Vozobule: První část východního okruhu byla oficiálně zprovozněna
Druhá etapa stavby silnice I/20 a II/231 v Plzni, Plaská – Na Roudné – Chrástecká, byla v pátek 3. září oficiálně uvedena do provozu. Jedná se o první část východního okruhu, je součástí průtahu silnice I/20 Plzní. Na severu navazuje na Studentskou ulici a dále pokračuje východní částí Plzně mimo obytnou zástavbu, kde je prostřednictvím okružní křižovatky napojena na ulici Jateční. Zhotovitelem investiční akce za 494 milionů korun bez DPH byly společnosti Eurovia CS, Berger Bohemia, Swietelsky, investory Ředitelství silnic a dálnic České republiky (ŘSD), Plzeňský kraj a město Plzeň. Jedná se o největší silniční stavbu ve městě za posledních pět let, která odlehčí přetížené Karlovarské třídě i frekventované silnici u Boleveckého rybníka, největší rekreační oblasti Plzně.
„Děkuji za dobrý přístup městu Plzni, Plzeň to dělá dobře. Je skvělé, že přemýšlíte s předstihem a včas jste začali vykupovat pozemky,“ uvedl při oficiální akci ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy Karel Havlíček. Podle něj nebyla stavba úplně snadná, náročné to bylo zejména u křižovatky pod Bílou Horou.
„Nová komunikace je ve většině své délky čtyřpruhová, což se pozitivně projeví na plynulosti a bezpečnosti dopravy. Zprovozněná stavba umožní řidičům využívat další část plánovaného východního okruhu Plzně, který po svém dokončení bude spojovat dálnici D5 a stávající silnici I/20, vedoucí na Karlovy Vary,“ představil novou silniční stavbu generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Stavby navazujících úseků silnice I/20 – Na Roudné – Jateční, který se napojí na novou silnici pod kopcem Mikulka, a dále nejdelšího úseku Jasmínová – Jateční mají začít v letech 2024 a 2025. Celý východní okruh kolem Plzně, který povede z dálničního přivaděče D5 v Černicích k výpadovce na Karlovy Vary, by měl být hotový v roce 2032. Bude součástí mezinárodního tahu E49 Vídeň – České Budějovice – Plzeň – Karlovy Vary – Magdeburg.
Podle Michala Vozobule, náměstka primátora města Plzně pro oblast dopravy a životního prostředí, je dokončená stavba pro město Plzeň velmi významnou. „O městském okruhu se v Plzni hovoří desítky let, v tuto chvíli už budujeme dokončení západní části okruhu a jsme moc rádi, že jsme mohli spolu s ŘSD i s Plzeňským krajem postavit a zprovoznit tuto první část východního okruhu. Mohu potvrdit, že i do budoucna je prioritou číslo jedna pro město Plzeň právě přeložka komunikace I/20 a východní část okruhu. Budeme rádi, když budeme efektivně pokračovat,“ řekl přítomným Michal Vozobule. Plzeň se na projektu podílela také budování městské infrastruktury, dala na ni 150 milionů korun včetně DPH. Přes 35 milionů korun z toho šlo na stavbu chodníků a nové stezky pro pěší a cyklisty. Ta je dlouhá 1,5 kilometru a umožní bezpečný pohyb podél frekventované komunikace.