Velička (TOP 09): Neschopnost nebo úmysl?
Ti, kteří projíždějí každý den Ostravou - Porubou, okolo Vysoké školy báňské a Fakultní nemocnice Ostrava, si již začínají pomalu rvát vlasy. Nekonečné fronty aut, troubení, smog, vystresovaní řidiči a chodci. Roky plánovaný a připravovaný obchvat Poruby tzv. prodloužená Rudná, tedy silnice I/11, stále není hotová. A to i přes to, že část této silnice z Plesné na Opavu, která obchází například Hrabyni, je již v provozu.
Je to neschopnost ŘSD, potažmo Ministerstva dopravy, vykoupit zbývající pozemky držené snad ze spekulativních důvodů? Nebo je to úmysl? Již několik voličů se nás v poslední době ptalo, zda snad nechce naše současná vláda nechat propadnout povolení EIA (posuzování vlivů na životní prostředí). „Nejsem zastánce konspiračních teorií, takže se kloním spíše k té neschopnosti. Neschopnosti politiků současné vládní koalice, zejména ANO a ČSSD, kteří jsou za to odpovědni,“ zdůraznil krajský předseda Velička.
A hrozící průšvih může být opravdu obrovský. Již v dubnu 2013 zahájila Komise EU vůči České republice řízení pro porušení povinnosti ve věci nesplnění souladu se směrnicí č. 2011/92/EU o posuzování vlivů některých veřejných a soukromých záměrů na životní prostředí (směrnice EIA). Vláda Bohuslava Sobotky na to reagovala až 15. prosince 2014 usnesením č. 1078, kterým zřídila pracovní meziresortní skupinu.
Z veřejných zdrojů lze dohledat, že pouze u staveb v resortu silničního stavitelství bude pravděpodobně nutné opětovně zpracovat dokumentaci a absolvovat veřejné projednání procesu EIA u investic v celkové hodnotě 20 miliard korun. Pokud by to opravdu nastalo, zpozdilo by to nejen dokončení prodloužené Rudné, ale i dokončení desítek podobných staveb v celé republice. „Kdyby vláda místo práce na vytváření nástrojů státní buzerace drobných živnostníků a dalších vychytávek sociálního inženýrství, řešila opravdu důležité věci, tak by problém s EIA třeba vůbec nemusel nastat,“ řekl Velička.
Tomáš Velička
krajský předseda TOP 09 Moravskoslezský kraj