Nízkoemisní zóny? Až budou obchvaty

V Olomouci i celém kraji je zavedení nízkoemisních zón svázáno s dobudováním obchvatů měst
Olomoucký kraj – V Olomouckém kraji se dýchá o něco lépe. Začalo foukat, zlepšily se rozptylové podmínky a prachu v ovzduší znatelně ubylo. Český hydrometeorologický ústav proto v pátek zrušil signál regulace a v sobotu smogovou situaci. Opět pomohlo počasí, ten nejdůležitější faktor. Čím ale mohou přispět města a obce, aby smogovou situaci v daný moment aspoň trochu zmírnily? V Olomouci není možné jednoduše „přiškrtit“ nějakou továrnu. Stejně tak v Olomouci ani jinde v kraji nelze zavést nízkoemisní zónu. Do doby, než se udělají obchvaty.
OD LEDNA DVAKRÁT
Smogovou situaci vyhlásili meteorologové naposledy v pátek 10. února a odvolali ji příští sobotu. Týden platila i v lednu. Prachu bylo dokonce tolik, že byl vyhlášen i signál regulace – koncentrace šly nad 150 mikrogramů na metr krychlový. Ten umožňuje přistoupit k opatřením, která by škodliviny okamžitě snížila, například omezení výroby velkých znečišťovatelů, případně k regulaci vjezdu automobilů do měst podle jejich emisí.
Nízkoemisní zóny zatím v době smogové situace nikde v Česku nefungují. Olomouc si už nechala zpracovat studii proveditelnosti a přínosu takového dopravu regulujícího opatření ve městě. „Zlepšení pro město Olomouc by bylo pět procent.
To nic neřeší,“ uvedl náměstek olomouckého primátora Aleš Jakubec.
„Navíc by mohla být zavedena pouze v případě, že stát dodělá obchvaty. Chybí východní tangenta. Město by pak muselo vyřešit odstavná parkoviště,“ vypočítával. Problémem Olomouce, podobně i Přerova, nejsou ani tak místní, jako spíše motoristé, kteří do měst dojíždějí za prací nebo pouze projíždějí.
TOPENÍ, DOPRAVA A AGLOMERACE
Hlavními zdroji škodlivin v ovzduší v Olomouckém kraji v chladné části roku jsou dálkový přenos nečistot z Polska a ostravské aglomerace, lokální topeniště a automobilová doprava.
„Město může pouze ovlivnit dopravu a možnosti jsou velice omezené. Co děláme je to, že podporujeme tramvajovou dopravu, podařil se nám zákaz vjezdu pro těžkou nákladní dopravu do centra města a pracujeme na zavedení tranzitní dopravy nad 12 tun,“ uvedl náměstek.
Zdroj :Prostějovský deník
Datum vydání: 21.2.2017