Vozobule: Západní okruh město řešilo pomalu
Okruh je blíže, cena ale letí vzhůru
Dobudování západního silničního okruhu Plzně je o kus blíže. Město už dokončilo výkupy pozemků a je připraveno věc předat investorovi, kterým je Plzeňský kraj. Stavba se ale může prodražit až o půl miliardy korun.
„Chybí nám poslední pozemek, který je součástí dědického řízení. Naši právníci už ale mají dohodu s člověkem, který pozůstalost řeší. Stavební povolení je vydané, čeká se na uplynutí lhůty pro podání námitek či odvolání,“ řekl Právu primátor Martin Zrzavecký (ČSSD).
Cena s otazníkem
Plzeňský kraj si údajně nechal vypracovat posudek, podle kterého by se stavba mohla prodražit až o 500 miliónů korun. Celková cena by tak přesáhla dvě miliardy. Důvodem je údajně to, že stavební firmy si díky dostatku zakázek mohou dovolit částky šponovat.
„Zatím je předčasné hovořit o ceně, protože se dokončuje prováděcí dokumentace, ze které vzejde konkrétní částka. Dokumentaci bychom měli mít k dispozici 15. září. Jsme připraveni ji co nejdříve předat kraji, aby mohl vypsat soutěž,“ doplnil Zrzavecký.
Navýšení ceny připustil i technický náměstek primátora Pavel Šindelář (ODS). ČTK řekl, že náklady město řeší s krajem. Dojde-li k dohodě, dvouletá stavba může začít v roce 2019.
Plzeň podle Zrzaveckého splnila všechny úkoly z koordinační smlouvy, kterou s krajem uzavřela. Nyní se připravuje dodatek, který role obou stran upřesňuje.
První dvoukilometrová část okruhu byla otevřena v září 2014. Investice tehdy dosáhla téměř jedné miliardy korun. Teď zbývá dokončit zbývajících 3,5 kilometru silnice. Úsek propojí jižní a severní část Plzně. Mimo jiné přinese řidičům výraznou časovou úsporu při cestě z jižních Čech nebo Klatovska do Karlových Varů nebo Mostu. Projekt počítá se stavbou šesti mostů a pěti kruhových objezdů. Po komunikaci by mohlo projet až dvacet tisíc aut denně.
Opozice: Město jednalo pomalu
Dostavbu okruhu považuje za důležitou i hnutí ANO. Podle šéfa nejsilnější opoziční strany v plzeňském zastupitelstvu Romana Zarzyckého město mělo postupovat mnohem rychleji.
„Západní okruh je pro občany důležitou stavbou. S výkupy pozemků ale město tak otálelo, až se stavba výrazně prodražila. Půl miliardy korun jsou velké peníze, za které Plzeň mohla vybudovat řadu věcí, například centrální vývařovnu jídel nebo akvapark, který my ale preferujeme jako soukromou investici s podporou města,“ uvedl Zarzycký.
Dokončení výkupu pozemků ocenil i Michal Vozobule z TOP 09. Zároveň ale poukázal na to, že se věc o čtyři roky zbytečně zdržela dlouhou nečinností předchozího vedení města.
„Pokud dojde k prodražení stavby, očekáváme na úrovni města i kraje jasná vysvětlení, proč se tak stalo a jakým způsobem se rozdíl cen bude financovat. Klíčové je, aby stavba byla zahájena co nejdříve, nesmí se ale stát černou dírou veřejných rozpočtů,“ sdělil Vozobule.
Jan Švábek
27.8.2018 Právo str. 10 Jihozápadní Čechy