Kratochvíl: Mám studovat to, co mě zajímá, nebo co mi určí stát?

4. 7. 2017

Před pár dny jsem si přečetl zajímavý rozhovor s rektorem Masarykovy univerzity Mikulášem Bekem, který šel s kůží na trh a vyjádřil svůj nesouhlas se stávajícím financováním vysokého školství – dle jeho názoru je značně podfinancované. V mnoha věcech s ním souhlasím a vážím si upřímnosti jeho sdělení.

Jsem rád, že mohu studovat obor, který mě baví a k němuž mám hodnotově blízko. Pro mladého člověka je to první samostatná svobodná volba z těch zásadních. Ozývají se však názory, že by tato volba měla být omezená uplatnitelností oborů. Ano, určitě je potřeba se ve školství zaměřit i na efektivitu a využitelnost studijních oborů. Právě zde je velká mezera, kdy z dlouhodobého hlediska není úplně sladěna potřeba státu a stávajících či nově vznikajících studijních oborů. Chybí dlouhodobý strategický výhled na dobu delší, než jen několik let. Například stále slyšíme, jak máme málo lékařů, přitom se na tyto obory hlásí obrovské množství studentů, z nichž je přijata jen hrstka.  Drtivá většina je odmítnutá. Proč tedy?

To je jedna stránka problému. Ale na druhé straně, je potřeba si položit otázku, kdo bude určovat, co je a není dobré. Stát? Nedali bychom tím velkou pravomoc několika úředníkům? Jak se vyhneme zákulisním dohodám a protekci? Jak zamezíme klientelismu? Neměli bychom to více nechat na volném trhu? Co třeba podpořit rozvoj soukromých vysokých škol – prestižních univerzit, které známe ze zahraničí?

Proto chci především poukázat na nutnost chránit právě tu možnost volby. Jako 21letý člověk mohu říct, že bych ve státem řízeném systému studovat nechtěl. Možná si říkáte, že jsem příliš rozmazlený. No – řekněme, že jsem rozmlsaný svobodou. A tuto sladkost chci rovněž jednou nabídnout i svým dětem.

Poslední dobou pozoruji rostoucí zrazování mladých lidí od humanitních oborů, jejichž absolventi údajně nenajdou uplatnění. Jsem přesvědčen, že tyto (tvrdými daty nedoložené) výroky jen odvádějí pozornost od skutečného problému, kterým je podfinancování vysokého školství. Tomuto tématu se vládní politici vyhýbají. Je nejvyšší čas začít měnit systém, který je v nynější době, dovolím si říct, neudržitelný, a to kvůli podfinancování. Současná vláda rezignovala na snahu posílit platy pracovníků ve školství a podnítit prosazení moderních pedagogických postupů. A to je bludný kruh. TOP 09 ve svém programu tento problém chce řešit, podpořit vysokou profesionalitu školství, zvýšit platy a posílit tak postavení pedagogů i nepedagogických pracovníků.

 

Adam Kratochvíl – student, předseda MO TOP 09 Moravská Ostrava a Přívoz

Štítky
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme