Jak přivést turisty do (ne)zajímavého kraje?
MF DNES přináší 4. díl seriálu, v němž před víkendovými volbami kandidáti s největšími šancemi na hejtmanské křeslo představují své recepty na bolavá místa kraje. Tentokrát je na řadě turistický ruch.
Olomoucký kraj rozhodně má turistům co nabídnout, jezdit by jich ale mohlo mnohem víc. Již letitá slabina regionu, na jehož severu jsou turisticky atraktivní Jeseníky a na jihu Olomouc coby druhá největší památková rezervace, se skrývá pod slůvky nevyužitý potenciál. Ani jeden z šestice lídrů v předvolebním seriálu MF DNES to nevyvrací. Shodují se, že na vině je i špatná propagace kraje. A nabízejí různé cesty, jak to změnit.
Markéta Záleská z ODS by si na pomoc vzala například moderní technologie, Jana Zwyrtek Hamplová, jež kandiduje za Nezávislé, by sem mimo jiné pozvala filmařské štáby a představila Olomoucký kraj přes jejich díla.
Příslovečný zakopaný pes pak leží i pod špatnými či vůbec nepostavenými silnicemi. „Schází nám R35, kraj má i rezervy v propagaci. Přitom jsme tak úžasný kraj,“ podotýká Hamplová.
Turisté jako by to však neviděli. Data Českého statistického úřadu ukazují, že našemu regionu ubylo nejvíce hostů ze všech krajů republiky. Například ve druhém čtvrtletí letošního roku se tady ubytovalo 106 767 turistů, což je o tři a půl procenta méně než minulý rok za stejné období. O více než dvanáct procent pak klesl i celkový počet přenocování.
Přitom právě turisté, kteří zde na své dovolené přespí, jsou pro kraj ti nejlepší. Zjednodušeně řečeno, čím déle tu jsou, tím více u místních podnikatelů utratí.
Bořivoj Šarapatka, který vede kandidátku TOP 09 a Starostů, v této souvislosti vyzdvihuje, že vedle přírody či památek jsou oproti dřívějšku potřeba i další zdroje zábavy. „Například kvalitní restaurace, divadla a jiné kulturní vyžití,“ vypočítává.
Podobný recept, jak u nás udržet návštěvníky i několik dní, nabízí také Marian Jurečka z Koalice pro Olomoucký kraj se starosty. „Je důležité nejen kvalitní ubytování, ale především zážitek. Tady máme co zlepšovat,“ míní Jurečka. „Nabídka celého času pobytu musí být kvalitní.“
Názorově se pak někteří lídři rozcházejí v otázce vyhlášení Národního parku Jeseníky coby nového turistického lákadla. „Vyhlášení Národního parku Jeseníky by dodalo této části kraje punc výjimečnosti,“ míní Záleská. „Nesmělo by ale omezit rozvoj obcí.“
***
OTÁZKY 1. Proč do kraje nejezdí více turistů, jak by odpovídalo významu druhé největší památkové rezervace Olomouc a velkému potenciálu přírodního bohatství? 2. Kde a jak byste se při propagaci kraje inspiroval/a? 3. Proč sem nejezdí více cizinců, a pokud přijedou, stejně se dlouho nezdrží? Navíc když už neplatí, že tu chybí kvalitnější hotely? 4. Pomohlo by turisticky zajímavému, ale ekonomicky zkoušenému Jesenicku zvýšení stupně ochrany části dnešní CHKO? 5. Jaký typ turistiky především v Jeseníkách chcete rozvíjet a podporovat, aby přilákala víc lidí?
Markéta Záleská (ODS)
1. Zanedbána je především propagace památek, nedostatečně jsou využívány i moderní technologie, jež nabízejí jejich atraktivní poznání. 2. Musíme se přizpůsobit novým požadavkům turistů. Chci proto využívat nové a efektivnější způsoby prezentace kraje. Například upoutávky ve významných bedekrech či na televizních kanálech, dále chci inovovat nabídku kraje o originální produkty či více využívat moderní marketingové nástroje a technologie. 3. Nabídka památek a jejich prezentace a propagace je málo atraktivní a nedostatečná, turisté proto nemají důvod sem jezdit. 4. Vyhlášení Národního parku Jeseníky by dodalo této části kraje punc výjimečnosti, jenž by přilákal nejen nové turisty, ale i peníze. Nesmělo by ale omezit rozvoj obcí, vyhlášení nesmí jít na úkor hospodářského rozvoje regionu. 5. Jesenicko je třeba zatraktivnit hlavně pro pěší, lyžaře a cyklisty, věnovat se je třeba i novým formám turistiky jako hippoturistice či agroturistice.
Jiří Rozbořil (ČSSD)
1. Bohužel naše geografická poloha nás poněkud handicapuje oproti třeba Českému Krumlovu, který leží kousek od Prahy. 2. Inspiraci je dobré hledat neustále, ať už u našich partnerských regionů, na veletrzích cestovního ruchu a podobně. Koneckonců úspěšná propagační akce - vyhlašování ankety 7 divů Olomouckého kraje - také vznikla díky inspiraci u našich slovenských kolegů. 3. V cestovním ruchu dnes panuje obrovská konkurence. A Olomoucký kraj se stal jakousi zastávkovou destinací při cestách turistů zejména mezi Vídní a Krakovem. 4. Nemyslím si, že právě zvýšení stupně ochrany by Jesenicku prospělo. Ochrana přírody a rozvoj cestovního ruchu se nesmí navzájem omezovat, ale naopak musí koexistovat ve vyváženém souladu. 5. Určitou šancí pro Jesenicko by se mohla stát agroturistika a také cykloturistika, která se neuvěřitelně dynamicky neustále rozvíjí.
Marian Jurečka (Koalice pro Ol. kraj se starosty)
1. Protože nedokážeme tento potenciál dostatečně využít, nedokážeme například dostatečně využít přítomnosti Jeseníků. To ale nepůjde bez poskytování kvalitních služeb a dobré infrastruktury, jak silniční, tak železniční. 2. Turistický marketing je dobře propracovaný v Rakousku či Švýcarsku. Velmi dobře to dělají například ve Zlínském kraji. 3. Pro turistu je důležité nejen kvalitní ubytování, ale především zážitek. Tady máme co zlepšovat. Je to spojeno s tím, že musíme umět nabídnout kvalitní síť služeb, tedy nejen hotel a wellness, ale i nabídka celého času pobytu musí být kvalitní. 4. Z pohledu turismu to není zásadní, jestli zvete do Jeseníků, které jsou CHKO, nebo Národního parku Jeseníky. Důležitá je kvalita služeb, co může turista u nás prožít a jaké zážitky si odváží domů. 5. Jeseníky jsou jako stvořené pro aktivní turistiku. Je nutné se zaměřit i na rozvoj dalších forem, jako je například wellness turistika, sportovní, kulturní, poutní nebo církevní turistika.
Bořivoj Šarapatka (TOP 09 a Starostové pro Ol. kraj)
1. Může za to hlavně nedostatečná propagace ze strany hejtmanství. Navrhujeme vytvoření fungujícího turistického portálu. Dále by se nemuselo plýtvat penězi za účast na veletrzích, kde se většina turistů mnoho nedozví. Problém může být i špatný stav silnic či problémy s ubytovacími kapacitami. 2. Například u sousedů na jihu i severu Moravy mají koncepce propagace zpracované mnohem lépe. Poučit bychom se mohli také v německy mluvících zemích. 3. Turisty už nelákají jen památky či příroda, osloví je i doprovodná nabídka, hlavně další zdroje zábavy - například kvalitní restaurace, divadla a jiné kulturní vyžití. 4. O změně na národní park se intenzivně diskutuje. Významný hlas zde budou mít i zástupci turistů a místní. Nechceme, aby se otázky národního parku dostaly do stavu jako na Šumavě. 5. Jeseníky jsou ideální nejen pro české turisty, ale i ty zahraniční, zejména z Polska. Je tak nutné nabídnout to, co je v Polsku nedostatkové, to jest horské sporty, ať už zimní, či letní.
Jana Zwyrtek Hamplová (Nezávislí)
1. Protože se sem jezdí blbě, schází nám R35, kraj má i rezervy v propagaci. Přitom jsme tak úžasný kraj! Zoo, jeskyně, hrady, Dlouhé Stráně, Praděd a Olomouc. 2. Nezávislí sem třeba chtějí pozvat filmaře, ať se tu točí filmy a jezdí sem filmové hvězdy. Hejtman by měl jít příkladem a strávit zde alespoň krátkou dovolenou. Také bychom rádi udělali putování za čarodějnickými procesy. To by mohl být celoevropský projekt. 3. Náš kraj není akční v propagaci a její nápaditosti. Máme velké rezervy, musí se toho chopit kreativní lidé. Na naší kandidátce takové najdete. Chceme z Olomouce s trochou nadsázky udělat další hlavní město republiky. Cestou je spolupráce s našimi vyslanectvími ve světě. Brusel to nezachrání, musíme i jinam. 4. Zvýšení stupně ochrany by nám turisticky ublížilo. Musíme spíš dbát na dodržování dnešní ochrany. 5. Dnes je nutné spojení s něčím, cestou jsou i festivaly, propojení se školskými programy a také školicí střediska. Nápadů je více, chce to jen tu kreativitu.
Alexander Černý (KSČM)
1. Je zřejmé, že spoléhat jen na to, co vytvořili naši předkové či příroda sama, nestačí. Stále ještě nejsou v Olomouckém kraji na patřičné úrovni služby pro turisty, dostatek atrakcí a svou roli hrají jistě i ceny, které ne vždy odpovídají možnostem a představám turistů. 2. Jsou oblasti, kde se dá inspirovat, a je jich dost. Z těch našich namátkou Krkonoše, zahraničním vzorem může být třeba Švýcarsko. 3. Kromě památek je třeba nabídnout další atrakce, zkvalitnit služby a zreálnit ceny. 4. Chránit přírodní bohatství, to jistě. Ale zvyšovat stupeň ochrany v Jeseníkách v současnosti nepovažuji za racionální. 5. Čím širší spektrum možností turistům nabídneme, tím lépe. Od rekreace přes zimní sporty, cykloturistiku a další.