19. 10. 2015

ČESKÁ TŘEBOVÁ - Starosta České Třebové se už delší dobu snaží o to, aby ministerstvo dopravy a České dráhy neomezovaly počet vlaků vyšší kategorie, které ve městě zastavují. Před pár lety usiloval o zastavování vlaků railjet, dnes burcuje i okolní města, aby si nenechala pro své obyvatele vzít celkem 14 vlaků, které navrhuje společnost Sudop pro Českou Třebovou, „zrušit“. Či spíše zrušit v České Třebové jejich zastavování.
„Když ta studie po prázdninách přišla, málem jsem se skácel. Navrhuje, aby tady čtrnáct spojů, tedy sedm vlaků při jízdě tam a zpět nestavělo. Že to prý uspoří trakční energii. Přitom ji dráhy platí paušálně a vůbec u ní nerozhoduje, jestli tady vlaky zastavují nebo ne. Navíc je to oprášená studie, která tady byla už před několika lety,“ říká starosta Zedník.

* Česká Třebová je oproti městům, jako je Praha, Brno a Ostrava, nesrovnatelně malá. Pro kolik lidí v České Třebové železniční uzel slouží?

Už dlouho upozorňujeme, že stavění rychlovlaků v České Třebové není vůbec otázkou jen pro sedmnáctitisícovou Třebovou, ale pro spádovou oblast, která má dohromady celkem 120 až 130 tisíc obyvatel. Zahrnuje Moravskou Třebovou, Lanškroun, Litomyšl a další města, jejichž obyvatelé tady na tyto vlaky nasedají a přesedají. Mám kamaráda v Žamberku, který v pondělí naloží děti na vlak do České Třebové, kde pak přesednou na vlak do Prahy, a v pátek si pro ně zase přijede.

* Jak hodně to zajímá další lidi?

Když přišel návrh zrušení zastavování sedmi vlaků vyšší kategorie na světlo, dostal jsem v období jediného dne dvaačtyřicet emailů, ať s tím město „něco udělá“. Právě proto jsme s dalšími starosty poslali společný dopis, který upozorňuje na to, že když už někdo takovou studii dělá, má posuzovat počet lidí, kteří tady nastupují nebo vystupují a odkud přijeli nebo kam pak jedou. A ne že nám od stolu zruší čtrnáct spojů na Brno jen proto, aby ty vlaky jezdily rychleji.

* Takový argument neberete?

Dokud nebude Česká Třebová hotová koridorově, jako že není, tak tři minuty zastavení u nás nemají vůbec vliv na to, jestli vlak z Prahy do Brna přijede včas. Na trati jsou stále a ještě dlouho budou výluky, které vlaky zpožďují. Navíc lidé, kteří dělají jízdní řády, mně sami říkali, že dnes počítají v celkovém čase u každého takového vlaku s rezervou deseti až patnácti minut, aby v případě mimořádné události na trati dokázal strojvedoucí časovou ztrátu dohnat. Chtěl jsem sám na vlastní kůži poznat, kolik takový vlak ztratí, když v České Třebové zastaví. Stojí to tisíc korun a musí se to objednat dva dny dopředu. Každý pasažér si takové zastavení může zaplatit.

* A vy jste to tedy zkusil?

Zastavil jsem si v České Třebové inkognito rychlík, který jel až do Vídně. Myslel jsem, že hned pojede dál, ale on počkal ve stanici stejnou dobu jako normální spoj, který tu běžně staví, a až potom se rozjel. Do Brna jsme nakonec přijeli ještě o pět minut dříve, než jsme podle jízdního řádu měli přijet. Takže žádné tři minuty zastavení v České Třebové nemají na celkový čas těchto vlaků vliv. Jsou to nesmysly.

* Není záměr drah a ministerstva šancí pro soukromé dopravce?

Je každopádně zvláštní, že když České dráhy přestanou jezdit například Žilinu, tak na tu trať hned vlétne RegioJet. Pan Jančura to určitě nedělá proto, aby měl ztrátu.

* RegioJet už v České Třebové staví, proč tu nestaví Leo Expres?

Nevím, s majitelem jsem jednal jednou, od té doby už ne. On nechce zastavovat nikde. Chce jezdit přímé trasy, Ostrava -Praha či Praha - Brno.

* Jakou máte s protestem šanci?

Vůbec nevím. Jsem tady tak dlouho, že už nevím. Někdy uspějeme, někdy zase ne. Ale myslím si, že na ministerstvu by měl někdo uvažovat, že je to služba, kterou poskytují lidem. A pokud jim službu přestanu poskytovat, přestanou se mnou jezdit. Už jsme i slyšeli, že České dráhy tady nechtějí zastavovat, protože jim lidé nastupující v České Třebové v těch vlacích zaberou moc místa. To by snad měli říkat zaplaťpánbůh. Proto přece jezdí. To už mi připadá jako ten hostinský od Cimrmanů, který chtěl mít hospodu, ale neměl rád lidi, tak si ji postavil v lese na mýtince.

5plus2 - Svitavsko

Štítky
Osobnosti: Jaroslav Zedník
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme