Je třeba urychleně řešit parkování v Praze 4
Všichni to známe. Pokud člověk chce po návratu z práce, či víkendu zaparkovat své auto v blízkosti bydliště, musí se obrnit velkou trpělivostí. Automobilů v ulicích každým rokem přibývá a situace s parkováním je čím dál více neutěšenější. Řidiči parkují všude, kde je jen trochu místa: na chodnících, v křižovatkách, v těsné blízkosti přechodů, což má výrazný negativní dopad na bezpečnost silničního provozu.
Nejvíce útrap s hledáním místa k parkování zažívají občané žijící v blízkosti stanic metra, obchodních a nákupních center. Mimopražští a obyvatelé ostatních městských částí si zvykli využívat uvedené lokality jako bezplatná parkoviště, kde ponechají svůj automobil a pokračují do centra města městskou hromadnou dopravou.
V minulém volebním období se začaly připravovat projekty parkovacích domů, tj. šlo se cestou navýšení počtu parkovacích míst. Bohužel byla podceněna ekonomická stránka věci. Koupě jednoho místa v parkovacím domě vychází přibližně na 400 tis. Kč a měsíční provoz na dalších cca 1200 Kč, což jsou částky, které je schopna akceptovat velmi malá část obyvatel Prahy 4, zvlášť když mohou zaparkovat jinde, sic špatně, ale zadarmo.
Při hledání skutečného řešení nemusíme zabíhat daleko. Zóny placeného stání, známé jako modré či smíšené zóny, významně pomohly všem městským částem, ve kterých byly zavedeny. Většina obyvatel si přes počáteční nesouhlas zavedení tohoto systému pochvaluje. V blízkosti domova zaparkují, ulice jsou volnější a komfort bydlení se zvýšil. Obdobné výsledky lze očekávat i při zavedení smíšené zóny na území naší městské části. Rezidenti v nejvíce postižených územích by mnohem lépe našli místo k parkování, došlo by k tlaku zaměstnanců business center na jejich zaměstnavatele, aby jim umožnili parkování v podzemních garážích těchto komplexů za rozumných finančních podmínek a celkově by se snížil počet aut v ulicích. Současně by se zvýšil zájem o parkování v parkovacích domech, kde by občané Prahy 4 mohli odstavit svá druhá, či služební vozidla. Vzhledem k velikosti území Prahy 4 je nutné její rozdělení na několik podoblastí. Bez tohoto vytvoření dílčích územních celků budou nejvíce zatížené oblasti dále přetížené.
Současně se zavedením zóny placeného parkování je třeba vybudovat nová parkoviště P + R a parkovací domy, kde by občané Prahy 4 mohli odstavit svá druhá, či služební vozidla. Je třeba postupovat jak restriktivně, tak pro proaktivně.
V neposlední řadě je nezbytné změnit nekoncepčnost Magistrátu hl. m. Prahy při zavádění zón placeného stání, aby nedocházelo pouze k přelévání problémů z jedné městské části do druhé, jak je tomu nyní.