TOP 09: Rozpočet Prahy 10 není dlouhodobě udržitelný.
![TOP 09: Rozpočet Prahy 10 není dlouhodobě udržitelný.](/files/photos/large/20130403224144.jpg?max-width=1000)
Paní starostka Radmila Kleslová (ANO 2011) na dnešním jednání zastupitelstva Prahy 10 předložila návrh rozpočtu na rok 2015. Zastupitelé za TOP 09 ho nemohou podpořit a to hned z několika důvodů.
1) Způsob projednávání rozpočtu - netransparentní
Rozpočet je jeden z nejzásadnějších materiálů, které zastupitelé projednávají, o to více je takový tisk zásadnější, když mluvíme o Praze 10. Jedná se o materiál, který ovlivňuje chod městské části i jeho příspěvkové organizace, jako jsou školky a školy, sociální zařízení, kulturní domy a mnoho dalšího. Na tak obšírný materiál by měli mít zastupitelé dostatek času, aby všechny kapitoly rozpočtu mohli detailně rozebrat a diskutovat. Právo na informaci mají mít i občané.
Realita na Praze 10 je ovšem jiná, takřka ubohá. Neproběhla žádná veřejná diskuse předcházející návrh. Členové finančního výboru dostali materiál 4. března a jednání výboru bylo stanoveno na pondělí 9. března. Za tak krátkou dobu není možné řádně prostudovat tak obsáhlý tisk. Předseda finančního výboru projednával rozpočet direktivním způsobem, nepřipustil diskusi k programu a zkracoval diskusi k jednotlivým návrhům. Občanům byl předložen na úřední desce návrh rozpočtu s fiktivním-neplatným usnesením finančního výboru.
2) Rozpočtové kapitoly - neodpovědné
Finanční rezerva
TOP 09 vidí zásadní problém v rozpočtové rezervě, která pro tento rok je stanovená 206 milionů korun a není nijak specifikovaná. Bohužel stejně se chovalo minulé vedení městské části. Nyní je situace o to paradoxnější, protože rada MČ Praha 10, potažmo pouhých pět členů rady za ANO 2011 má oprávnění neomezeně měnit rozpočet v rozpočtových úpravách po částkách až do 15 000 000,-Kč v jednotlivých případech.
Kultura a projekty
Oproti minulému roku je v této kapitole navýšení bezmála o 13 000 000,-Kč. Opět bez jakýchkoliv podrobností.
Investice – nemovitý majetek
Oproti kulturním akcím paní starostky není v rozpočtu tolik pamatováno na rekonstrukce nebo údržbu nemovitého majetku, jako je třeba KD EDEN, zavřená škola na Strašnické, kino Vzlet nebo KD Barikádníků. Městská část se má s povinnosti o svůj svěřený majetek starat.
Příjmy
Z rozpočtu nelze rozklíčit časovou strukturu příjmů – zejména použití zůstatků minulých let.
3) Struktura sestavování rozpočtu - výhled do budoucnosti Prahy 10
Tento i minulé rozpočty byly dosti naddimenzované, nereálné splnit i ve vazbě na legislativní proces realizace. Navíc není dlouhodobě udržitelné masivně dotovat běžné – provozní výdaje z výnosů z privatizace. Je jasné, že zatímco výnosy z pronájmu jsou dlouhodobě udržitelné, výnosy z prodeje zmizí jednou provždy. Navíc často investovány způsobem, který vyvolá další povinné výdaje. Pro budoucnost naší městské části by bylo velmi dobře, kdyby si to odpovědní politici uvědomili již v tomto volebním období. Jinak nastane situace, kdy Praha 10 nebude mít prostředky na vynakládání úplně běžných výdajů.
Střednědobý výhledový plán je v každém roce značně deficitní. Proč tomu tak je, není vysvětleno.
Z výše jmenovaných důvodů zastupitelé za TOP 09 nebudou hlasovat pro rozpočet 2015, tak jak byl přeložen.
V Praze dne 27.3. 2015
Zastupitelé za TOP 09 na Praze 10