IT zakázka na Praze 10 směřuje k fiasku
Nezodpovědná liknavost tlačí zastupitele do rychlého rozhodnutí o zakázce za desítky milionů
Zastupitelstvo Prahy 10 by mělo rozhodnout o tom, kdo a za jakých podmínek bude poskytovat IT služby úřadu. Senátorka a radní Ivana Cabrnochová ovšem s předložením materiálu otálela tak dlouho, že pokud zastupitelstvo nevybere jednu ze špatných možností, vystavuje městskou část kolapsu.
Telefony, servery, datové schránky či katastrální registry. To vše je nyní na Praze 10 v ohrožení kvůli pochybení radní a senátorky Ivany Cabrnochové, zodpovědné za IT na úřadu Prahy 10. Ta již se značným zpožděním předložila na jaře letošního roku návrh na velký tendr za 180.000 milionů korun, který ale zastupitelé odmítli. Nová analýza, která se měla stát podkladem pro hlasování zastupitelů, ale celou situaci ještě vyhrotila.
“Jako zastupitel jsem ve složité situaci. Mám rozhodnout o zakázce za desítky milionů, aniž bych měl jakékoli smysluplné podklady. Analýza, která vznikla, je nejen nevěrohodná, ale navíc neodpovídá na základní otázku, tedy jaké jsou potřeby úřadu,” říká zastupitel za TOP 09 Radek Lojda.
Vinou Ivany Cabrnochové, která materiál předkládá, se navíc městská část ocitá v časové tísni. S projednáváním se otálelo tak dlouho, až se zastupitelstvo dostalo do situace, kdy rozhodnout prostě musí. Nikdo totiž není schopen jasně říci, co se stane po vypršení současné smlouvy se společností O2, která platí do konce letošního roku.
“Občas se setkáváme i s názorem, že dosavadní poskytovatel služeb může na konci prosince, obrazně řečeno, vytáhnout kabely ze zdi, což by znamenalo kolaps úřadu. Je také možné, že právě hrozba kolapsem má pomoci zakázku urychleně projednat, zadat a smést ze stolu. Ani pod umělým tlakem a hrozbou kolapsu mě nikdo nedonutí hlasovat o variantách, které jsou jedna jak druhá nekvalitně odůvodněné,” doplňuje zastupitel za TOP 09 Tomáš Pek.
Analýza, na jejíž nedostatky TOP 09 opakovaně upozorňovala, totiž upřednostňuje variantu plného outsourcingu IT služeb, a to v cenách, které na jiných městských částech aktuálně dosahují poloviční výše. Aniž by analýza jakkoli odpovídala na otázku, jaké služby od ICT Praha 10 opravdu potřebuje, doporučuje, aby je spravoval někdo zvenčí, tedy aby zastupitelstvo posvětilo zakázku za více než 150 milionů korun.
“Snaha o urychlené projednání, nekvalitní analýza, která dle našeho názoru účelově upřednostňuje variantu zadání služeb externí firmě a navíc je v naprostém rozporu s obdobnou analýzou, která vznikla již dříve, nás nutně vede k úvahám, jestli se za celou IT zakázkou neskrývá korupční jednání. Tyto úvahy bohužel zatím nebyl nikdo schopen vyvrátit,“ obává se Jan Šnajdr z TOP 09.
„Případný kolaps IT služeb budu v tomto smyslu považovat za cílený a vyvolaný, a to ze strany politického vedení města. Případnou zodpovědnost tak musí nést konkrétní radní, nikoliv úředníci, kteří jsou paralyzováni pochybnými rozhodnutími radní Cabrnochové a dalších lidí v pozadí úřadu," zdůrazňuje IT expert za TOP 09 Marek Reimer a dodává, že již nyní je úřad nucen suplovat část IT podpory na vlastní náklady.
"Nepochybuji, že tajemník úřadu pracuje na personálním zajištění služeb formou vlastních zaměstnanců. Dělá to proto, že nejen jemu je jasné, že ani přijetí rozhodnutí k vypsání veřejné soutěže zajištění služeb IT zvenku nelze stačit do konce roku, kdy dosavadní, dále již nijak neprodloužitelné smlouvy bez náhrady končí,” uzavírá zastupitel Ondřej Počarovský.
Jednání Zastupitelstva Městské části Praha 10 je svoláno na středu 21. října od 9.00 hod.
V Praze dne 21. 10. 2015
Radek Lojda, Tomáš Pek, Ondřej Počarovský, Marek Reimer