Podchod není realistický, TOP 09 podpoří lávku
"Železniční trať dělí, podobně jako řeka, město na dvě části, kdy sídliště Dukla je v podstatě od hlavního nádraží odříznuto. Zprůchodnění oblasti mezi sídlištěm Dukla a hlavním nádražím, potažmo Zeleným předměstím výrazně přispěje ke zkomfortnění života tamních obyvatel a odlehčí dopravě uvnitř města.", uvádí Michal Sláma, místopředseda pardubické TOP09.
Při rozhodování o tom, zda propojit pardubické nádraží se sídlištěm Dukla lávkou nebo podchodem, se pardubická TOP 09 nakonec přiklonila k variantě lávky. Vnímáme hlavní výhodu podchodu, kterou je skutečnost, že cestující by se podchodem dostali přímo do nádražní budovy a na jednotlivá nástupiště. Vnímáme i okolnost, že podchod znamená pro cestující o něco menší výškové převýšení, tedy méně schodů, než lávka, která musí překonat celý průjezdný profil elektrifikované železnice včetně troleje. Podchod má však i své nevýhody.
„Za zásadní nevýhodu podchodu považujeme skutečnost, že stavba by byla příliš nákladná a příliš obtížně realizovatelná. Dokonce natolik, že máme obavy, aby při zarputilém prosazování podchodu nakonec nezůstalo jen u jistě zajímavých debat, zda budeme stavět podchod nebo lávku, ale alespoň nějakého spojení bychom se nedočkali. Na tom mnoho nemění ani skutečnost, že při plánované rekonstrukci celého železničního uzlu Pardubice bude stávající podchod prodloužen na projektované páté nástupiště s tím, že pak už dle příznivců podchodu zbývá jen "kousek", aby se podchod dostal až na Duklu. Musíme totiž vzít v potaz, že ono prodloužení na páté nástupiště bude mít délku cca 30 metrů, zato navazující úsek pod nákladovým nádražím dalších téměř 200 metrů," shrnuje Martin Slezák, člen místního výboru TOP 09.
Subjektivní nevýhodou může být pocit stísněnosti, který by mohli někteří při průchodu více než čtvrtkilometrového, úzkého a uprostřed zalomeného tunelu zažívat. S tím související nedostatek čerstvého vzduchu bez nežádoucích aromat může být i problémem objektivním.
„Lávka, jejíž studie byla prezentována na zasedání zastupitelstva města, je na rozdíl od podchodu nebo dalších variant zvažovaných v nedávné minulosti (například lanovka) zejména variantou reálnou. Je cenově přijatelná vzhledem k užitku, který přinese, a je proveditelná. Přivede cestující na většinu nástupišť (1., 3. a 4.) a přes první nástupiště relativně pohodlně i do nádražní budovy. A na rozdíl od podchodu může být lávka i celkem pěknou stavbou, která nabídne svým uživatelům i nové pohledy na naše město,“ doplňuje Martin Slezák.
TOP 09 Pardubice