Argumentář zvýšení horní hranice poplatku za komunální odpad

13. 6. 2011

Zvýšení horní hranice poplatku komunální odpad:

Hlavní teze:

 Nechceme, aby se nakládání s odpadem dotovalo z peněz na školky, opravy chodníků či z investic do infrastruktury.

 Chceme odstranit nespravedlivá osvobození, která dotují poctiví poplatníci.

 Rozšiřujeme možnosti obcí, jak si ovlivnit své vlastní příjmy.

 Zachováváme reálnou výši horní hranice poplatku tak, jak byla stanovena původně.

Argumenty. Pravda a mediální mýty.

A.

Mediální mýtus: Poslanci TOP 09 chtějí zvýšit poplatky za odpad.

Pravda: Navrhuje se zvýšit současnou horní hranici poplatku na zajištění sběru a svozu netříděného odpadu z 250 Kč na rok a osobu na 750 Kč, ale o samotném zvýšení poplatku rozhodují obecní zastupitelstva, která nejlépe znají místní situaci, nikoli státní úředníci či poslanci (pokud nejsou zároveň komunální politici).

B.

Mediální mýtus: TOP 09 proklamuje, že nechce zvyšovat daně, tak je zvyšuje jiným a méně nápadným způsobem, a to prostřednictvím poplatků.

Pravda: Není to pravda. Zatímco daň je neúčelová platba, za kterou konkrétní člověk přímo nic nedostává, poplatek je účelová platba za konkrétní veřejnou službu. Tyto dvě položky tedy nelze zaměňovat.

C.

Náklady obcí a ztráta z komunálního odpadu:

Průměrný náklad na osobu a rok za nakládání s netříděným i tříděným odpadem byl v roce 2009 asi 870 Kč, přičemž v roce 2002 činil cca 480 Kč. I při využití obou horních hranic (250 Kč za netříděný + 250 Kč za tříděný odpad) vzniká průměrná ztráta cca 400 Kč. To znamená, že obec s 2000 obyvateli ročně dotuje nakládání s odpadem částkou 800 tisíc Kč. Tyto prostředky pak chybí v jiných oblastech: mateřské školky, dopravní infrastruktura atd.

 

D.

Rozpočtová odpovědnost obcí:

Možnost obcí ovlivnit své daňové i nedaňové příjmy je u nás jedna z nejmenších ve vyspělých zemích. V podstatě tak dochází k omezení územní samosprávy. Náš návrh naopak umožňuje zvýšit příjmy za konkrétní službu na základě posouzení konkrétní situace, přičemž nelze zvýšit poplatek nad skutečné náklady rozpočítané na poplatníka. Obec může také využít osvobození pro určité fyzické osoby, aby zabránila neúměrné tvrdosti zvýšení poplatku.

E.

Odstranění nespravedlivých osvobození:

V současnosti neplatí poplatek cizinci s povolením k dlouhodobému nebo trvalému pobytu, osoby pronajímající byty a také osoby užívající rodinné domy bez ohlášení trvalého pobytu. Tato neodůvodněná osvobození chceme odstranit.

F.

Poplatek za tříděný odpad:

Je to druhá složka poplatku za komunální odpad, činí v současnosti také max. 250 Kč za osobu a rok. Z motivačních důvodů jej chceme ponechat na stejné výši.

Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme