Má se cena parkovaní v Praze astronomicky zvednout?

27. 3. 2024

Odpověď zní – ne!

Náměstek pražského primátora Zdeněk Hřib tvrdí, že Prahu stojí jedno parkovací místo ve městě sedm až devět tisíc korun ročně. Pro srovnání uvádí komerční cenu parkovacího místa v obchodních centrech, které činí až 36 000 KČ za rok. V Praze 4, v současné chvíli, stojí roční parkovací oprávnění v rezidentské zóně 1 200 Kč. Dle přání pana náměstka by se tedy měly zvednout přibližně sedminásobně. Takové zdražení je neakceptovatelné. Představa, že občan bude platit o tolik víc bez výrazného zlepšení kvality služeb, je iluzorní.

Strach o pražský klenot

Ve skutečnosti není problém parkování, ale cena jízdného v MHD. V roce 2015 došlo ke snížení ceny ročního kuponu z 4500 Kč na současných 3650 Kč. Tento krok měl výrazně zvýšit počet cestujících v hromadné dopravě na úkor individuální dopravy. Ze začátku se počet cestujících opravdu mírně navýšil, ale v následujících letech poklesl zpět. Při započítání inflace, zvýšení cen vstupů, mzdové náklady apod. je konečným důsledkem fakt, že Praha musí dopravní podnik dotovat z 85 %. Jízdné a další příjmy pokrývají jen malý zlomek nákladů.

Máme tedy nejlepší a zároveň nejlevnější hromadnou dopravu na světě. No, komu by se to nelíbilo? Ceny jízdného městské hromadné dopravy v krajských městech v České republice jsou výrazně vyšší. Navíc, který z jejich občanů se sveze metrem do práce? Bohužel, jakýkoliv populismus nemůže fungovat donekonečna. Rozpočet Hlavního města Prahy je sice velký, ale ne bezedný. Systém, tak jak je v současnosti nastaven, již nemůže fungovat dál a nespasily by ho ani absurdně navýšené ceny ročního parkovacího oprávnění.

Jedinou cestou je navýšení ceny jízdného v MHD. Bez jeho zvýšení by muselo dojít k omezení služby, tedy k omezení počtu spojů a linek. To by bylo velmi špatné řešení! Zničili bychom si tím náš klenot, kterým MHD v Praze, i ve srovnání s cizinou, opravdu je. Cena kuponu se bude muset rozumně zvýšit, ale citlivě a bez jakéhokoliv ideologického přístupu. Přístup k MHD i k parkování musí být racionální, aby vedl k rozvoji našeho města.

Filip Vácha, místostarosta Prahy 4 pro majetek a IT

petr kučera, správce webu

Štítky
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme