Jiří Skalický „naděloval“ dětem v Lentilce

14. 12. 2011

Deset dětí tvoří kolektiv speciální třídy pro děti s poruchou autistického spektra (PAS) ve věku od 3 do 7 let v Lentilce - Dětské rehabilitační centrum Pardubice. Třída vznikla loni a patronát nad ní tehdy převzal poslanec Jiří Skalický, který opět po roce přinesl dětem dárky před vánoční besídkou. „Jedná se o didaktické hračky rozvíjející motoriku a kognitivní schopnosti.  Jsou velmi vhodné právě pro děti s autismem, pro rozvoj jejich myšlení a učení“, říká Jiří Skalický. Nechyběly samozřejmě ani sladkosti a „bublinková“ slavnost.

Autismus je jednou z nejzávažnějších poruch dětského psychického vývoje. Sedm z deseti dětí speciální třídy jsou děti právě s PAS, 3 děti mají jiné diagnózy nesouvisející s mentálním postižením. „Tato integrace je velmi dobrá, děti s autismem napodobují jednání těch ostatních, sledují své vrstevníky v různých situacích, a to je pro ně velmi přínosné,“ říká ředitelka Gabriela Bělková.

A jak probíhá práce s dětmi s PAS? „V současné době např. aplikujeme nové strategie v rámci zvládání problémového chování u dětí s Aspergerovým syndromem. Aspergerův syndrom je forma autismu, kdy dítě má intelektuální schopnosti úměrné věku, obtíže má ale v oblasti sociálních kontaktů a vztahů. Když například dojde k nějakému problémovému chování přímo ve třídě, vizualizujeme si tuto sociální situaci prostřednictvím symbolů. Kreslíme obrázky, graficky znázorňujeme danou situaci tak, aby jí dítě lépe pochopilo a zvládlo, což to je pro tyto děti podstatné.“ říká Martina Čecháčková.

Podle speciální pedagožky Martiny Čecháčkové se podařilo splnit cíl, který si zřizovatelé před více než rokem dali: „Děti se tu poměrně rychle zadaptovaly, podařilo se dobře nastavit celý režim péče a aplikovat jej u dětí s autismem. Třídu průběžně vybavujeme novými pomůckami a hračkami. U dětí s PAS je typické stereotypní využívání dané pomůcky či hračky a tudíž je nutné hračky a pomůcky neustále obměňovat, aby se dítě naučilo nabyté schopnosti efektivně použít i v praktickém životě.“ Podle ředitelky Bělkové se pedagožky neustále učí: „Zkušenosti načerpáváme např. ze studia oboru Výchova a vzdělávání dětí s autismem při pedagogické fakultě UK v Praze. Také se účastníme různých konferencí o vzdělávání dětí s autismem.“

S dětmi s autismem pracuje v Lentilce odborně vyškolený a posílený personál, tedy speciální pedagog, pedagog, zdravotní sestra a asistent pedagoga, a to podle speciálních výukových programů a metod strukturovaného učení a aplikované behaviorální terapie. S centrem spolupracuje krajská koordinátorka pro autismus Markéta Jirásková ze Speciálně pedagogického centra při ZŠ a PŠ Svítání Pardubice a supervizi zajišťuje Alena Valáková z APLY Praha.

„Učitelkám jsme popřáli  hodně úspěchů v novém roce, dětem bohatou nadílku pod stromečkem a všem jsme pak slíbili, že se na ně přijdeme zase brzy podívat,“ uzavírá Jiří Skalický.

Zdenka Hanyšová Celá      13. 12. 2011

Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme