Parkovat zadarmo a blízko? Do 8.00 ještě máte šanci
Najít místo k parkování co nejblíže centru Olomouce a nedat za něj ani korunu – to je sen všech řidičů. Pokud si však nepřivstanou, mají smůlu. A ani vyhlídky nejsou nijak růžové, naopak. Zóny placeného parkování chce město ještě rozšířit.
OLOMOUC Buďto si ráno hodně přivstat a předběhnout ostatní, nebo spoléhat na náhody. Jen tak najdou řidiči v ulicích kolem centra Olomouce místa k parkování, za která stále ještě nemusí platit. Parkovacích míst zdarma totiž ubývá a i v budoucnu jich zřejmě ubývat bude. Olomoucká radnice totiž nevylučuje, že zóny placeného parkování rozšíří o další ulice.
Zhruba před dvěma měsíci přišli řidiči o část bezplatných parkovacích míst v ulici U stadiónu, což je jedna z nejoblíbenějších lokalit, protože odtud lidé doběhnou do centra za pět minut. O ulici dál už za stání zaplatí dvacet korun na hodinu. Provozovatel nového soukromého parkoviště v areálu Staroměstských kasáren si ale na úřadech prosadil zákaz stání na pravé straně silnice od plotu kasáren až po křižovatku s ulicí Na střelnici.
„Naší strategií není omezování parkovacích míst. Situace v ulici U stadiónu souvisí s připravovanou rekonstrukcí objektu Staroměstských kasáren,“ řekl náměstek olomouckého primátora Ivo Vlach.
Majitel kasáren Ivan Kyselý, který se skutečně chystá historický komplex na konci roku začít opravovat, však popírá, že by měl se zákazem parkování cokoliv společného. „Nic o tom nevím. Pozemek jsem poskytl k užívání majiteli nedaleké restaurace. Je ale pravda, že jednou z mých podmínek bylo, že dá do pořádku okolí. Řidiči tam například parkovali na trávníku u venkovní zdi,“ řekl Kyselý.
Provozovatel parkoviště a majitel Blues Rock Café Radek Vyroubal tvrdí, že o umístění značek se zákazem stání požádal až poté, co auta znovu poškozovala pozemek, který po dohodě směstem zatravnil. Jako náhradu nabízí místa na svém parkovišti, kde si účtuje 30 korun na den. „Třicet korun je jedno euro. Parkovat za tuto částku v centru města, na tom není vůbec nic špatného. Řidiči tu mají v ceně i umytí čelního skla,“ míní Vyroubal.
Jenomže například čtyřicetiletá Jitka, která do centra denně dojíždí z Radíkova, na takové podmínky přistupovat nechce. „Musím autem dojíždět každý den. To by mě parkování přišlo měsíčně na 600 korun. Ještě před dvěma měsíci mě to na stejném místě nestálo vůbec nic,“ zlobí se.
Úřady však vyšly vstříc podnikateli. „Povolením značek jsme zdůraznili to, co tu platí už ze zákona. I bez zákazu se na silnici parkovat nesmělo. Stát by se tu mohlo jen za předpokladu, že pro každý směr jízdy zůstane volný jízdní pruh široký tři metry. Což tu nevychází,“ vysvětlil Milan Fazekaš z olomouckého stavebního úřadu. Se značkami podle něj souhlasily i policie nebo odbor dopravy magistrátu, který je vlastníkem silnice.
Potíž je v tom, že provozovatel soukromého parkoviště znemožnil lidem stát i na místě, které je veřejným městským parkovištěm. Na zpevněnou plochu u plotu kasáren umístil hromady ořezaných větví.
„Beru to jako schválnost, aby nás donutil zajet na jeho parkoviště,“ je přesvědčená řidička Jitka.
Za pravdu jí dává i Milan Fazekaš: „Jestli tam má někdo položené větve, tak neoprávněně zabral kus místní komunikace. Je to plocha, která patří městu a slouží k parkování. Zákazová značka se na toto parkoviště nevztahuje.“
Podnikatel Radek Vyroubal svou chybu uznal, ale odmítá, že by to udělal schválně. „Větve chceme odstranit, ale pořád čekáme na stroj, který z nich udělá třísky,“ tvrdí Vyroubal. Míst nedaleko hranice zóny placeného parkování, kde se dá stát zdarma, je víc. Většina z nich se však plní nejpozději do osmi hodin ráno. Například na malém parkovišti u vjezdu z Krapkovy ulice do ulice Boženy Němcové má smysl hledat místo jen do ranních 7 hodin. Oblíbené je u řidičů také parkoviště před plaveckým stadionem, odkud je to do centra jen 10 minut chůze. Nejdál to mají do centra města řidiči, kteří chtějí parkovat zadarmo u východní a jižní hranice zóny. Ti mohou nechat auto třeba na třídě 17. listopadu nebo v Šantově ulici.
O tom, že volně přístupných míst je málo a řidiči riskují pokuty i neoprávněným stáním na placených parkovištích, svědčí narůstající počet „botiček“. Strážníci s jejich pomocí loni zablokovali přes 6 700 aut, což je o 500 víc než o rok dříve. Za letošní půlrok použili policisté botičky ve 3 700 případech.
Nových míst k parkování zdarma se však Olomoučané nedočkají. To se spíš musejí připravit na to, že v budoucnu budou platit i tam, kde dosud nemusí. „Zpoplatnění parkovacích míst je určitým nástrojem regulace počtu parkujících automobilů. Považuji jej za legitimní způsob řešení tohoto problému,“ uvedl náměstek Ivo Vlach na dotaz, zda město zpoplatní více ulic kolem středu města.
Dost míst ke stání není ale ani na placených parkovištích. Už na konci roku by městu měl ulevit parkovací dům pro 300 aut v Hynaisově ulici. Nová místa ke stání přinese i rekonstrukce Výstaviště Flora, která začne příští rok.
Mladá fronta DNES | 1.8.2011 | rubrika: Kraj Olomoucký | strana: 1 | autor: Petra Klimková