proč je v některých částech Prahy 6 systém navržen a v jiných ne?
Systém je navržen pro celou Městskou část Praha 6 jako flexibilní. To znamená, že je plánován pouze v extrémně zatížených lokalitách. Na aktuální vývoj situace bude možné reagovat rychleji, zejména s ohledem na prodloužení trasy metra A směrem na letiště Ruzyně a dostavbu městského a pražského okruhu.
6. Kolik za rezidenční parkování zaplatím jako důchodce?
Počítejte se zvýhodněným tarifem ve výši 350 Kč ročně, což je 0,96 Kč za den, měsíčně tedy zhruba jako cena za 1 l benzinu.
7. Jsem v invalidním důchodu. Kolik zaplatím za rezidenční parkování?
Zůstává v platnosti nárok na vyhrazené parkovací místo dle současného platného systému přidělování parkování pro tělesně postižené. Pokud chcete parkovat i jinde v účinné zóně, vztahuje se na Vás snížená sazba 350 Kč ročně, tedy zhruba 0,96 Kč za den, stejně tak jako na důchodce.
8. Mám v Praze 6 trvalé bydliště. Vůz mi byl přidělen zaměstnavatelem. Budu moci jako rezident získat kartu rezidenčního parkování?
Ano. Jen je třeba, abyste doložil, že na základě dohody se zaměstnavatelem užíváte vůz i k soukromým účelům. Poplatek bude stejný jako u ostatních rezidentů, tj. 700 Kč za rok.
9. Jak bude vyřešeno zásobování mé provozovny, respektive firmy v Praze 6, pokud je zajišťuje firma z jiné městské části, příp. mimopražský dodavatel?
V době od 6.00 do 8.00 mohou zásobovací vozidla parkovat kdekoli bez omezení. V jiných časech za poplatek všude tam, kde budou umístěny parkovací automaty, to znamená na více než 40 % z navrženého území.
10. Jak u nás zaparkuje návštěva?
Návštěvy mohou využít parkování ve smíšených nebo krátkodobých návštěvnických zónách, kde uhradí příslušný poplatek. Denně přes noc a o víkendu (od 18.00 v sobotu až do 8.00 v pondělí) mohou v návštěvnických krátkodobých zónách parkovat zdarma.
11. Jaké je řešení, když za mnou přijede řemeslník, např. instalatér nebo opravář?
V době od 6.00 do 8.00 bude moci parkovat kdekoli. Jindy za poplatek ve smíšených nebo krátkodobých návštěvnických zónách. Pro parkování v rezidenční zóně si případně může zakoupit dočasnou stírací kartu.
12. Jak postupovat v případě, že stávající vůz prodám a zakoupím si jiný? Musím zaplatit za kartu opět celý roční poplatek?
Ne, roční poplatek byl již zaplacen. Odevzdáte stávající kartu a na nový vůz získáte novou.
Historie od roku 2008:
Nezavádět zbytečně parkovací zóny na celém území Prahy 6, dát stejná práva na zakoupení parkovací karty úplně všem občanům, podpořit zachování tradičních nákupních zón zajištěním maximální možnosti parkování živnostníkům, podnikatelům a jejich klientům v tzv. smíšené zóně, to jsou cíle návrhu radnice, jak řešit neúnosnou situaci s parkováním v některých částech Prahy 6.
„Naše parkovací místa zabírají motoristé, kteří dojíždějí do Prahy za prací, a také auta obyvatel ostatních městských částí, kteří nechtějí platit za parkování ve svých čtvrtích. Proto jsme v zájmu maximálního usnadnění života rezidentů v domovském obvodě připravili návrh řešení parkovacího problému,“ zdůvodnil starosta Prahy 6 Tomáš Chalupa a dodal: „Systém rezidenčního parkování má výrazně zvýhodnit občany Prahy 6. Jeho podoba reaguje a akceptuje právě stížnosti a otázky lidí.“„Všichni známe režim parkovacích zón v centru Prahy a jeho výhody i slabiny. Cílem našeho záměru, který byl jednoznačně doporučen zastupitelstvem napříč všemi politickými stranami v dubnu tohoto roku, je systém vylepšit a maximálně zohlednit specifika Prahy 6,“ doplnil radní Jan Záruba, který má na starosti dopravu.
V praxi to znamená, že radnice Prahy 6 nechce zbytečně zavádět parkovací zóny na celém území Prahy 6, ale jen na malé části (viz. mapa v příloze) a dát stejná práva na zakoupení parkovací karty úplně všem občanům Prahy 6, ať už bydlí v oblasti účinnosti navrženého systému nebo v ostatních lokalitách městské části. Dalším zásadním hlediskem je zajištění možnosti parkování živnostníkům, podnikatelům a jejich klientům, a to zavedením maximálního možného prostoru pro smíšené parkování, a tak podpořit zachování tradičních nákupních zón.
„Jak je na první pohled zřejmé, řešíme zejména parkování v nejzatíženějších lokalitách - okolí Vítězného náměstí a Evropské třídy, Bělohorskou a přilehlé ulice Břevnova, oblasti v blízkosti Malé Strany a Holešovic. Z významných rozdílů oproti tzv. modrým zónám v jiných částech Prahy jasně vyplývá, že náš návrh není motivován ekonomickými faktory, ale snahou nabídnout optimální řešení,“domnívá se starosta Chalupa. Změny oproti jiným částem Prahy byly již projednány se zástupci hlavního města Prahy.
Tři zásadní výhody rezidenčního parkování v Praze 6 oproti zónám v jiných částech Prahy:
> Systém je navržen jako účinný jen v extrémně zatížených oblastech. Parkování na převážné většině území Prahy 6 má zůstat nadále neregulované.
> Občané z celé Prahy 6 budou mít možnost zakoupit si rezidenční parkovací kartu, která zajišťuje všem stejné právo parkovat kdekoli v oblasti vyhrazené pro rezidenční parkování na území Prahy 6 bez omezení. Dojíždějící již nebudou mít možnost tato místa blokovat.
> Na rozdíl od ostatních částí Prahy, kde jsou již zóny placeného stání zavedeny, systém počítá se zcela nadstandardním rozsahem tzv. smíšených zelených parkovacích zón (více než 1/3 celkového počtu parkovacích míst), kde rezidenti vlastnící kartu parkují bez dalších poplatků a návštěvníci platí.