Vozobule: Dopravní situace se zlepší s otevřením mostů
Rozhovor s náměstkem primátora Plzně pro dopravu a životní prostředí Michalem Vozobule (TOP 09).
Tématem číslo 1. se mezi Plzeňany a návštěvníky západočeské metropole stává v posledních týdnech zejména doprava, uzavírky a z toho pramenící dopravní komplikace. O aktuální situaci jsme si povídali s Michalem Vozobule (TOP 09), který je náměstkem primátora pro oblast dopravy a životního prostředí. Ten nám vysvětlil i to, proč v centru Plzně i přes nesouhlas radnice mizí klasické přechody pro chodce, které nahrazují jen místa k přecházení.
Plzeň v posledních týdnech citelně paralyzovaly různé uzavírky v souvislosti s rekonstrukcemi ulic a dalšími stavbami. Proč došlo k této situaci?
„V tomto roce mají jednotlivé státní, krajské i městské organizace velké množství peněz a stalo se to, že se ve městě opravdu intenzivně investuje. Začaly klíčové infrastrukturní stavby, ať už je to rekonstrukce Studentské ulice, nebo třeba i výstavba východního okruhu. Město už od loňského roku rekonstruuje tramvajovou trať. To nakupení těch staveb je tak intenzivní a v minulosti nikdy k takové situaci nedošlo. Na jednu stranu je to pozitivní v tom, že bude hodně věcí hotových, hodně věcí se zrekonstruuje. Ale na druhou stranu chápu, že ten stav je v některých situacích kritický. Některá místa, například Jateční ulice, jsou zahlcena automobily a to určitě není dobře."
Kdo za to může? Lidé asi většinou v tomto případě hází vinu na město. Je ta vina na straně města?
„Ve městě staví celá řada institucí a organizací, jenom správci silnic jsou například stát, ŘSD, kraj, Správa a údržba silnic Plzeňského kraje, dále je to město, jsou to městské obvody. Těch investorů je tedy celá hromada, jsou pak také správci sítí, jsou tady privátní investoři. Například v Tyršově ulici se napojuje nový bytový komplex. Každý si může požádat o uzavírku a rozhoduje o tom státní správa, která rozhoduje podle zákona. Ta představa, že buď já nebo celá městská rada o všem rozhoduje je bohužel mylná. Není tomu tak, my se snažíme alespoň v rámci zlepšování koordinace celou tu situaci vylepšit. Ukazuje to ale také na dlouhodobé strukturální nedostatky města. Chybí nám citelně městský okruh. Je to vidět. Pokud bychom měli třeba východní okruh, tak by nám například rekonstrukce mostů v Chrástecké nebo v Mohylové neudělala žádný problém v dopravě, protože Jateční by byla jen vedlejší obslužnou komunikací. Chybí nám samozřejmě západní okruh, to je vidět a jsem rád, že konečně se v těch investicích pokročí. A ta klíčová infrastruktura se dobuduje. Také nám chybí preferenční opatření pro veřejnou dopravu. I v tom se toho v minulosti hodně zanedbalo. Chceme se podívat na to, aby ta MHD měla v těch klíčových situacích hladší průjezd, například než má dnes na Jateční.“
Dá se tomu do budoucna zabránit nějakými opatřeními, aby se ty stavby nějak nekřížily?
„Už v minulosti docházelo k nějakým koordinačním setkáním, ale z toho je takový obrovský seznam jednotlivých investičních akcí, které možná někdy budou a ony pak nastanou. A ta koordinace v čase se už nestihla. My zavádíme jednoduchý elektronický nástroj, nekupujeme žádné drahé zařízení na to. Je to jednoduché webové rozhraní, do kterého by měli klíčoví investoři vyplnit ty zásadní akce na příští rok, abychom s nimi pak mohli diskutovat o tom, v jakém čase je ideální tu stavbu začít tak, aby nešla do kolize s jinou. Ale je to i na dobré vůli těch jednotlivých správců komunikací a správců sítí, zda s námi budou chtít spolupracovat. Protože oni často mají svá představenstva, vedení rozpočty, zastupitelstva a podobně. Snaží se je naplnit a snaží se splnit úkoly svých vedení a ne vždy je jednoduché se domluvit. Každopádně se o to budeme snažit.“
Kde je to v současné době nejhorší?
„Tak velký dopad má na Borech rekonstrukce tramvajové trati, protože tam v určité fázi ŘSD řešilo Sukovu ulici, Vodárna dělala vodovod v ulici 17. listopadu. Lidé měli v tom místě oprávněný pocit z toho, že těch věcí je tam najednou celá řada. Teď už se tam buduje zejména tramvajová trať. Pravděpodobně už v letošním roce dojde k tomu, že tramvaje začnou na Borská pole jezdit. Hodně se skloňují mosty. Je to tak, že stále je v plánu dokončit do konce prázdnin Rooseveltův most. Teď jsme bohužel museli prodloužit uzavírku i pro pěší. Na Wilsonově mostě vše probíhá naprosto bez problémů. Hodně problematickou stavbou teď je dlouhodobě Slovanská ulice, kde se vyměňuje tramvajová trať. Mění se tam logicky i vodovodní potrubí, přípojky a bohužel tam dochází k největšímu zdržení, protože současné kapacity firem jsou velice omezené, často nemají zaměstnance. Hlavní zhotovitel si teď musel půjčovat další firmy a je tam velký skluz. My se snažíme, aby se toho co nejvíce stihlo ještě letos. Přes zimu by se tam ten provoz nějakým způsobem vrátil. Případně doděláme některé věci příští jaro. Tam nám jde samozřejmě o tu tramvaj. A pak je tady samozřejmě Studentská ulice, o které se mluví. Tam ta situace dopravně je ještě relativně v pořádku. Bohužel se ta stavba protáhne, protože jsou tam dva městské kolektory, které trochu rozbité, jsou v jiné hloubce, než projektanti očekávali. Jejich rekonstrukce a jiný způsob zhotovení té kanalizace pravděpodobně tu stavbu protáhne. Ale ještě pracujeme na variantách, aby k tomu nemuselo dojít, ještě to není úplně definitivní.“
Pravděpodobně protáhne, do kdy asi tak?
„Původně ta smlouva, kde je hlavním investorem ŘSD a město je tam s Vodárnou spoluinvestor, měla být do dubna 2020. Dnes mluví ŘSD o létě 2020, červenec, srpen. My se ještě snažíme najít variantu, jestli bychom nemohli opravit ty kolektory trochu jinou metodou a tím celý ten projekt zkrátit. Samozřejmě ideálně na ten původní termín duben 2020.“
Kdy se ta situace začne nějak výrazněji zlepšovat?
„Ten současný stav by měl v těchto týdnech nějakým způsobem kulminovat. Samozřejmě mluví se zejména o mostech. Takže Rooseveltův most by měl být zprůjezdněný do konce prázdnin nebo na začátku září. Měla by se stihnout i oprava Wilsonova mostu do konce prázdnin. A Správa a údržba silnic Plzeňského kraje zatím říká, že i most v Mohylové ulici by mohl být otevřen do konce prázdnin. Takže to by mohlo výrazně zlepšit situaci. Například u Jateční by lidé bydlící u sv. Jiří mohli přijet domů od Jateční ulice. Část vozidel bude mít možnost tu Jateční opouštět. Takže měla by se ta situace zlepšit i tam. Rooseveltův most je v současné době klíčová záležitost pro centrum a stejně tak i Willsonův most. Tam máme nějaké dlouhodobé plány na to zklidnění. Nicméně teď jsme se rozhodli, že zůstane po té rekonstrukci otevřený i pro individuální automobilovou dopravu.“
Na některých místech nahrazují přechody pro chodce pouze místa pro přecházení a lidem se to moc nelíbí. Není to krok zpátky?
„Za nás, jako za město to krok zpátky určitě je. Děje se to především na Klatovské, také v Tyršově ulici před hotelem Marriott. Bohužel je to přesně ten příklad toho, kde je správcem té komunikace ŘSD, tedy stát, který došel k této změně. A to je přesně ten případ, kdy město do toho nemůže vůbec mluvit. Nějakým způsobem k tomu dala kladné stanovisko nebo to iniciovala policie. Vedle toho správce s tím souhlasí. A tak krajský úřad, odbor dopravy tuto změnu toho značení stanovil. My s tím zásadně nesouhlasíme, už jsme odeslali několik dopisů na ŘSD s požadavkem, aby vrátili ten stav. Každý zná přechod pro chodce. V 90. letech se přistoupilo k tomu, že nějakou přednost na tom přechodu má mít chodec. Jsme ve městě, takže my tvrdíme, že by to měla být samozřejmost, aby v městské infrastruktuře byly přechody pro chodce, pokud tam ta místa jsou. A nikoliv pouze místa pro přecházení. Působí to akorát zmatek, protože někde jsou a někde nejsou. Jsme s tím stavem velmi nespokojeni a snažíme se znovu a znovu oslovovat ŘSD, aby se navrátil ten stav s přechody pro chodce.“
Dá se ta situace ještě zvrátit?
„Tak to je samozřejmě otázka, kde je vůle, tam je cesta. My jsme v té fázi, kdy se o tom rozhodovalo, nebyli vůbec osloveni. Pokud byly nějaké schůzky, tak odbor dopravy magistrátu s tím nesouhlasil. Já vyjadřuji svůj zásadní nesouhlas. Je to přesně ten případ, kdy to vypadá, že město si něco vymyslelo a není tomu tak. Stejný příklad je to, že dnes by se měla zavřít Tyršova ulice v určité části proti sokolovně ve Štruncových sadech. Město dalo negativní stanovisko, přesto krajský úřad tu uzavírku stanovil. Takže to je další typický příklad toho, kdy město projevilo vůli a přesto státní správa rozhodla jinak a tu uzavírku povolila. My to považujeme za problematické, udělat další uzavírku v okolí centra města v současné situaci.“
25.7.2019 plzen.cz
https://www.plzen.cz/michal-vozobule-soucasny-stav-uzavirek-v-plzni-bude-v-nejblizsich-tydnech-kulminovat/