Matyášek: Byznys, nebo výchova?
Mým krédem je výchova. Volný čas jako fenomén moderní společnosti ze všech stran obejmula svými chapadly mantra úspěchu, byznysu a marketingu, která pronikla i do rozhodování komunálních struktur. Jako ledovcem jsou politické špičky fascinované pouze vrcholem, který jsou schopny uzřít nad hladinou. To ostatní jakoby neexistovalo.
Kromě dne Páně disponujeme i volnými sobotami a prakticky celou třetinu všedního dne máme k dispozici pro sebe. To přináší příležitosti, ale i vážné hrozby. Paradoxně je veskrze pozitivním fenoménem volného času ohrožena mládež. Nejde jen o zdravotní prospěšnost pro populaci a hráz drogovému nebezpečí, ale o celý komplex faktorů, který je potřeba promítnout do přístupu kraje. Se skutečným cílem se vzývání vrcholných úspěchů a propagace kraje opravdu míjí. Vycházíme ze zásadně odlišných principů. Za prvé, z podstaty výchovy musí plynout pod-pora činnosti spolků a klubů.
Vrcholový sport je záležitostí svazů a reprezentace je věcí státu. Úlohou krajů a obcí je systematické budování
široké a kvalitní základny pro využití volného času pro všechny, ať je to sport, kultura či další vzdělání. Za druhé je to princip dlouhodobého partnerství na celé volební období. Proč musí kluby každý rok žádat o to samé? Za třetí, ani ten nejmenší, kdo se na tomto úkolu podílí, nemůže být z účasti na podpoře vyloučen. Z vlastní zkušenosti předsedy TJ Prostějov, která má přes tisíc členů, vím, že tohle všechno možné je. Na ty nejmenší se musí dostat v prvé řadě. Pouze na pevných základech mohou růst stabilní a nikoli nahodilé úspěchy.
Aleš Matyášek
trenér mládeže,
zastupitel Prostějova