Jiří Skalický ve SVOS Přelouč: Naše armáda by měla spolupracovat s tuzemskými výrobci vojenské techniky
Návštěvou firmy SVOS Přelouč, ve které se „narodil“ obrněný transportér Vega a která se specializuje na balistickou ochranu automobilů, pokračoval poslanec Jiří Skalický v seznámení se s firmami vyrábějícími pro český obranný průmysl v Pardubickém kraji. Stejně jako ve společnostech RETIA Pardubice a Excalibur Přelouč jej doprovázel Jiří Hynek, prezident Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu (AOBP).
SVOS působí v automobilovém průmyslu téměř dvacet let. Vyrábí a upravuje civilní i vojenská vozidla a v současné době dává práci 150 lidem. V době svého vzniku začátkem devadesátých let se firma specializovala na pancéřovaná vozidla, limuzíny, SUV a vozidla pro přepravu cenin. Po modernizaci objektu v roce 1999 dostala v roce 2000 první objednávky od OSN a stala se jedním z hlavních dodavatelů pro tuto organizaci.
„Vozidla pro OSN musí vypadat jako běžné vozidla a přitom musí poskytnout maximální bezpečí a ochranu,“ vysvětluje prezident AOBP Jiří Hynek. „Tehdy jsme si začali budovat jméno a získávat další významné zákazníky,“ říká ředitel Jaroslav Černý a dodává: „Rozšířili jsme sortiment. Naší přidanou hodnotou vždy byla a je kvalita, flexibilita a cena.“
„Zajímal mě nový kolový obrněný transportér Vega, o kterém jsem již hodně slyšel a který firma představila na veletrhu IDET. Jeho výhodou oproti konkurenci je vysoká průchodivost náročným terénem skloubená s vysokou ochranou proti účinkům střel a min,“ říká Jiří Skalický. Vůz, který je určen pro bojiště, jako jsou Afghánistán a Irák, existuje zatím ve třech exemplářích a firma má rozjednán prodej tohoto výrobku v řadě teritorií. „Jedná se o špičkový produkt přesahující doposud veškeré technické parametry ve své třídě na celém světě,“ vyzdvihuje jedinečnost Vegy Jiří Hynek. Ředitel firmy Jaroslav Černý připomíná, že vůz je praktickou ukázkou symbiózy společnosti SVOS s výzkumnými ústavy a technickými univerzitami, se kterými společnost velmi silně spolupracuje. „Je důležité, aby Vegu prakticky nasadila česká armáda v bojových podmínkách v misích, například v Afghánistánu,“ dodává. Připomíná tak neustálý problém ve vztahu ministerstva obrany a šikovných českých výrobců bojové techniky. Pro potřeby armády se často pořídí drahé zahraniční produkty při existenci srovnatelného ne-li lepšího tuzemského výrobku. „Chceme vůz nabízet jednotkám NATO, též bychom ho rádi dostali do misí OSN.“ Vývoj prototypu stál mnoho desítek miliónů korun a firma s ním začala před čtyřmi lety.
„Pro export výrobků firem v obranném průmyslu je důležité, aby produkt byl nejdříve zaveden v Armádě ČR,“ říká Jiří Hynek. „Proto je naprosto nezbytné, aby ministerstvo obrany spolupracovalo s českými výrobci mnohem těsněji. Jsou-li naše firmy schopny vyrobit špičkový produkt, měly by mít při pořizování výzbroje do AČR přednost. Ve svých důsledcích je to i pro stát ekonomicky výhodnější,“ vysvětluje Jiří Hynek. S tezí, že česká armáda by měla podporovat domácí výrobu, souhlasí i poslanec Jiří Skalický. „Spolu s poslancem Václavem Horáčkem jsme uspořádali na toto téma nedávno seminář za účasti zástupců armády, ministerstva obrany, poslanců a firem v poslanecké sněmovně.“
Ředitel Jaroslav Černý v závěru seznámil Jiřího Skalického s novým výrobním areálem na výrobu bezpečnostních (pancéřových) skel i se záměrem dalšího rozšíření výroby a výstavby nové výrobní haly.
Zdenka Hanyšová Celá
Komunikace s veřejností