Co je Liberecký kraj?
Vojtěch Miler
Za rok touto dobou bude zvolna vrcholit kampaň ke krajským volbám. I náš malý kousek země, co do velikosti je Liberecký kraj nejmenší v republice a na počet obyvatel druhý nejmenší, naplno zasáhne kampaň. Kandidáti a kandidátky napříč spektrem nás nepochybně a zcela jistě zahrnou plejádou volebních slibů a závazků. Většina z nich však nemá s krajskou realitou a jejich kompetencemi společného nic. Zcela jistě volby ovlivní i celostátní témata, ať už budou v danou dobu aktuální jakákoliv.
Žádný kraj nemůže ovlivnit zemědělskou politiku a vracet brambory na pole, jak nám před minulými volbami slibovalo jisté uskupení. Stejně tak nemá zásadní vliv na stavbu klíčové infrastruktury typu dálnice a železniční tratě, zde hraje zásadní úlohu Ředitelství silnic a dálnic a Správa železniční cest. Kraje mají v této pozici spíše podpůrnou úlohu, v rámci svého územního plánu a případné pomoci s výkupem pozemků.
Neznamená to však, že by krajský úřad nehrál v našich životech důležitou úlohu. Především v regionální dopravě, správě silnic mezi obcemi,sociálních službách a středním školství je kraj hlavním hráčem. Právě on objednává vlakovou a autobusovou dopravu mezi městy a obcemi, na železnici navíc volí i dopravce. Jako zřizovatel určuje kolik míst bude v domovech pro seniory a na středních školách, případně jakých typech středních škol.
Stejně tak je faktem, že z hlediska státu jsme jako kraj spíše na periferii a pokud se mluví o strukturálně postižených regionech padají v této souvislosti Ústecký, Karlovarský a Moravskoslezský kraj. I my se však potkáme se značnými problémy. Ať už jsou to následky těžby uranu v okolí Ralska a pobytem sovětských vojsk rovněž v okolí Ralska, sociálním vyloučením a špatnou dopravní dostupností. To má dvě strany, jedna z nich je, že problémy se na takto relativně malé ploše koncentrují a druhá, že se dají lépe a efektivněji řešit. Je to však otázkou priorit krajské reprezentace.
Samotné kraje by měly svou agendu častěji a důrazněji komunikovat. Jako dobrá praxe se v tomto směru ukazují výjezdní zasedání rady v jednotlivých městech a obcích, kde se obyvatelé mají možnost setkat se svými radními a hejtmanem, hejtmankou, a hovořit s nimi. Jsem přesvědčen, že tato praxe by se zcela jistě mohla osvědčit i u nás a dala by se skvělým způsobem propojit se současnou tradicí hejtmanových výjezdů do obcí a měst.
A co by mělo být prioritou TOP 09, ať už bude kandidovat v jakékoliv formě? Zde jsou podle mě tři hlavní priority:
1) Posilování veřejné dopravy v některých oblastech, především krajských periferiích (Českolipsko, Frýdlantsko, Semilsko). Se špatnou dopravní dostupností se problém těchto lokalit nevyřeší, naopak se bude dále prohlubovat.
2) Práce s brownfieldy. Díky průmyslové minulosti má náš kraj řadu dnes již nevyužívaných ploch, jeden z největších v republice. Již dnes se na CzechInvestu nacházejí fondy, z nichž je možné na obnovu těchto ploch čerpat finanční prostředky. Nevzhledná a často nebezpečná území se tak mohou proměnit v místa, kde seženou místní zaměstnání, či bydlení. Právě to musí být v příštím volebním období hlavní úkol radního pro rozvoj a dotace.
3) Zlepšit dostupnost středoškolského vzdělání, především v okrese Liberec. Letošní nástup prvního silného ročníku z babyboomu 2008 - 2011 ukázal, že chybí kapacity, zejména na některých typech škol, ačkoliv se dlouhodobě vědělo, že do školských zařízení budou nastupovat silné ročníky. Tento problém se kontinuálně opakuje od jejich nástupu do mateřských škol a nyní se přesouvá do středních škol. Kapacita vzdělávacích zařízení se musí začít plánovat v dlouhodobém horizontu, přesahující jedno období a s ohledem na údaje z matrik. Stejně tak je faktem, že s ohledem na měnící se ekonomiku a její strukturu bude potřeba úzce specializovaných absolventů spíše klesat a poptávka po zaměstnancích, kteří se budou schopni se měnícím podmínkám přizpůsobit, naopak poroste.
Vojtěch Miler, člen TOP 09 Liberec
▶
Štítky
◀
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
Děkujeme