5. zasedání zastupitelstva Praha 13
Po prázdninové pauze se 14.9. konalo 5. řádné zasedání zastupitelstva Prahy 13. Nebudu podrobně rozebírat celý program bod po bodu, spíš se pokusím vypíchnout několik zajímavějších okamžiků jednání a trochu osvětlit důsledky a souvislosti. Všechny zvídavější a hloubavější povahy ujišťuji, že zastupitelé klubu TOP09 jsou připraveni osobně vysvětlit svá stanoviska a hlasování. Máte-li zájem, neváhejte a kontaktujte nás. Celý program zasedání, zápis a hlasování jsou dostupné na webových stránkách městské části v sekci samospráva.
Zářijové zasedání bylo svým rozsahem skromnější než ostatní běžná zasedání. Také celková atmosféra byla uvolněnější, což bylo možná způsobeno i tím, že předpokládaná konfliktní témata byla tentokrát zařazena do pozdějších fází zasedání a zastupitelé tak měli možnost si na sebe vzájemně postupně zvyknout.
Hned v úvodu naší přípravy na zasedání nás všechny v klubu zastupitelů TOP09 zarazilo, že některé důvodové zprávy k jednotlivým projednávaným bodům či zprávy z činnosti výborů byly na první pohled nedostatečné. Není možné zodpovědně rozhodovat o převodech peněz, pokud není jasné, na co peníze vlastně jdou. Opozičním zastupitelům, kteří navíc ani nejsou členy výborů a komisí, by tyto základní informace měla poskytnout důvodová zpráva. Také je velmi obtížné odsouhlasit zprávu o činnosti výboru, která jen bodově shrnuje jakási jednání bez zápisů. Přístup pověřených zastupitelů k zadaným úkolům se liší v takovém rozsahu, že nás znovu napadla úvaha o tom, zda je skutečně nutné, aby například někteří předsedové výborů byli v uvolněné funkci, tedy placeni jako zaměstnanci. Nepříjemný dojem z možného odbývání práce a z nekompetence předkladatelů zpráv byl podtržen, když jsme přímo na zasedání vyzvali, aby předkladatelé svoji práci na místě alespoň stručně obhájili. Významné ticho poskytlo možná víc informací, než bychom si přáli.
Z hlediska průběhu zasedání se asi nejzajímavějšími body jednání ukázaly právě ty s odbytými důvodovými zprávami. Poměrně jednoduchými dotazy ve stylu „o co prosím vlastně jde“ byli předkladatelé projednávaných bodů uváděni do hlubokých rozpaků. Těžko se například zástupci starosty Davidu Zelenému a vedoucímu odboru školství na místě vysvětluje, jak je možné, že jim výsledná čísla u zateplování dvou školských objektů nevycházejí o 4 miliony, když důvodová zpráva obsahuje zmatečné informace nesouvisející s projednávanými objekty. Podobně se obtížně vysvětluje, proč má zastupitelstvo odsouhlasit dalších 15 milionů na bruslařský stadion, když důvodová zpráva zní v podstatě „chci peníze, ale vlastně ani nevím na co“.
Jedním z možných konfliktních bodů programu zasedání bylo účetní vyrovnání po smlouvě s Key Investments. Během léta ale městská část dostala na své účty částku odpovídající investici přes Key Investments, a to včetně smluvního zisku. Proto nemělo aktuálně smysl dále ostře opakovat všechny výtky k této „investici“. Princip samozřejmě zůstává stejný a způsob nakládání s penězi tímto způsobem je neomluvitelný a veskrze podezřelý. Prověření všech pochybných finančních toků je nyní věcí příslušných kontrolních a vyšetřovacích orgánů a ne řadových zastupitelů.
Dalším předpokládaným konfliktním bodem bylo zařazení návrhu našeho klubu na změny v jednacím řádu, na přijetí etického kodexu zastupitele a na přijetí nové směrnice o veřejných zakázkách. Ve snaze co nejvíce otevřít jednání zastupitelstva všem občanům jsme již po několikáté navrhli změny jednacího řádu, který v některých svých paragrafech připomíná spíše „náhubkový“ zákon. Koalice se ale zřejmě neshodla na dalším zpřísnění jednacího řádu a proto bylo projednání tohoto bodu odloženo. Co se týče etického kodexu, který měl být také projednáván v tomto bodě, je zřejmé, že současné koalici se nechce jakýmkoliv způsobem zpřísnit nároky kladené na zastupitele. Proto rada navrhla náš návrh zamítnout – nicméně díky spojení do jednoho bodu s jednacím řádem, bude etický kodex znovu projednáván na příštím zasedání. Směrnice o veřejných zakázkách bohužel spadá do výhradní kompetence starosty, takže může být projednávána jen tehdy, když si to zastupitelstvo pro sebe vyhradí. To se nestalo. Nehodláme se s touto situací smířit a budeme hledat další možnosti, jak směrnici v zastupitelstvu alespoň projednat. Jsme totiž přesvědčeni, že každý takový počin (i bez nutného schválení příslušné směrnice) zlepšuje povědomí o možnostech samosprávy a automaticky snižuje ochotu samosprávy jednat korupčně.
Ke konci zasedání byly projednávány zprávy o činnosti výborů zastupitelstva. Zjevně je přístup jednotlivých pověřených zastupitelů k zadaným úkolům velmi rozdílný. Jak bylo psáno výše, je zřejmé, že městská část by mohla ušetřit značné prostředky na placené funkcionáře a přesunout je do mezd zaměstnanců. Odměnu by tak dostali ti, kteří práci opravdu dělají. V klubu TOP09 jsme přesvědčeni, že by se tak zvýšila i celková efektivita práce úřadu.
Na závěr zasedání členové klubu TOP09 tradičně vznesli mnoho interpelací a dotazů. Na všechny by mělo být písemně odpovězeno do 30 dnů. Odpovědi i s dotazy pak budou zveřejněny na webových stránkách úřadu. Tradičním problémem těchto dotazů a interpelací ale je, že probíhají ve stylu Donutilova pořadu „zeptejte se mě na co chcete, já vám na co chci odpovím“.
Z tohoto zasedání ale i z těch předchozích kromě jiného vyplývá následující. Není možné po nás jako opozici požadovat vstřícnost bez poskytnutí základních informací o řešených problémech. Současná koalice zcela záměrně vyloučila jakoukoliv naši účast ve výborech zastupitelstva hned na ustavujícím zasedání. Stejně tak nedošlo k dohodě i při obsazení komisí rady. Bez plnohodnotné účasti v těchto orgánech zastupitelstva ale nemáme jako opozice dostatek informací k činnosti samosprávy. To pak samozřejmě vede ke konfliktním situacím při zasedáních i v mezidobí. V každém demokratickém systému je fungující opozice pro systém zdravá. Naše možnosti jsou ale postojem současné koalice omezeny v takové míře, že nemáme přístup k relevantním informacím. Přirozeně jsme potom v důsledku zásadového postoje (nemám informace, takže nemohu zodpovědně rozhodovat) označováni za opozici nekonstruktivní. Na druhou stranu nám to dává možnosti, které se pokusíme v průběhu celého období patřičně využít.
Vojtěch Šeferna