Digitální revoluce: PORTÁL OBČAN.1
Koncept fungování radnice, kdy radní či úředníci schválí projekt, vyberou realizační firmu, ale občan se o záměru dozví až při zahájení stavby, je historickým přežitkem. Jak nastavit jednoduché zapojení občana do rozhodování, aniž by musel navštěvovat nějaké formální komise?
Odpověď je jednoduchá: za pomoci technologií! Snad každý poskytovatel služeb (banky, pojišťovny, operátoři, ale i některé veřejnoprávní instituce) má online klientský systém, ze kterého lze vyřešit řadu zákaznických požadavků. Proč by takový systém neměla mít radnice?
Vytvoříme portál Občan.1 přístupný z webového prohlížeče nebo přes aplikaci v mobilu. Co vše vám portál umožní?
Budete jednoduše pracovat s Masterplanem rozvoje Prahy 1, tj. uvidíte návrh plánu, budete moci k jeho znění jednoduše podávat podněty a připomínky a uvidíte, jak se připomínky řeší. Po jeho schválení zde naleznete finální podobu plánu a fáze realizace jeho částí. Budete řešit své nejbližší okolí přes Designuj svou ulici. Návrhy s možnou rychlou nápravou (oprava chodníku, vizuální smog, nedostupná občanská vybavenost, či nedostatečný úklid) budou řešené neprodleně. Návrhy s významnými změnami vyžadujícími přípravu, získání povolení a alokaci finančních prostředků se stanou součásti Masterplanu rozvoje Prahy 1. Bude přitom možné si nastavit notifikace, aby vám neunikla žádná informace.
Budete moci přes komunikátor pokládat jakékoliv otázky k agendám radnice, na které tým podpory (jakási radniční „Siri“) neprodleně zjistí odpovědi. V případě potřeby vám tým podpory pomůže podat klasickou byrokratickou žádost, bude-li to nutné k úspěšnému vyřízení záležitosti. Budete také moci komunikovat s Obecním mediátorem, který vyřeší sousedské problémy, jako jsou rušení nočního hluku, zápach z restaurace, či jakékoliv další sousedské neshody.
Portál Občan.1 vám také ukáže, jaký je stav řešení vámi podané klasické žádosti. Uvidíte, koho kontaktovat, když žádost není z vašeho pohledu řešena včas či správně. Budete moci kontaktovat Obecního ombudsmana, který prověří správnost rozhodnutí v dané věci, když budete mít za to, že rozhodnutí nebylo správné.
Co dalšího byste chtěli, aby vám portál umožnil?