Vozobule: Potřebujeme generel MHD
Na právě budovanou tramvajovou trať na plzeňská Borská pole se čekalo dlouhá léta. Nemusí však být poslední. Radnice nechá vypracovat zásadní materiál, který stanoví další směry rozvoje městské hromadné dopravy, především tramvajových linek, třeba na Vinice.
„Chybí nám generel veřejné dopravy,“ řekl Právu Michal Vozobule (TOP 09), náměstek plzeňského primátora pro oblast dopravy. „Strategický materiál, z něhož by mimo jiné vyplynulo, zda je možné dostat tramvaj do dalších částí města.“
Dopraváci to vítají. „Jsem velmi rád, že město chce připravit strategii rozvoje MHD,“ sdělil Jiří Ptáček, dopravně-provozní náměstek Plzeňských městských dopravních podniků (PMDP). Hlavní směr je jasný: další posílení tramvají a trolejbusů na úkor autobusů, i když elektrická trakce už teď zajišťuje téměř dvě třetiny spojů. „To je nejvíce v republice,“ upozornil Ptáček. Tramvajové tratě jsou sice drahé, ale na druhou stranu mají podle Vozobule šanci na dotace: „Evropská unie považuje elektrické trakce za nejméně znečišťující.“ V Plzni se dlouhodobě mluví o tramvajové trati na sídliště Vinice, s kolejištěm tam ostatně počítali už socialističtí plánovači, proto má příjezdová komunikace uprostřed široký travnatý pruh. „Je to nejreálnější a nejpotřebnější trať,“ konstatoval Ptáček. „Do budoucna by bylo dobré prodloužit i trať ze Slovan směrem k Černicím.“ Do úvahy připadá také protažení linky, která začne jezdit na Borská pole, od univerzitního kampusu dál směrem k Makru.
Rozšíření možná čeká rovněž trolejbusové linky, především vzhledem k tomu, že moderní vozy zvládají i úseky bez trolejí. „Mohly by obsluhovat třeba část Severního Předměstí – fakultní nemocnici, rozvojovou oblast pod Sylvánem, Kotíkovskou,“ podotkl Vozobule.
Generel má řešit i dopravu do nejodlehlejších částí města, zvážit využití malých elektrobusů a třeba také otázku sdílených kol či koloběžek.
Na vytvoření dokumentu se budou podílet experti z městských organizací i externí odborníci. „Byl bych rád, kdyby během přípravy padaly i návrhy, které nám mohou na první pohled připadat jako sci-fi,“ poznamenal Vozobule. Metro ani lodní dopravu po Radbuze asi nečekejme. „Nicméně žijeme v určité provozní slepotě a je dobré se na věc podívat i z jiného úhlu pohledu,“ dodal náměstek. Práce na vypracování generelu by měly odstartovat už příští rok. „V tomto volebním období (do podzimu roku 2022 – pozn. red.) bychom chtěli nalézt cesty, mít finanční odhady, stanovit priority. A pak je postupně realizovat,“ uzavřel Vozobule.
13.8.2019 Právo str. 10 Jihozápadní Čechy
Ivan Blažek