Zedník (TOP 09): Postavíme největší bike resort v Česku
Více než sto kilometrů singltreků, tedy přírodních cyklistických tras, nabídne do tří let největší bike resort v Česku, který připravuje mikroregion Orlicko–Třebovsko.
Nabídkou tras chce překonat toto eldorádo pro vyznavače horských kol podobné bike resorty v Jeseníkách na Valašsku nebo v Jizerských horách.
„První část mezi Českou Třebovou a Ústím nad Orlicí bude mít nástupní místa Peklák a Andrlův Chlum. Ta bude měřit 56 kilometrů. K projektu se připojily i další obce, například Přívrat, Řetová, Řetůvka, Sloupnice, Rybník a Palice, tady vyroste dalších 50 kilometrů tras,“ řekl Právu starosta České Třebové Jaroslav Zedník (Nestraníci).
Trasy jsou, stejně jako například sjezdovky, rozděleny podle náročnosti na modrou, červenou a černou. Modré jsou vedeny přímo po vrstevnicích, aby tam mohly vyjet i rodiny s dětmi, červené jsou náročnější a černé budou pro ty, kteří vyhledávají náročné sjezdy a mají potřebu vyzkoušet své síly v extrémních stoupáních.
„Projekt se zpracovává, jde především o vymezení pozemků a celkem by to mělo stát předběžným odhadem něco kolem 110 miliónů korun. Pokud se budeme bavit o první etapě, tedy mezi Peklákem a Andrlovým Chlumem, tak by to měla být asi polovička předpokládaných nákladů,“ odhadl starosta Zedník.
„Nejedná se jen o vybudování těch singltreků, těch cyklotras, bavíme se o vybudování nástupních míst, parkovišť servisů, půjčoven kol a vyhlídek, desítek dřevěných mostů a lávek,“ upozornil na adekvátnost předběžných odhadů investičních nákladů.
„Ústí nad Orlicí a Česká Třebová se budou podílet stejným dílem nákladů, stavět se bude zároveň celá trasa, ne po etapách. Základem financování by ovšem měla být dotace. Řekněme, že dostaneme peníze na 85 procent, takže by každé město dofinancovalo přibližně pět miliónů korun, malým dílem přispějí i obce, které se do projektu zapojily,“ odhaduje starosta České Třebové.
Podle něj je poměrně dobrá šance na získání dotace, přestože právě v této dotační kapitole ministerstva pro místní rozvoj bude velký zájem obcí a mikroregionů. Žádost o dotaci bude podána hned po dokončení projektu. „Projekt bude hotov, až budeme mít všechny smlouvy se všemi vlastníky pozemků.
Jen mezi oběma městy je asi 150 vlastníků lesů. S každým je třeba projednat, že nás pustí přes svůj pozemek,“ připouští možnost někdy náročných a zdlouhavých jednání.
„Nejoptimističtější odhad zahájení stavby je podzim roku 2016, ale spíš ta první trasa bude cyklistům k dispozici až v roce 2017,“ uzavřel Zedník.
Právo - severovýchodní Čechy