Olomouc řeší problém, kam s tramvajemi
U olomouckého nádraží Českých drah na Jeremenkově ulici bude zřejmě vybudováno za pátým nástupištěm u tramvajové smyčky odstavné kolejiště pro tramvaje Dopravního podniku města Olomouce (DPMO). Mělo by vyřešit problém nedostatečné kapacity nynější vozovny. Záměr investice již schválili městští radní.
Olomoucký dopravní podnik má momentálně 61 tramvají a tři historické vozy. Již nyní má potíže, kam je umístit. Stojí často i na odstavném kolejišti v Koželužské ulici a na odstavné koleji v Sokolské ulici. Tyto prostory již nemají v podstatě žádnou rezervu. Potřeba nových vyvstala v souvislosti s plánovanou výstavbou nové tramvajové trati od tržnice do městské části Nové Sady. „Předpokládá se přitom pořízení čtrnácti nových tramvají,“ řekl předseda představenstva DPMO Karel Šimša.
Zvažováno bylo podle něj sedm lokalit, kde by mohlo nové odstavné kolejiště vzniknout. „Jako nejlepší se nakonec ukázala být varianta na Jeremenkově ulici,“ uvedl Šimša. V oploceném areálu by měly být dvě koleje o délce 352 metrů, kde bude možno odstavit dvacet tramvají. Je tu navíc i prostor pro případné vybudování třetí koleje v budoucnosti. Pozemky, na kterých by mělo odstavné kolejiště být, jsou majetkem Českých drah. „Věříme, že se s nimi na jejich odkoupení domluvíme,“ řekl olomoucký primátor Martin Novotný (ODS).
Předpokládané náklady na investici, v nichž zatím není zahrnuta cena pozemků, činí i s DPH zhruba 58 miliónů korun. Zatím přitom není zřejmé, zda bude investorem město či jeho dopravní podnik. „Musíme to ještě zvážit. Pokud by bylo investorem město, mohlo by získat větší dotaci z evropských zdrojů, o kterou chceme usilovat. Pro to, aby byl investorem DPMO, zase hovoří to, že je plátcem DPH,“ zdůraznil Novotný.
Vedení města podle něj vnímá to, že odstavné kolejiště je provizoriem. Ideálním řešením by byla výstavba nové vozovny, o níž se v Olomouci již řadu let hovoří, ale zatím nebyl vybrán ani vhodný pozemek. „Přiznáváme, že to je jeden z projektů, který je nad naše síly. Náklady na postavení nové vozovny se podle toho, zda by sloužila i pro autobusy nebo jen tramvaje, odhadují na 700 miliónů až 1,5 miliardy korun,“ poznamenal primátor.
Nynější dotační evropské tituly na takovou investici podle něj nepamatují a jedinou šancí by tak byla přímá dotace z Bruselu. S tou však nelze v brzké době počítat. „Za této situace vnímáme vybudování odstavného kolejiště jako nejlepší možný krok,“ dodal Novotný.
Právo | 6.10.2011 | Rubrika: Střední a Východní morava | Strana: 10 | Autor: Miloslav Hradil