Aleš Jakubec – kvalitních učitelů i míst na středních školách máme v kraji dostatek
Pro žáky devátých tříd základních škol právě teď nastává období, kdy si musejí vybrat, kam půjdou na střední školu. Olomoucký kraj je jejich největším zřizovatelem v regionu a podle radního pro oblast školství Aleše Jakubce je kapacita škol dostatečná.
Jak to vypadá s volnými kapacitami na středních školách?
Pokud se ptáte na aktuálně volné kapacity, tak koncem měsíce srpna některé střední školy měly volná místa k dispozici jak na maturitních, tak i na učebních oborech. Jednalo se především o obory technického zaměření, např. mechanik seřizovač,elektrotechnika, strojírenství,stavebnictví, ale také o obor hotelnictví nebo obchodní akademii v Jeseníku. Co se týče volných kapacit obecně, zda jsou dostačující pro vycházející žáky devátých ročníků, pak bych zdůraznil, že v Olomouckém kraji, jako i v jiných krajích, byla situace odlišná od Středočeského kraje či hlavního města Prahy. Ve srovnání s předchozím rokem je sice více uchazečů, nicméně kapacity škol jsou dostatečné. Nabídka počtu míst pro žáky 9. tříd v maturitních oborech i nematuritních oborech na školní rok 2023/2024 byla cca 7 500 míst. Kolik žáků bylo přijato, budeme znát začátkem listopadu tohoto roku.
O jaké střední školy je v kraji největší zájem? Je situace jiná v různých oblastech regionu?
Stejně jako v předchozích letech je nejvyšší zájem o zdravotnické školy a obchodní akademie a dále také o střední průmyslové školy, kde jde především o obor informační technologie. Samozřejmě přetrvává zájem o studium na gymnáziích. Na odborných školách je zájem zejména o elektrotechnické obory, sociální a zdravotnické obory. U učňovských oborů pokračuje zájem např. o obor vzdělání kadeřník, mechanik opravář motorových vozidel nebo elektrikář silnoproud. Bohužel malý zájem přetrvává u trhem práce velmi žádaných řemeslných oborů vzdělání jako klempíř, tesař, řezník atd. Z hlediska regionálního rozložení se nejvíce žáků hlásí na střední školy v Olomouci. Opačná situace je pak, vzhledem k malému počtu deváťáků, zejména na Jesenicku.
Jak fungují stipendia pro učně? Osvědčila se, je o ně zájem?
Olomoucký kraj poskytuje stipendia pro žáky vybraných učňovských oborů již od roku 2010 a od roku 2014 také pro žáky vybraných technických oborů zakončených maturitní zkouškou. V současnosti podporujeme žáky celkem 48 oborů vzdělání, přičemž jejich počet a skladba je průběžně upravována podle požadavků trhu práce. Hlavním cílem je podpora aktivit vedoucích ke zvýšení počtu žáků v oborech středního školství perspektivních na trhu práce a snaha přinejmenším zabránit vymizení některých profesí.Dokladem, že stipendia fungují, je např. nárůst žáků u oboru instalatér po zařazení mezi podporované obory o 40 procent. Navýšit počet žáků, se i díky krajským stipendiím podařilo také např. u oborů elektrikář, řezník – uzenář či pekař. Stipendia však žáci nezískají automaticky, musí si plnit řádně docházku, nesmí mít kázeňské prohřešky a musí mít dobrý prospěch – motivují tedy žáky i v tomto ohledu. Stipendia jsou určena středním školám bez rozdílu zřizovatele, hradí je Olomoucký kraj ze svého rozpočtu a žáci je dostávají prostřednictvím své školy. Jak jsou krajské školy připraveny otevírat nové obory, je u nás dostatek kvalifikovaných pedagogů? Otevření nového oboru se musí připravit více než rok dopředu, někdy narážíme na problém s prostorovými kapacitami školy, na personální kapacity, ale také na finanční náročnost nových učeben a dílen. Snažíme se reagovat jak na potřeby trhu, tak i zájem žáků. V tomto roce jsme například nově otevřeli obor informační technologie na Střední průmyslové škole strojírenské v Olomouci. Příští rok chystáme otevření několika lyceí, například přírodovědného, které doposud v kraji nemáme. Z dlouhodobého hlediska to pak je otevření oboru jevištní technik, ve spolupráci s Moravským divadlem Olomouc. Pokud jde o kvalifikované pedagogy, tak těch zejména díkyUniverzitě Palackého máme dostatek. Problémem je však sehnat například učitele chemie, fyziky, IT, či odborníky z praxe.
Máme v kraji nějaké ukrajinské školáky? Jak se povedlo jejich začlenění?
V Olomouckém kraji se k 21. březnu 2023 vzdělávalo v mateřských školách 460 dětí, v základních školách 1 654 žáků a ve středních školách 182 žáků z Ukrajiny. Aktuální data s počty v letošním školním roce zatím nemáme k dispozici. Otázka na jejich začlenění je spíš na Českou školní inspekci. Co však mám informace, tak se proces začleňovaní daří. Nejlépe to jde u dětí mladšího školního věku. Problém je pak u středoškoláků, kde jazykové,vědomostní i kulturní bariéry mohou být velké, ale je to velmi individuální. Stéle častěji se hovoří o potřebě školních psychologů jak jsme na tom v kraji? Školních psychologů je málo,hlavně v době pocovidové je jich potřeba mnohem více. Většina je placena z evropského projektu Šablony, který trvá cca dva roky a školy si ho řeší individuálně. Kdybych měl být konkrétní, tak k 30. září 2022 bylo na školách zřizovaných Olomouckým krajem 22 školních psychologů. Zde musíme jít počtem nahoru. Naše pedagogicko-psychologická poradna řeší projekt Operačního programu Jana Ámose Komenského na zajištění sdílených školních psychologů a speciálních pedagogů pro malé základní školy.Momentálně jich je kolem 60, ale stále hledáme další. Zatím jsme zajistili asi polovinu škol, které se zapojily do tohoto projektu.
zdroj: file:///C:/Users/Dell/Downloads/mesicnik-rijen-2023.pdf
Juraj Aláč