Koalice v Olomouci podepsána. Ve smlouvě je i oprava zimáku a tramvaj na Povel
Zavazují se v ní také k rozvoji městské hromadné dopravy, prodloužení nové tramvajové trati, opravě zimního stadionu nebo zřízení funkce ombudsmana pro seniory.
Primátorem se stane dosavadní předseda klubu zastupitelů sociálních demokratů Antonín Staněk.
Přestože doteď seděl v opozici, kritické body se podle něj při jednáních nad podobou smlouvy neobjevily.
„Jednání netrvala příliš dlouho, byla věcná a vedla k výsledku. Strany už před volbami věděly, co chtějí dělat. U ANO jsme to v daném okamžiku nebyli schopni identifikovat," komentoval, proč se i přes vítězství ve volbách do zastupitelstva nakonec ve vedení města hnutí neobjevilo.
ČSSD dostala mezi priority, co chtěla
ČSSD je spokojená, ze svého programu dostala mezi odsouhlasené priority vše, co chtěla.
„Je to rozvoj MHD, bezplatná přeprava seniorů nad sedmdesá let a roční časová jízdenka," řekl volební lídr sociálních demokratů.
Několikamilionový výpadek dopravního podniku podle něj nebude problém nahradit. Bližší diskuze ale zatím neproběhla.
Od začátku příštího roku by mohl ve města začít fungovat úřad ombudsmana pro seniory.
„Olomouc stárne, kategorie seniorů je stále ohroženější. Programové prohlášení zveřejníme do konce prvního čtvrtletí roku 2015, ale ombudsman by mohl začít pracovat dříve," odhadl Staněk.
Ve smlouvě je i oprava zimního stadionu. Náklady by vyspravení haly by se měly držet někde kolem sta milionů korun.
Jeho přestavba na velkolepou multifunkční arénu nebo vybudování nového na jiném místě nejsou ve hře.
Zlepšení hospodaření města
Za nejdůležitější totiž koalice považuje zlepšit hospodaření města.
Po prvním čtení rozpočtu na příští rok má město na investice asi pětačtyřicet milionů.
Budoucí první náměstek Martin Major (ODS) přesto věří, že se podaří sehnat dost peněz, aby Olomouc mohla žádat o evropské dotace.
„Na investice města stačí patnáct procent uznatelných nákladů, většinu hradí Evropská unie. Jestli se nám na rok 2015 podaří nalézt 150 milionů korun, které by odpovídaly spolufinancování na městské investice, rozvoj města se nezastaví," poznamenal.
Pokud jde o tramvajovou trať dál na Nové Sady, případně do Slavonína, je podle Martina Majora možné zahrnout její prodloužení pod takzvané Integrované teritoriální investice, které by na střední Moravu měly přinést z Evropy kolem šesti miliard korun.
„Budu spokojen, když se podaří dobudovat druhá část a třetí připravit alespoň na stavební povolení. To je minimalistická varianta," sdělil současný primátor Major.
Prodej městského majetku
Za určitý neúspěch při sestavování priorit pokládá malý důraz na prodej zbytného městského majetku.
Doufá ale, že například adres Dolní náměstí 2 a 47 nebo Tomkova 40 by se město zbavit mohlo.
KDU-ČSL těší, že se strany shodly na dokončení protipovodňových úprav.
„Budeme také pravidelné podporovat bezpečnost cyklistů i chodců a pokračovat v projektu Bezbariérová Olomouc. Budeme rozvíjet prorodinnou politiku včetně dostatku míst v mateřských školách," řekl lidovecký lídr Ladislav Šnevajs, který se bude mimo jiné starat o sociální věci.
Proměna prostor pod dómem
Šanci tak má i původně stomilionová proměna prostor pod dómem svatého Václava.
Martin Major navrhuje ušetřit na části s novou restaurací, čímž by náklady mohly klesnout přibližně k polovině.
Levnější varianta by mohla být přijatelná i pro TOP 09, která měla výhrady i k miliardové rekonstrukci zimního stadionu.
„Dobré je, že v prioritách nebyl střet nad posílením pravomocí komisí městských částí diskuzí s občany nad klíčovými tématy. Dohodli jsme se i na pokračování redukce hazardu," doplnit témata Aleš Jakubec, jenž bude mít na starosti odbor koncepce a rozvoje a životní prostředí.
Co se pokusí ještě protlačit, je vybudování bioplynové stanice.
Ustavující zastupitelstvo by mohlo zasednou v polovině listopadu.