11. 9. 2013

O výstavbě, trase a hlavně nutnosti metra D se mluví už pár desítek let. Stačí se v době hlavní ranní dopravní špičky postavit například na zastávku Nemocnice Krč a sledovat silniční provoz. Autobusy, které směřují z Modřan, Lhotky, Kamýku, Písnice, Libuše, Kunratic, krčského sídliště ale také příměstských aglomerací na Kačerov a dál do centra, jsou z velké části plné. Auta, které směrem do centra nebo na Jižní spojku vytvářejí dlouhou popojíždějící kolonu mezi semafory, jsou naopak z víc jak 2/3 obsazená pouze jedním cestujícím-řidičem. Kde je problém?

Praha 4 je podle aktuálních statistik nejlidnatější pražskou městskou částí s více než 120 tisíci obyvateli. Znamená to, že pokud by se „čtyřka" oddělila od Prahy, stala by se pátým největším městem ČR. Když se podíváme na mapu Prahy, zjistíme, že jejím územím sice již vede trasa linky C, směrem od Chodova a Jižního města a o její vytíženosti netřeba spekulovat. Zároveň se pouze tramvajemi a autobusy řeší výše zmíněná obsluha Modřan a ostatních sídlištních čtvrtí.

Problém podobných sídlišť, jako například Stodůlek nebo Proseku, se již podařilo vyřešit prodloužením stávajících linek metra. Jako další variantu odlehčení okrajům Prahy se tedy nabízela trasa metra D (Písnice - Pankrác - nám. Míru), avšak vzhledem k rozhodnutí radnice hl. města Prahy za dob primátora Béma bylo upřednostněno prodloužení metra A z Dejvické. To by bylo celkem v pořádku, zlepšení spojení směrem od letiště si tato část Prahy bez pochyby zaslouží, pokud by však finální podoba této trasy nevedla zcela nesmyslně úplně mimo původní směr (i z pohledu kontroly ze strany Evropské komise). Když se k tomu přidá stavba prodraženého tunelu Blanka, je jasné, že na další důležitou dopravní stavbu, která by odlehčila jihu Prahy, nezbyde z rozpočtu města dostatek peněz.

Poslední dobou se ale může zdát, že se věci kolem nové linky metra opět pohnou kupředu. Nebude to jen tím, že Blanka a prodloužená trasa metra A budou, podle informací, velmi pravděpodobně otevřeny během roku 2014. V polovině srpna se totiž objevili zprávy, že ministerstvo životního prostředí navrhuje přesunout 3,7 miliardy korun z operačního programu Životní prostředí na modernizaci a rozvoj pražského metra, které rezort považuje za ekologický způsob hromadné dopravy. Výstavba metra (cena je odhadována na méně než 30 miliard korun) má již hotovou dokumentaci pro územní řízení a vloni na konci roku získala souhlasné stanovisko v procesu posouzení vlivu stavby na životní prostředí (EIA). A právě přesun nevyčerpaných peněz by mohl být spouštěcím bodem k nezbytné realizaci.

Pokud by došlo k odsouhlasení převedení peněz, jednalo by se důležitý krok, který by pomohl dopravě nejen na Praze 4, ale celému jihu Prahy, a které by vedení městských částí na jihu Prahy a hlavního města mělo jednoznačně podpořit.

PhDr. Petr Kučera, zastupitel MČ Prahy 4 a člen MV TOP 09 Praha 4

Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme