Skalický: Naplnily se naše vize z 90. let
Pardubické letiště v pondělí 15. ledna 2018 v 20:00 zahájilo zcela novou kapitolu svého provozu. Za přítomnosti dodavatelů a zástupců města a kraje byl slavnostně otevřen nový terminál. Byla to dlouhá cesta a naši zástupci celou dobu letiště důsledně podporovali. Za přispění města a armády vznikla v 90. letech společnost EBA, provozující civilní část pardubického letiště a v jejím čele stál jako předseda představenstva celých 12 let dr. Jiří Skalický (TOP 09), který se významně podílel na jejím rozvoji a přípravě projektu nyní dokončovaného terminálu Jana Kašpara.
Do historie společnosti EBA, která letiště provozuje, se významně zapsali politici TOP 09 Jiří Skalický a Libor Slezák, kteří stáli nebo stojí dlouhá léta v čele statutárních orgánů společnosti a od začátku rozvoj letiště podporovali. Libor Slezák se zasazoval o rozvoj letiště již z pozice primátora a nyní zde působí jako předseda dozorčí rady. Jiří Skalický byl členem statutárních orgánů téměř 15 let z toho v klíčové pozici předsedy představenstva EBA 12 let, v letech 2002-2014.
Právě otevíraný terminál, pojmenovaný po prvním českém (a Rakousko-Uherském) letci a pardubickém rodákovi Janu Kašparovi, je tak výsledkem více než 20 let úsilí mnoha politiků a odborníků mezi kterými hráli hlavní roli vizionáři z TOP 09. Pardubice tak i díky nim patří mezi moderní města.
Stavba nového terminálu za 256 mil Kč skončila a zhotovitel ji nyní předal investorovi. „Naplňují se naše vize z poloviny 90 let minulého století, kdy myšlenka civilního letiště vznikla. Nutno podotknout, že bez podpory ministerstva obrany a města Pardubice, které hrálo vždy klíčovou roli při rozvoji letiště, by společnost EBA ani nevznikla,“ hodnotí Jiří Skalický.
Významnou výhodou našeho letiště je právě jeho podpora ze strany Armády ČR a ministerstva obrany, díky kterému má letiště kvalitní zázemí a jeho provoz je ekonomicky racionální. Z letiště se nyní létá do Londýna, Petrohradu nebo Moskvy. Dohodnuté jsou ale již spoje do Antalye, Burgasu, Alicante nebo na Rhodos a Krétu.
„Dnešní orientace letiště na východní i západní, případně jižní destinace a vhodná kombinace osobní a nákladní přepravy se jeví jako perspektivní a dlouhodobě udržitelné, bez závislosti na jednom partnerovi,“ vysvětluje předseda dozorčí rady EBA Libor Slezák. Pardubické letiště patří mezi páteřní letiště ČR se smíšeným armádním a civilním provozem a podtrhuje význam Pardubic jako důležité dopravní křižovatky.
S dostavbou terminálu se otevře zcela nová kapitola letecké přepravy v kraji. "Díky modernímu terminálu můžeme navázat nová strategická partnerství a nabídnout dobrou infrastrukturu investorům. Ročně navíc terminálem projdou desítky až stovky tisíc turistů - to je obrovská příležitost i pro samotné Pardubice a okolí. Nabídněme zde turistům kvalitní servis a vyžití, před jejich cestou do případné konečné destinace. Bohatě se nám to vrátí. ", doplňuje Michal Sláma, působící jako předseda Komise pro strategii Pardubic a regionální předseda TOP 09.
Včera generální dodavatel stavby předal do rukou zástupců Pardubic a Pardubického kraje klíč od vzdušných Pardubic. Je jen na nás, jak tuto skvělou příležitost využijeme.
Pardubice 16. ledna 2018
Ondřej Müller, krajský manažer