Jiří Skalický „naděloval“ dětem v Lentilce
Deset dětí tvoří kolektiv speciální třídy pro děti s poruchou autistického spektra (PAS) ve věku od 3 do 7 let v Lentilce - Dětské rehabilitační centrum Pardubice. Třída vznikla loni a patronát nad ní tehdy převzal poslanec Jiří Skalický, který opět po roce přinesl dětem dárky před vánoční besídkou. „Jedná se o didaktické hračky rozvíjející motoriku a kognitivní schopnosti. Jsou velmi vhodné právě pro děti s autismem, pro rozvoj jejich myšlení a učení“, říká Jiří Skalický. Nechyběly samozřejmě ani sladkosti a „bublinková“ slavnost.
Autismus je jednou z nejzávažnějších poruch dětského psychického vývoje. Sedm z deseti dětí speciální třídy jsou děti právě s PAS, 3 děti mají jiné diagnózy nesouvisející s mentálním postižením. „Tato integrace je velmi dobrá, děti s autismem napodobují jednání těch ostatních, sledují své vrstevníky v různých situacích, a to je pro ně velmi přínosné,“ říká ředitelka Gabriela Bělková.
A jak probíhá práce s dětmi s PAS? „V současné době např. aplikujeme nové strategie v rámci zvládání problémového chování u dětí s Aspergerovým syndromem. Aspergerův syndrom je forma autismu, kdy dítě má intelektuální schopnosti úměrné věku, obtíže má ale v oblasti sociálních kontaktů a vztahů. Když například dojde k nějakému problémovému chování přímo ve třídě, vizualizujeme si tuto sociální situaci prostřednictvím symbolů. Kreslíme obrázky, graficky znázorňujeme danou situaci tak, aby jí dítě lépe pochopilo a zvládlo, což to je pro tyto děti podstatné.“ říká Martina Čecháčková.
Podle speciální pedagožky Martiny Čecháčkové se podařilo splnit cíl, který si zřizovatelé před více než rokem dali: „Děti se tu poměrně rychle zadaptovaly, podařilo se dobře nastavit celý režim péče a aplikovat jej u dětí s autismem. Třídu průběžně vybavujeme novými pomůckami a hračkami. U dětí s PAS je typické stereotypní využívání dané pomůcky či hračky a tudíž je nutné hračky a pomůcky neustále obměňovat, aby se dítě naučilo nabyté schopnosti efektivně použít i v praktickém životě.“ Podle ředitelky Bělkové se pedagožky neustále učí: „Zkušenosti načerpáváme např. ze studia oboru Výchova a vzdělávání dětí s autismem při pedagogické fakultě UK v Praze. Také se účastníme různých konferencí o vzdělávání dětí s autismem.“
S dětmi s autismem pracuje v Lentilce odborně vyškolený a posílený personál, tedy speciální pedagog, pedagog, zdravotní sestra a asistent pedagoga, a to podle speciálních výukových programů a metod strukturovaného učení a aplikované behaviorální terapie. S centrem spolupracuje krajská koordinátorka pro autismus Markéta Jirásková ze Speciálně pedagogického centra při ZŠ a PŠ Svítání Pardubice a supervizi zajišťuje Alena Valáková z APLY Praha.
„Učitelkám jsme popřáli hodně úspěchů v novém roce, dětem bohatou nadílku pod stromečkem a všem jsme pak slíbili, že se na ně přijdeme zase brzy podívat,“ uzavírá Jiří Skalický.
Zdenka Hanyšová Celá 13. 12. 2011