Dopravní stavby ve městě a v regionu pod dohledem poslanců
Územní rozhodnutí stavby I/37 Pardubice – Trojice nabylo právní moci v prosinci roku 2006, o tři roky později bylo vydáno stavební povolení. Stavba byla rozdělena na dvě etapy. Ta první se týkala úpravy křižovatky u dostihového závodiště a lávky pro pěší a byla realizována v letech 2012 – 2013. Druhá, aktuálně probíhající část stavby, řeší dostavbu jízdního pásu k již existující silnici v sousedství rafinérie PARAMO. „Všichni víme, jaká je dopravní situace v úseku této silnice komplikovaná. Komunikace tvoří průtah městem ve směru sever – jih a především v dopravní špičce je tu situace neúnosná,“ shrnuje stav poslanec Jiří Skalický (TOP09) a dodává: „O rozšíření této komunikace jsme usilovali řadu let a to i z pozice poslanců. Už v minulém volebním období, především díky iniciativě kolegy prof. Václava Cempírka, se nám podařilo do rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury prosadit tzv. řádek a v něm první desítky milionů na zahájení prací. Byl to první signál, že se může stavět.“
Dalším projektem, který je v centru pozornosti, je severovýchodní obchvat města Pardubice mezi Trnovou a Dubinou. Na stavbu je již vydáno územní rozhodnutí a probíhá výběrové řízení na zpracovatele dokumentace pro stavební povolení. Stavba v délce asi čtyř kilometrů s sebou nese i výstavbu dvou mostů přes Labe a jeho slepé rameno. Předpokládaná cena stavby je asi 763 milionů korun a odhaduje se, že realizována bude do pěti let. Severovýchodní obchvat zásadně uleví centru města, ranní i odpolední špičky se sníží především v oblastech Drážky, rychlodráhy i v lokalitě u zimního stadionu. Ve druhém pololetí letošního roku pak bude Hospodářský výbor jednat o finančních prostředcích na přípravu stavby v příštím roce.
Ve výstavbě je již obchvat sousedního města Chrudimi. Už do konce letošního roku by měl být zprovozněn úsek u Medlešic, v dalším roce by měla stavba pokračovat přeložkou silnice I/37 mimo město Slatiňany. Na stavbu tohoto obchvatu bylo územní rozhodnutí vydáno už v roce 2006, do roku 2010 bylo dokonce vykoupeno 10% pozemků potřebných pro výstavbu. Protože pak ale došlo k úpravě legislativy, bylo jednání s vlastníky dočasně pozastaveno. „Na svém nedávném jednání se starostou města Slatiňany jsem se dozvěděl, že Ředitelství silnic a dálnic ČR pozemky znovu vykupuje, ale naráží na podobné problémy jako třeba u rychlostní sinice R35,“ říká Jiří Skalický. Majitelé pozemků totiž mohou v některých případech získat až šestnáctinásobek výkupní ceny formou výjimky ministra dopravy. V případě rychlostní silnice R35 v Pardubickém kraji by se to mohlo týkat až jednoho sta majitelů pozemků.