TOP 09 podpořila na Radě rozpočet na rok 2018. Je realistický a s nízkým schodkem.

1. 3. 2018
Důraz je kladen na realistický rozvoj městské části. Nízký schodek je snadno financovatelný malou částí přebytku minulých let. Doufáme, že během roku se nám podaří zapojit do příjmové části další dotační platby, které bilanci nadále vylepší. Jsme připraveni na rozvoj mateřského i základního školství, jak vyplývá z demografické studie. Opět se nám podařilo prosadit komplexní grantový program v oblasti sportu, kultury, školství, životního prostředí, sociálních věcí a obnovy památek.
Zároveň důrazně upozorňujeme na dlouhodobou disproporci mezi nutnými výdaji a objemem financí, které nám posílá hlavní město a které dostáváme na provoz státní správy. Stav nám svěřeného majetku vyžaduje investice mnohem větší, než si můžeme v současnosti dovolit. Neděláme si iluze, že bychom došli v letošním volebním roce ke shodě na způsobu řešení napříč celým politickým koaličním a opozičním spektrem. TOP 09 udělá vše pro to, abychom se posunuli správným směrem. 

Zrekapitulujeme, jak jsou tvořeny příjmy a výdaje městské části. Text je dlouhý, ale věříme, že má větší vypovídací schopnost než některé výkřiky na sociálních sítích.

1. Daňové příjmy

jsou tvořeny místním poplatky, správními poplatky a daní z nemovitostí.
V našem rozpočtu činí cca 100 milionů Kč, z nichž 2/3 jsou daně z nemovitostí.
Zvýšení těchto příjmů závisí zejména na rozhodnutí na úrovni celorepublikové, popřípadě na úrovni Hlavního města Praha a nikoliv městské části. Toto zvýšení určitě nikoho z daňových poplatníků nepotěší - znamenalo by to platit víc za psa, víc za stavební povolení či zejména za každoroční daň z nemovitých věcí. Prostor pro městskou část je zde minimální, což byste se dočetl z §18 zákona o hlavním městě Praha, který deklarativně uvádí, co smí městská část samostatně konat, resp. že samostatně nic provést a navyšovat nemůže.
Příjmy lze vcelku dobře predikovat.

2) Nedaňové příjmy

Toto je vcelku bezvýznamná položka a městskou částí těžko ovlivnitelná položka. Patří sem pro představu například příjmy z úroků, přijaté pojistné náhrady či vratky transferů.

3) Převody

součástí převodů je dotace na výkon státní správy, tj. všeho, co je státem na městskou část delegováno. Většina obcí si stěžuje, že tato dotace je podhodnocena a výkon státní správy musí být obcí dofinancován. Jednoduše to znamená, že stát se zbavuje odpovědnosti na úkor obcí. Jedinou možností je vydupat si na (zadluženém) státu větší podíl na centrálně vybíraných financích pro výkon delegované státní správy.
Prostor pro městskou část je tak akorát v optimalizaci výkonu státní správy, tj. v redukci úředníků, aby na ně nemusela doplácet ze svého. Populistické kroky státu na poli zvyšování platů nařízením vlády poněkud možnosti městské části snižují, neboť zvýšení platů není kompenzováno zvýšením příspěvku v odpovídající výši. Městská část letos dostane 65 milionů Kč.

Tou důležitější a větší položkou příjmů městské části z převodů je převod mezi hlavním městem a jeho městskými částmi. Zde záleží na politické reprezentaci hlavního města, jaký kus koláče, který je mu přidělen státem, rozdá na městské části a podle jakého klíče. Závisí tedy především na tom, kolik zbyde na městské části po rozhodnutí o rozpočtu hlavního města. Největší výdajovou položkou hlavního města je dotace veřejné dopravy. Dávalo-li by se na dotaci dopravy méně, znamenalo by to, že se může na městské části rozdělit více. Zároveň by to znamenalo zvýšení jízdného. Je též otázkou, zda starostové jednotlivých městských části jsou schopni se semknout a vyžadovat společně na hlavním městě spravedlivý podíl na svěřených financích. Zde jsme na poli zcela utopistického pojetí politiky, neumím si představit jak toho docílit. Zastupitelstvo hlavního města přiidělilo městské části 346 milionů Kč.

Je dlouholetým pravidlem, že městské části jsou prostřednictvím nejrůznějších mechanizmů dotovány z města i během roku. V rozpočtu s tím ale nejde dopředu pracovat a pouze zde propíšete částku, kterou schválilo zastupitelstvo HMP pro městskou část. Rozdíl mezi rozpočtem (tedy plánem) a závěrečným účtem (tedy skutečností příslušného roku) může v této položce činit až stovky milionů korun. Tato “neodstranitelná chyba” rozpočtu, tedy plánu hospodaření, činí rozpočet městské části nadmíru nepřesnou hrou a při dodržení příjmů a výdajů všech ostatních položek může udělat např. z 200 milionové ztráty rozpočet vyrovnaný.

4) Zdaňovaná hospodářská činnost

aňovaná hospodářská činnostVýznamným příjmem městské části je pozitivní saldo její hospodářské zdaňované činnosti, tj. co zbyde z příjmů z pronájmu bytů, pozemků, nebytových prostor po odečtení výdajů na správu a údržbu tohoto fondu, popřípadě kladný zůstatek tohoto hospodaření minulých let. Na účtu hospodářské činnosti je 300 milionů korun, další prostředky vyděláme i letos.

Městská část disponuje majetkem v hodnotě desítek miliard korun. Nevlastní ho, jen je jí svěřen hlavním městem, ale má povinnost o něj pečovat a může majetek prodávat i nabývat (opět jen pro hlavní město). Z přirozené povahy stárnutí a opotřebování majetku vyplývá nutnost jej adekvátní částkou udržovat, vůbec zde nemluvím o pořizování majetku dalšího. Velice zjednodušeně mohu říci, že při nejdelším možném odpisu 50 let pro nemovitý majetek, by bylo vhodné identickou částku 1/50 hodnoty majetku v desítkách miliard vracet do udržování. Stát ani hlavní město ani městské části spravedlivý díl do stabilizace stavu svého majetku nedávají a nedávaly. Mohu spekulovat o důvodech - nadměrné neinvestiční výdaje atp. Majetek městské části v současné skladbě si na svoji reprodukci vydělat nedokáže. A je dobré si to prostě přiznat. Toto přiznání je v tabulce výhledu zdaňované činnosti a otevřeně říká, pokud se nezmění příjmová stránka rozpočtu, neprodáme majetek nepotřebný, pokud nedokážeme z našeho majetku vydělat více peněz, např. nepopulárním zvýšením či větší diferenciací nájemného, tak prostě jednoho dne kohoutek vyschne.

Na účtech městské části je cca 1 miliarda Kč mimo účty zdaňované činnosti, kterou je vhodné používat jen na investiční akce. Tím nic neubývá, z peněz děláme majetek.

A teď k výdajům městské části, které jsou rozděleny do kapitol a v jednotlivých kapitolách na výdaje investiční a neinvestiční, tedy provozní.

Z těch výdajově významných kapitol je třeba zmínit:

0021 - Životní prostředí
Nejvyšší neinvestiční položkou je údržba zeleně ve výši 69 milionů. Tato částka je určena platnou smlouvou. Největší plánovanou položkou investičních výdajů je revitalizace okoli OC Cíl, kterou bychom chtěli spojit i s celkovou obnovou tohoto OC (jiná kapitola rozpočtu). Dvě položky na revitalizace hřišť již počítají s opakovaným přidělením dotace z loňského prosince. Logiku a vypovídací schopnost to má, fakticky to není v rozpočtu úplně správně. Výdaj by měl být do momentu přidělení dotace uváděn jako celý. Ale s ohledem na stamilionové nejistoty dodatečné dotace hlavního města jde o “drobné”.

0041 - Školství
Většinu výdajů na úrovni 200 milionů Kč tvoří neinvestiční výdaje. Skutečné investiční výdaje do školních budov a do mateřských škol se skrývají v kapitole 0082.

0051 - Sociální věci
MČ zřídila v minulosti své příspěvkové organizace LDN a Centrum sociální a ošetřovatelské pomoci. Zde vydáváme na své seniory, nemocné, pohotovosti a další sociální programy 140 milionů Kč neinvestičních výdajů. MČ je jednou z těch stárnoucích MČ.

0061 až kapitola 0063 - Kultura, sport, projekty MČ
v těchto kapitolách městská část utratí 21 milionů Kč na jí pořádané sportovní a kulturní akce, informování občanů, vítání občánků atp. V minulosti byly tyto částky násobně vyšší.

0064 - Veřejná finanční podpora
42 milionů korun přispívá městská část na granty nejrůznějším subjektům na poli kultury, sportu, školství, životního prostředí, sociálních věcí a památek.

0081 a 0082 obecní majetek a správa majetku

10 milionů Kč dáváme do plateb za vodu, elektřinu, plyn, teplo atp.
374 milionů Kč plánujeme na investice do majetku městské části, mateřských škol 61 milionů Kč, základních škol 97 milionů Kč atp.. Chceme zahájit několik víceletých, tedy nutně v dalších letech pokračujících, náročných investičních akcí:
rekonstrukci domu U Vršovického nádraží 30/30,
výstavbu školky Nad vodovodem
rekonstrukci malešické polikliniky
rekonstrukci kulturního zařízení Bio Vzlet, kterou minulá vedení radnice technicky ani časově nezvládla

0091 - Vnitřní správa
na chod úřadu vynakládáme 226 milionů korun.

Podrobné informace o rozpočtu najdete na zde v odkaze.

Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme