Ťok v srpnu odmítl návrh města, v září placený úsek zrušil sám
Západní obchvat Olomouce budou moci od příštího roku využívat i řidiči, kteří si nepořídí dálniční známku.
Rozhodlo o tom ministerstvo dopravy. Před necelým měsícem, když ho o totéž prosila radnice, ovšem resort žádost města zamítl.
Na konci prázdnin dorazil na olomouckou radnici dopis, ve kterém ministr dopravy Dan Ťok (ANO) vysvětluje, proč nelze vyjmout západní obchvat města ze seznamu placených dálničních úseků. O pouhé tři týdny později je však všechno jinak – od příštího roku po obchvatu budou moci jezdit osobní auta bez dálniční známky. Radnice rozhodnutí vítá. Pozastavuje se ovšem nad náhlou změnou názoru vedení resortu a spojuje ji s blížícími se krajskými volbami. „Chci věřit tomu, že nejde o předvolební slib,“ reagoval náměstek primátora Aleš Jakubec (TOP 09).
Radnice bojuje o vyjmutí obchvatu mezi kruhovou křižovatkou u hypermarketu Globus a silnicemi na Brno a Ostravu z placených dálničních úseku již několik let. A to s cílem dostat co nejvíc aut mimo území města. Naposledy se v této věci obrátila na ministerstvo začátkem srpna. Odpověď jí přišla na konci téhož měsíce.
Srpen: úsek vyjmout nelze, září: obchvat bude gratis
„V současné době jsou do časového zpoplatnění zahrnuty veškeré úseky dálniční sítě až na výjimky… V souladu s touto koncepcí pak nelze připustit vyjmutí úseku dálnice D35 ze seznamu pozemních komunikací, jejichž užití podléhá povinnosti uhradit časový poplatek (dálniční známku – pozn. red),“ napsal 27. srpna vedení města ministr Ťok. O tři týdny později ovšem vystoupil před novináře s tím, že ministerstvo vyjme v lednu příštího roku ze zpoplatněné sítě jedenáct úseků dálnic, mezi nimi i olomoucký obchvat. „Chceme vyjít vstříc všem místním řidičům, aby se dálnici kvůli poplatku nevyhýbali a zbytečně nejezdili skrze město po silnicích nižších tříd,“ uvedl ministr.
Doplnil, že podobné rozhodnutí ministerstvo učinilo už loni, kdy zrušilo zpoplatnění na 45 kilometrech silnic. „Vyjmutím dalších jedenácti úseků navážeme na naše loňské kroky, které se osvědčily. Městům se jednoznačně ulevilo a starostové měst, kudy vedla objízdná trasa pro všechny bez dálniční známky, naše kroky hodnotí pozitivně,“ řekl Ťok.
Jeho vyjádření vedení radnice překvapilo, o úlevu pro Olomouc totiž bojuje už dlouho. „S opravdovým potěšením vítám změnu názoru ministerstva dopravy, které dokázalo během tří týdnů tak radikálně změnit postoj ve věci vyjmutí zpoplatnění úseku D35. Dlouholetá snaha města tak konečně našla pozitivní výsledek,“ podotkl primátor Antonín Staněk (ČSSD).
Rozhodnutí ministerstva zaskočilo i jeho náměstka Jakubce. „Tak rychlou změnou názoru jsem opravdu překvapen. Chci věřit tomu, že nejde o předvolební slib a ministerstvo dopravy zůstane ve svém názoru konzistentní i po říjnových volbách do krajských zastupitelstev, tedy i v případě, že by jejich (ANO – pozn. red.) lídr neusedl do křesla hejtmana Olomouckého kraje,“ zdůraznil.
Ťokův úřad na dotaz MF DNES, zda změna souvisí s předvolební kampaní, nereagoval. K samotnému zrušení známek na obchvatu mluvčí resortu Tomáš Neřold uvedl: „Ministerstvo dopravy nově upravilo poplatek za D35 u Olomouce v rámci vyhlášky, která řeší zpoplatnění dálniční sítě celkově, nikoliv jen v reakci na jednotlivé požadavky měst. Nepřistoupili jsme přitom na požadavek města Olomouce v celém rozsahu, ale navrhli jsme zkrácený úsek bez poplatku, v té části, která může skutečně sloužit městské dopravě.“
Kamionů se rozhodnutí netýká, mýtné na obchvatu zůstává
Stejně jako primátor ale vyjmutí obchvatu ze seznamu placených úseků vítá. Jedním dechem ale dodal, že by byl mnohem raději, kdyby ministerstvo povolilo bezplatný vjezd na obchvat nejen osobním autům, ale i kamionům, proti nimž radnice brojí především. Nákladní auta tedy budou na obchvatu dál platit mýtné, někteří jejich řidiči dál hledat cestu, jak se mýtným branám vyhnout skrze území Olomouce.
„Městu by samozřejmě ulevilo daleko více, kdyby ministerstvo vyjmulo ze zpoplatnění i auta nad 3,5 tuny, o což jsme rovněž žádali. Ale i ta osobní auta vnímám jako velké plus, musí to pomoci na hlavních tazích, ulicím Foerstrova a Velkomoravská. Každé auto, které se vyhne Olomouci, považuji za pozitivní,“ míní Jakubec.
Podobně to vidí i dopravní expert a koordinátor organizace BESIP pro Olomoucký kraj Miroslav Charouz. „Dovedu si představit, že obchvat začnou díky zrušení zpoplatnění používat řidiči, kteří mají obavy z husté dopravy na území města. Třeba při cestě od Křelova na nákupy do velkoobchodu Makro,“ nastínil. Očekává rovněž, že obchvat bude sloužit jako oblíbená objízdná trasa při uzavírkách dopravním tepen v Olomouci. Jako příklad uvedl plánovanou uzavírku mostů přes řeku Moravu u restaurace Bristol a na Masarykově třídě při budování protipovodňových opatření.
Po zrušení zpoplatnění obchvatu budou moci řidiči osobních aut využívat bez dálniční známky dvanáctikilometrový úsek D35 od kruhové křižovatky u hypermarketu Globus po mimoúrovňové křížení se silnicí I/55 nedaleko obchodního centra Olympia u Vsiska.
Dalším novým bezplatným úsekem v Olomouckém kraji bude od příštího roku pětikilometrový průjezd okrajem Prostějova, který je součástí dálnice D46.
Zdroj: Regionalni mutace| Mladá fronta DNES - Olomoucký kraj, Vladimír Onderka, redaktor MF DNES