Co čeká Prahu 14 v novém roce?

7. 1. 2021

Je zvykem, že lednové číslo čtrnáctky patří výhledu na následující rok – zejména, co se týče významnějších připravovaných investic. Ani letošek není výjimkou. Přesto je třeba brát v potaz, že dopady současné koronavirové krize mohou radniční plány ovlivnit.

Školy a školky

„Pokud vše půjde dobře a podaří se i při výrazném snížení příjmů na investice zajistit v rozpočtu dostatek finančních prostředků, mělo by se v roce 2021 do oblasti školství investovat přibližně 129 milionů korun. Snažíme se o maximum možného, přesto musím konstatovat, že technický stav některých sídlištních základních škol bude vyžadovat zásadnější investice, s nimiž je nutné v budoucnu počítat. Vzhledem k tomu, že rozpočet naší MČ je omezený, snažíme se finance na investice prioritně získávat z evropských fondů. Praha 14 patří v této oblasti k nejúspěšnějším žadatelům v rámci Prahy. Letos se nám podařilo dokončit energetické renovace – nucené větrání s rekuperací na ZŠ Bratří Venclíků, Generála Janouška, Chvaletická a Vybíralova, rovněž jsme vybudovali polytechnické venkovní učebny v některých MŠ a ZŠ,” řekla místostarostka Prahy 14 PhDr. Zuzana Jelenová, do jejíž gesce spadá školství a evropské fondy. V projektu „rekuperací“ hodlá MČ nadále pokračovat. Na podzim 2020 bylo schváleno sedm žádostí na energetické renovace mateřských škol Sluníčko, Chvaletická, Jahodnice, Korálek, Paculova, Vybíralova a Zelenečská. Podle finančních možností by se mělo začít s realizací v průběhu prázdnin. Od hlavního města Prahy v projektu Smart City získala Praha 14 dotaci na vybudování inteligentního kamerového systému na ZŠ Generála Janouška. Projekt, který přispívá ke zvýšení prevence kriminality a bezpečnosti dětí v souladu s pravidly na ochranu soukromí (GDPR), by se měl realizovat v průběhu roku. „Úspěchem, ze kterého mám velkou radost, je schválení naší žádosti o dotaci na vybudování zelených střech na Základních školách Bratří Venclíků a Generála Janouška,” doplnila místostarostka Jelenová. Zelené střechy nabízí řešení řady problémů – sníží teplotu střechy a prašnost v okolí, také energetickou náročnost budovy a poplatky za odvod srážkové vody. Naopak přispívají ke zvýšení vlhkosti vzduchu v letním období a estetičnosti prostředí. Navíc jsou téměř bezúdržbové, stačí je kontrolovat jednou ročně. Do konce března by měly vzniknout nové odborné učebny na ZŠ Bratří Venclíků (jazyková učebna, cvičná kuchyňka, chemická učebna, dílna a zahradní domek pro pěstitelské práce), Generála Janouška (několik jazykových učeben a dílny) a Šimanovská (jazyková, přírodovědná a polytechnická učebna). V další fázi se pak modernizace odborných učeben dočká i ZŠ Hloubětínská, Chvaletická a Vybíralova. K menším investicím z rozpočtu MČ patří přeměna kuchyně ZŠ Šimanovská na výdejnu a rozšíření jídelny, současný stav kapacitně nevyhovuje vzhledem k navýšení počtu žáků. Žáci o obědy za stravenku samozřejmě nepřijdou, jen se bude vařit jinde.

 

Doprava

 

„V roce 2020 byla úspěšně dokončena rekonstrukce technické vybavenosti v oblasti Hloubětína, konkrétně v ulicích Zelenečská, Nehvizdská a Konzumní, investorem byl Magistrát hlavního města Prahy. V roce 2021 by se mělo pokračovat dalšími etapami, rekonstrukci čeká část ulice Mochovská – střed a Milovická. Realizace ze strany magistrátu v tomto roce je připravena, vzhledem k napjatému rozpočtu však není v tuto chvíli jistá. Na většině dopravních projektů spolupracujeme s magistrátem, Technickou správou komunikací hl. m. Prahy (TSK) a dalšími subjekty a nejde vždy všechno tak rychle, jak bychom si přáli. Řadu projektů brzdí zdlouhavá projednání s dotčenými subjekty,“ vysvětluje místostarosta Ing. Petr Hukal, který má v Praze 14 na starosti dopravu. Rekonstrukce se dočká také ulice Hůrská, tato akce bude hrazena z rozpočtu MČ. Citelně se dopravy v Praze 14 dotkne rekonstrukce mostu v ulici Za Černým mostem realizovaná TSK, která by měla být zahájena v roce 2021. „Bylo vydáno stavební povolení, čekáme na upřesnění harmonogramu. Jsme si vědomi toho, že tato akce bude mít velký dopad na dopravu v oblasti Kyjí-Hutí, o dalším vývoji bude městská část občany informovat,” doplnil místostarosta Hukal. Dlouhodobě řešeným dopravním projektem na území Prahy 14 je lávka Rajská zahrada. Povede od místní stanice metra přes Chlumeckou ulici a bude mít ještě jednu vyšší úroveň, která umožní přechod přes železnici. Jedná se rovněž o projekt Magistrátu hl. m. Prahy, letos by mělo dojít k vydání stavebního povolení, samotná stavba pak započne zřejmě v roce 2022. Stavba se koordinuje s optimalizací železniční trati, na železnici by měla vzniknout nová zastávka Rajská zahrada. „Usilujeme o to, aby se obě akce koordinovaly, i když má každá jiného investora,” říká místostarosta Hukal. Kromě zastávky Rajská zahrada by se Praha 14 měla dočkat dalších tří železničních zastávek, které vzniknou z iniciativy městské části na dosavadní nákladní železniční trati, jež prozatím osobní dopravě nesloužila. Budou to zastávky Hostavice, Jahodnice a Jiráskova čtvrť. Městská část projektu věnuje ojedinělé úsilí, jedná se Správou železnic a sama připravuje dokumentaci pro vydání územního rozhodnutí. Zahájení realizace se očekává v roce 2022. Co se cyklistické infrastruktury týká, v lednu MČ Praha 14 otevře dokončenou etapu mezi Budovatelskou ulicí a východním ekoduktem přes ulici Novopackou (Vysočanskou radiálu). V přípravě jsou i další etapy (6.1 a 6.2), které propojí Prahu 14 s Vysočany a Horními Počernicemi. Aktuálně je požádáno o územní rozhodnutí, ale bude to ještě běh na dlouhou trať. Praha 14 také projekčně připravuje tzv. drážní stezky podél stávajících železničních tratí. V oblasti bezmotorové dopravy MČ Praha 14 spolupracuje s organizacemi Pěšky městem a BESIP na projektu bezpečné cesty do škol. Byly zpracovány studie na řešení situace pro ZŠ Bratří Venclíků, Hloubětínská a Chvaletická a vybraná místa jsou dále projekčně zpracovávána. Mezi další dopravní projekty, které se aktuálně připravují, patří úpravy křižovatek v ulici Broumarské, konkrétně s Rožmberskou a Českobrodskou, které povedou ke zlepšení dopravní situace v této ulici. Aktuálně se zpracovává dokumentace pro územní rozhodnutí, s realizací by se mohlo začít v roce 2022. Již dlouho Magistrát hl. m. Prahy plánuje i propojení ulic Budovatelská – Ocelkova, konkrétně od křižovatky se Skorkovskou ulicí s cílem odlehčit oblasti Kyje-Hutě od tranzitní dopravy.

 

Veřejný prostor, zeleň

 

Fejkova pískovna, známá spíše pod názvem „Bílý kůň“, patří mezi jednu z mála velkých báňsko-technických památek v Praze. Navzdory svému potenciálu její podzemní prostory dlouho zůstávaly nepovšimnuty, pouze se zde vršil odpad, který do pískovny lidé odhazovali větracími a vstupními šachtami. Před pěti lety se dobrovolníci z řad vyznavačů geocachingu (pod vedením Jiřího Taxe) a ochránců přírody (pod vedením Stanislava Tůmy z Českého svazu ochránců přírody) rozhodli, že podzemní prostory vyčistí. Během roku zde zorganizovali 11 brigád, kterých se zúčastnilo 132 dobrovolníků geocachingové komunity a 5 ochránců přírody, řada z nich opakovaně. Celkem bylo ručně, jen pomocí kladky na povrch vytaženo 65 tun nepořádku, a to v součtu za 2100 hodin. „Na dobrovolníky jsme posléze navázali my jako městská část, která získala pískovnu do správy. Podzemí je momentálně kompletně vyčištěné, dolů vedou nové schody, s výjimkou jednoho propadu, na němž se pracuje, aktuálně jsou již zabezpečené i všechny stropy. Vše spěje k tomu, abychom v řádu měsíců mohli dolů, samozřejmě zatím spíše jen individuálně a v omezené míře, pouštět první zájemce o prohlídku,“ vysvětlila místostarostka Mgr. Irena Kolmanová (TOP 09), do jejíž gesce spadají investice městské části. Během roku 2021 vznikne studie na realizaci parku na povrchu. Předpokládá se zde nejen úprava zeleně a umístění laviček, ale také domek nabízející potřebné zázemí pro správce a pro návštěvníky. „Připravujeme také vyčištění prostoru nad pískovnou od náletových dřevin a dalšího nepořádku tak, aby byl pozemek připraven pro realizaci navazujícího projektu,“ doplnila místostarostka Kolmanová. Co se revitalizace veřejného prostoru týká, dlouhodobě se řeší i budoucnost Centrálního parku nedaleko stanice metra Rajská zahrada na Černém Mostě. Projekt, který navazuje na proběhlou architektonickou soutěž a který počítá s vytvořením příjemného místa pro aktivní odpočinek i relaxaci, se měl v roce 2021 začít realizovat. „Uvidíme, zda se nám to podaří. Vzhledem k propadu v příjmech v souvislosti s pandemií covid-19 není jisté, že dokážeme zajistit financování. Jasno bude v tomto ohledu v nadcházejících měsících,“ řekla místostarostka Kolmanová.

Úplnou novinkou, na níž radnice momentálně pracuje s autorem rozhledny Doubravka architektem Martinem Rajnišem, je tak zvaný transbordér. Má vzniknout v rámci přírodního hřiště, které chce městská část vybudovat vedle připravovaného biotopového koupaliště. „Transbordér spolu s hřištěm v současnosti, jak se říká, kreslíme. Jedná se o přepravník pro chodce a pro cyklisty, takový kříženec mezi mostem a jednoduchou lanovkou,“ upřesnil starosta Prahy 14 Mgr. Radek Vondra (TOP 09), který má v gesci územní rozvoj v městské části. Vrcholným obdobím transbordérů je 19. století, kdy se budovaly obrovské ocelové konstrukce v ústí přístavů. Pod jejich desítky metrů vysoko umístěnými vazníky proplouvaly zaoceánské plachetnice a z břehu na břeh přejížděly obrovské gondoly, které pojaly mnoho lidí i vozů. „Transbordér, který chceme vybudovat na břehu Kyjského rybníka, bude pochopitelně mnohem menší a jednodušší. Gondola pojme 6 lidí nebo 2 až 3 cyklisty s tím, že pohon bude ryze ‚ruční‘. Transbordér dá do pohybu osazenstvo přepravníku, a to pomocí lana a kladky,“ vysvětlil starosta Vondra. Aktuálně se na vybudování přírodního hřiště a transbordéru připravuje žádost o stavební povolení. Konkrétní obrysy má nyní už rozestavěný park pro bikery na Jahodnici (mezi ulicemi Nedokončená a Manželů Dostálových). Do konce loňského roku městská část upravila terén a aktuálně se pracuje na zavedení přípojek vody a elektřiny pro infocentrum. „Letos stavíme – tedy dokončíme infocentrum, postavíme trať, překážky, vyhlídky a odpočinkové zóny. Na závěr upravíme terén a vysadíme zeleň. Hotovo by mělo být v polovině roku 2021,“ uvedla místostarostka Kolmanová. S revitalizací veřejného prostoru nepochybně souvisejí i léta slibovaná proměna náměstí v Hloubětíně či projekt Vybíralka 25. První zmiňovaný projekt jde kompletně za hlavním městem Prahou, respektive Technickou správou komunikací hl. m. Prahy. Jeho realizace byla z různých, zpravidla finančních a technických důvodů již několikrát odložena. „Už si netroufám nic odhadovat, ale samozřejmě bychom byli hrozně rádi, kdyby TSK letos už konečně začaly,“ podotkla místostarostka Kolmanová. Projektu Vybíralka 25, který navazuje na zhruba dvouletou sérii veřejných projednávání v režii Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy, se daří lépe. Alespoň té jeho části, kterou má na starosti městská část. „Záměr revitalizace je rozdělen do dvou souborů projektů. První, který se zatím nerealizuje a mimo jiné obsahuje revitalizaci zeleně a komunikací v okolí vnitrobloku Vybíralova, řeší hlavní město Praha. Druhý soubor, který máme na starosti my jako městská část a již je rozpracovaný, se týká revitalizace areálu ZŠ Vybíralova včetně rekonstrukce předprostoru školy a rozšíření areálu MŠ Jahoda. Atrium je již hotové a nyní pracujeme na předprostoru,“ doplnila místostarostka Kolmanová.

S tím, jak vypadají veřejná prostranství, je úzce spjatá kvalita péče o zeleň. S ohledem na růst cen materiálu či na nové plochy, jež je třeba udržovat, radnice původně plánovala, že na zabezpečení této oblasti navýší rozpočet. Kvůli pandemii a propadu ve financích to však nebude možné. „Pravděpodobně zůstaneme zhruba na stejné částce jako v minulých obdobích, kdy šlo do údržby zeleně a veřejného prostoru asi 20 milionů korun ročně,“ vysvětlila místostarostka Kolmanová. Pokud se městské části podaří získat dotaci od magistrátu, obnoví a doplní historickou alej v Hostavicích směrem od ulice Vidlák. Některé zdejší stromy čeká revitalizace, jiné bude pro jejich špatný stav třeba pokácet a nahradit novými. Celkem alej čítá bezmála 60 lip. Na podzim radnice plánuje sázet další tisíce cibulovin, přibydou i nové stromy.

 

Čtrnáctka podle Vás

 

Také v letošním roce bude městská část pokračovat v realizaci projektů vzešlých z participativního rozpočtu, tedy těch, které podali přímo místní občané. Bude mezi nimi například vybudování vyhlídky v ulici Vlkovická, která spojuje Jiráskovu čtvrť s Kyjským rybníkem, dokončení polepů vybraných autobusových zastávek či výstavba psího hřiště na Rajském vrchu. Příští zimní sezónu by se měla uskutečnit i „ledová“ varianta volnočasového festivalu Stop Zevling, který se v roce 2020 kvůli epidemiologické situaci nekonal. Participativní rozpočet je součástí mezinárodního projektu Místní Agenda 21 (MA21), který Praha 14 úspěšně několik posledních let naplňuje. Aktuálně se realizují či dokončují projekty z druhého ročníku, přičemž stejně jako na první i na něj městská část uvolnila 5 milionů korun. Velké plány má Praha 14 i se samotnou Místní Agendou 21. „Budeme usilovat o vstup do kategorie A, tedy té úplně nejvyšší. Zatím jsme v „béčku“ a i to je úspěch, který se zatím žádné jiné městské části z celé České republiky nepovedl. Program cílí na podporu participace obyvatel na místním dění i na udržitelný rozvoj městské části jako takový. Čeká nás zpracovávání mnoha auditů a příprava podzimní obhajoby. Věřím, že máme dobře našlápnuto,“ řekla místostarostka Kolmanová, do jejíž gesce spadá právě i MA21.

 

Rekonstrukce budov, výstavba

 

Nejen v Praze 14, ale prakticky v celé metropoli chybí byty. Proto se radnice pustila do přípravy projektu na výstavbu polyfunkčního domu na Černém Mostě. „Od hlavního města Prahy jsme získali do správy dlouhá léta rozestavěné torzo stavby kousek od stanice metra. Nyní máme v ruce studii na nový objekt s více než 70 byty, kavárnou, infocentrem Prahy 14 a pobočkou městské knihovny. Budova, minimálně na papíře, vypadá skvěle a konečně by tomuto bezútěšnému prostoru dala smysl. Záměr je navíc v souladu s připravovanou budoucí revitalizací dopravního terminálu,“ uvedl místostarosta Prahy 14 Jiří Zajac, který má v gesci místní bytovou politiku. Připouští, že realizace takového projektu se neobejde bez výrazné dotace, protože náklady vystoupají do stovek milionů korun. „Nicméně podstatné je aspoň začít. Současná stavba má sice stavební povolení, ale je třeba ho upravit v režimu změny stavby před dokončením. Momentálně se vztahuje k jinému účelu. Tento proces proběhne počátkem příštího roku. Následně připravíme výběrové řízení na zpracovatele prováděcí dokumentace a realizátora v jednom – to znamená v režimu ‚design and build“, kdy stavbu ‚nakreslí‘ i postaví jedna firma. Tento systém má řadu výhod. Už jen to, že realizátor nestaví něco, co mu připravil někdo jiný – projekt velmi dobře zná a snižuje se riziko pochybení,“ dodal místostarosta Zajac. V podobném režimu, tedy formou „design and build“, má radnice záměr zrealizovat i dlouhodobě připravovanou rekonstrukci Domova pro seniory v Bojčenkově ulici. Tento projekt závisí na tom, kdy letos Ministerstvo práce a sociálních věcí vypíše dotační tituly, aby mohla městská část zažádat o finanční podporu. V únoru chce radnice vyhlásit soutěž na zhotovitele prováděcí dokumentace i samotné stavby. Co se výstavby týká, pokračuje městská část také v přípravě nových komunitních center v ulici Splavná na Hutích, v místě stávající restaurace u minigolfu a v ulici Baštýřská na Jahodnici. V případě druhého jmenovaného projektu byla už v září 2018 v areálu, resp. v tamní nově zrekonstruované vile, otevřena nová pobočka ZUŠ Ratibořická. Letos má začít výstavba nového objektu za touto budovou, který nabídne kavárnu, kancelářské prostory i další učebny pro „zušku“. Pro potřeby výstavby komunitního centra ve Splavné je momentálně hotová žádost o stavební povolení, zároveň městská část připravuje žádost o finanční podporu z evropských fondů – konkrétně z Operačního programu Životní prostředí. Během letošního roku bude dokončena i aktuálně probíhající rekonstrukce radniční budovy v ulici Bratří Venclíků. Budova se postupně zatepluje, vyměňují se zde okna, dveře i elektrické rozvody. Po dokončení bude radnice disponovat i nádrží na zadržování dešťové vody, novým kotlem a především pak novou vzduchotechnikou. Jedním z důvodů rekonstrukce je snaha snížit náklady – energetická spotřeba oproti současnému stavu klesne asi o 50 procent.

 

Tento text byl převzat z měsíčníku městské části Praha 14 „Čtrnáctka“

Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme