6. 9. 2013

O neutěšené situaci obyvatel Spořilova byla napsána řada článků, řečeno mnoho slov a slibů, ale situace se téměř nezměnila. Občané starého i nového Spořilova jsou stále zatíženi nadměrným hlukem a smogem z dopravy ze tří komunikací, které velkou část čtvrti obklopují, či rozdělují ve dví. Nejvíce by celé lokalitě samozřejmě prospěla dostavba Silničního okruhu kolem Prahy mezi dálnicemi D1 a D11, čímž by došlo k výraznému snížení provozu dopravy. Bohužel, dle dostupných informací, vše nasvědčuje tomu, že se zmiňované důležité části okruhu jen tak nedočkáme. Z tohoto důvodu je nezbytné začít hledat další možná řešení, která mohou pomoci.

Před dvěma lety byla vypracována studie, která se zabývala možnostmi snižování hluku z dopravy po Spořilovské ulici. Studie doporučila provést v místě stávajícího terénního zářezu zakrytí komunikace železobetonovou konstrukcí a její přesypání zeminou. Došlo by tím nejenom k odhlučnění komunikace, ale i ke spojení starého a nového Spořilova. V prostoru nad zakrytou komunikací by tak zároveň mohl vzniknout i park, hřiště, či nová parkovací stání. Zbývající část Spořilovské ulice, tj. mimo terénní zářez, by byla lemována protihlukovými stěnami. Nevýhodou tohoto řešení jsou čas a peníze. Přípravu stavby, tzn. od procesu EIA po stavební povolení, lze odhadnou na minimálně čtyři roky. Cena za dílo s největší pravděpodobností přesáhne dvě miliardy korun, což není málo. Přihlédneme-li ale k faktu, že i po dostavbě kompletního Silničního okruhu kolem Prahy bude Spořilovská velmi využívanou komunikací (odhad je 70 tisíc vozidel za den), jedná se o investici, která se vyplatí. Jak už bylo předesláno, stavba ochrání obyvatele před hlukem z dopravy a navíc vznikne nová zelená plocha pro rekreaci, kterou tato část Prahy 4 tolik potřebuje. Zároveň je potřeba hledat i jiné možnosti financování, např. spoluúčast Ředitelství silnic a dálnic, či fondy EU.

Bohužel je zde však stále zmiňovaný časový problém. Pokud vše půjde bez větších komplikací, stavba bude zprovozněna nejdříve za šest let (připočítám-li i dobu výstavby). Do té doby by obyvatelé nadále setrvávali a žili dále v otřesných podmínkách, jak je tomu dnes. Rychlou pomoc místním by mohly nabídnout tzv. mobilní protihlukové stěny. Jedná se o železobetonové protihlukové panely, které jsou osazeny v betonových základových blocích podobných známým city blokům. Výška stěny, kterou je možno v několika hodinách rozebrat, může být až 7,5 m. Mobilní stěna může být osazena např. v odstavném pruhu komunikace, tj. velmi blízko zdroji hluku, což zvyšuje její účinnost. Pro výstavbu mobilních protihlukových stěn není třeba stavební povolení. Výstavba je tak limitována pouze technickými parametry, jako jsou: šířkové uspořádání komunikace, únosnost podloží, umístění inženýrských sítí a uličních vpustí a samozřejmě finančními možnostmi investora. Technické předpoklady Spořilovská v převážné části splňuje, finanční prostředky se v současné době hledají. Investice by Prahu nevyšla nazmar. Po zahájení výstavby zakrytí Spořilovské by mobilní stěny byly rozebrány a odvezeny na další místo zatížené hlukem.

Další lokalitou, kde je žití k nežití, je tzv. Spořilovský plácek. Zde se snad blýská na lepší časy. V současné době se dokončuje projektová dokumentace pro územní rozhodnutí na novou protihlukovou stěnu včetně zemního valu, která velmi napomůže ke snížení hlukové zátěže z dopravy.  Svůj optimismus čerpám zejména z několika debat s novým náměstkem nového primátora panem Jiřím Nouzou, kdy po tolika letech pociťuji naději, že konečně dojde od slov ke konkrétním činům a lidem ze Spořilova se bude žít konečně lépe.

Ing. Jan Vlček, zastupitel Prahy 4 a člen MV TOP 09 Praha 4, e-mail: jan.vlcek@praha4.cz

Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme