Michal Sláma: Moderní chytré město příjemné pro život
Pardubice jako inovativní centrum, moderní a chytré město, ne pouhá levná montovna nadnárodních korporací.
Chceme z Pardubic vytvořit inovativní centrum nejen regionální, ale evropské úrovně, a to zejména v oblasti elektroniky a elektrotechniky, informačních technologií, chemie „Důležité jsou investice do infrastruktury, podpora rozvoje datových sítí a inovačních center,” vysvětluje Michal Sláma (TOP 09), předseda komise pro strategii a kandidát na starostu MO Pardubice 3.
Přenastavíme strategii konceptu tzv. chytrého města, aby nebrala ohled na technologickou lobby a jednotlivé podnikatelské zájmy ale na občana. Drahý a digitální neznamená "smart". Technologie mají lidem poskytnout pohodlí pro život, nikoliv život komplikovat. „Umožníme proto integraci všech městských průkazů a karet do jednoho nástroje tak, aby s sebou po městě mohl nosit jeden průkaz místo plné peněženky plastových kartiček. Pro pohodlnou komunikaci s úřady a rychlé vyřízení městské agendy zařídíme vytvoření internetového portálu občana,“ vysvětluje Michal Sláma. V portálu občana bude možné snadno vyřídit vše potřebné, platit poplatky, dostávat relevantní informace od města a rezervovat jednání s úřady, a to vše buď z počítače nebo mobilního telefonu.
“Chceme zpřístupnit anonymní data z jednotlivých městských systémů veřejnosti v podobě tzv. open dat tak, aby s nimi bylo možné pracovat i bez přímé participace města, jak to známe z příkladů Brna, Vídně, Dubaje nebo Barcelony,” dále nastiňuje naši vizi Michal Sláma. Díky tomu budou moci vzniknout jak jednoduchá řešení typu sledování obsazenosti parkovacích míst ve městě a jejich bezprostřední prezentace řidičům, tak i komplexní informační systémy. “Mnohdy nákladná městská řešení dokáže totiž vyřešit bezprostředně angažovaný jedinec s řádově menšími náklady,” rozvíjí myšlenku otevřených dat Michal Sláma.
Chytré technologie takto pomohou například i dopravě. Vytvoříme systém pro zmírnění enormní dopravní zátěže pomocí systému inteligentního systému řízení dopravy a komplexní dopravní simulace pro variantní řešení výstavby silnic a křižovatek, uzavírek a rekonstrukcí po celém městě. Půjde i propojit různé typy dopravy. „Bude možné například naplánovat trasu tak, že na vybrané parkoviště přijedeme automobilem, přesedneme na hromadnou dopravu a v případě zácpy nebo jiné komplikace případně na kolo, a to bez zbytečného přepínání mezi aplikacemi s optimální trasou, jasnou úsporou času, nákladů i dopravní zátěže ve městě,“ uzavírá Michal Sláma.
Ondřej Müller, krajský manažer TOP 09