Vozobule: Plzeň učinila další krok k rozptýlení vizuálního smogu

28. 3. 2022

Další opatření proti záplavě různých reklamních ploch, které zhoršují zejména podobu centra města, udělala plzeňská radnice. Město bude finančně motivovat podnikatele, kteří mají provozovny ve středu Plzně, aby jejich podniky dobře vypadaly. Budou moci získat dotace na úpravu vnější podoby objektů, kde podnikají. Městská dotace sto tisíc korun bude určena na grafický návrh, materiál, výrobu i montáž označení provozoven. „Je to jeden z kroků, jak udělat veřejné prostranství přívětivější. Cílem je postupně snižovat vizuální smog, tedy mimo jiné eliminovat křiklavá a například i nevhodně velká a nevhodně umístěná označení na obchodech, provozovnách,“ řekl primátor Plzně Pavel Šindelář (ODS).

Domnívá se, že město tak inspiruje podnikatele, aby pomohli vylepšit tvář centra Plzně. „Uvidíme, jaký o to bude zájem. Myslím, že někteří podnikatelé se už o vylepšení snaží samostatně,“ konstatoval. O regulaci venkovní reklamy zejména v centru města se na radnici Plzně mluvilo několik let. Na podzim roku 2020 pak radní schválili plán regulace vizuálního smogu. Zástupci města tvrdili, že se nejdříve zaměří na velkoplošné reklamy na městských nemovitostech i na zastávkách veřejné dopravy. Na vizuálním smogu se ale nejvíc podílejí velkoplošné reklamy na soukromých objektech. Ukázkovými příklady jsou sady Pětatřicátníků nebo lokalita U Zvonu, které leží na hranici historického jádra Plzně. Primátor Šindelář tvrdí, že v těchto případech nemá město možnost reklamní plochy na budovách omezovat. „Pokud bychom chtěli, aby majitelé na svých budovách reklamy neměli, museli bychom jim kompenzovat příjmy, které z nich mají,“ uvedl.

Loni se zástupci města začali zajímat o reklamní lavičky a reklamy na zastávkách veřejné dopravy. Podle náměstka primátora pro dopravu Michala Vozobule (TOP 09) se pracuje na tom, aby reklamní lavičky postupně mizely a zastávky získaly lepší podobu. Náměstek je přesvědčený, že například na tramvajových ostrůvcích reklamní lavičky nemají co dělat. „Budeme je postupně vymísťovat,“ konstatoval. Náměstek uvedl, že reklamní lavičky by měly ubývat i v širším centru města. „Se zástupci Útvaru koncepce a rozvoje jednáme o nové podobě městského mobiliáře a jeho umisťování,“ sdělil. Tvrdí, že představitelé městských obvodů už postupují podle nových doporučení.

Proti záplavě venkovních reklamních ploch v centru města dlouhodobě vystupuje Václav Cinádr z iniciativy Vizuální smog v Plzni. Ten připouští, že se v Plzni objevily snahy o řešení problému. „Ale město je v tomto ohledu jako těžký tanker, u kterého hodně dlouho trvá, než se trochu pohne. Je to na dobré cestě a minimálně zastávky veřejné dopravy v centru by se měly změnit k lepšímu, ale trvá to delší dobu,“ řekl. Zástupci iniciativy Vizuální smog v Plzni loni upozornili, že v centru města stojí mnoho reklamních laviček, které nebyly umístěné na základě řádných smluv. Václav Cinádr tehdy reklamní lavičky označil za jednu z nejbolestnějších nemocí českých měst. „V Plzni jsou ve velkém počtu přemnoženy, shlukují se do podivných stád. Rozhodně vás neláká se na ně posadit, zato je na ně schválně co nejlépe vidět,“ uvedl. Zdůraznil, že reklamní lavičky nejsou v dobrém stavu a město z nich nemá nic. „Jen domněle ušetřené prostředky za pořízení normální městské lavičky. Takhle ale městský mobiliář ve 21. století vypadat nemá,“ konstatoval. Reklamních laviček jsou po městě stovky. Jenom na území centrálního městského obvodu přes 250. Útvar koncepce a rozvoje ve svém Plánu regulace vizuálního smogu uvedl: „Umístění laviček z velké části neodpovídá smlouvám. Neexistuje systém přesné lokalizace. Proto dochází k jejich přemisťování a překračování smluvního množství. Lavičky se velmi často nacházejí v nesmyslném počtu v blízkosti pevně daného, kvalitního a dostačujícího městského mobiliáře. Vytvářejí tak často prostorové bariéry nebo jsou nevhodně umístěny na velmi exponovaných místech.“ 

Jaroslav Nedvěd 

18.03.2022 Mladá fronta DNES ~ Strana 11 ~ 

Štítky
Osobnosti: Michal Vozobule
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme