Daniel Rezek (TOP 09): Pivo jsem se před spuštěním varny učil vařit dva roky
Mnoha pivařům je bilionový byznys nadnárodních pivovarů šumafuk. Češi si hýčkají malé varny. „A velcí výrobci už z nás mají nahnáno,“ míní Daniel Rezek, který si právě otevřel pivovar na Jablonecku.
V Zásadě nedaleko Jablonce nad Nisou si v polovině září otevřel pivovar Daniel Rezek, majitel truhlárny a sklárny, pivo se ale před spuštěním varny učil vařit dva roky. Rezek je důkazem, že malých pivovarů stále přibývá. Skoro jako hub po dešti, tři až čtyři měsíčně, v říjnu třeba začal vařit zlatavý mok pivovar Hrboun v Jihlavě, ve slezském Krnově vyrostl pivovárek Nachmelená opice a desítky dalších jsou ve výstavbě. To je závratné tempo, které pivovarské giganty nenechává v klidu, ačkoli hlásají, že maximálně tříprocentní podíl moku z malých pivovarů na českém trhu je vůbec neohrožuje.
Aktuální výměna majitele národního pivního pokladu čili Plzeňského Prazdroje už navíc české pivní znalce nedojímá, zamilovali se do malých pivovárků. „Klasická investorská nenažranost,“ hodnotí byznys roku na pivovarské scéně Radovan Koudelka z prezidia Českomoravského svazu minipivovarů. Toť vše. A raději jde zkontrolovat, jak zraje nová várka v jeho vlastním minipivovaru.
Domácí pivo je v módě
Sice to neradi přiznávají, ale velkovýrobcům piva jsou nadšení sládci z rodinných firem trnem v oku. „Vadí jim každé pivo, které uvaříme,“ je přesvědčen pivovarník Rezek z Jablonecka. Třeba Gambrinus na jaře vsadil na podivnou reklamu: obchodní zástupci pivovaru podvedli řadu pražských a plzeňských hostinských, kteří rádi točí regionální značky. V hospodách se představovali jako zástupci nového minipivovaru Patron z obce Čepice na Klatovsku. Gambrinus tak prý chtěl dokázat, že stále vyrábí kvalitní mok srovnatelný s domácími pivy. „Vede se proti nám nekalá reklama. Kdybychom se podobně chovali k nadnárodním pivovarům, poslali by na nás právníky a chtěli odškodné v milionech,“ myslí si Rezek.
Přibývá nejen minipivovarů, snad každý den se někde otvírá hospoda specializovaná výhradně na jejich produkci. Třeba v Ostravě takové podniky vznikají o překot v historickém jádru i na sídlištích a ve výčepu Babylon se minulý týden čepovalo dokonce pivo z rodinného pivovaru ve slovenském Holíči. „Proč by měli zákazníci chtít pivo z velkovýroby, když mohou pít mok vykvašený na otevřené spilce,“ říká Jiří Effenberger, majitel hospody U Sedmi švábů v Brně. Právě tvoří pěnu na ležáku z Chotěboře.
Nedaleko nabízejí pivo ze Sentic či z Valašského Meziříčí a hostinec, který dnes v Brně prodává jen nadnárodní značky, přestává být pro „pivní intelektuály“ zajímavý. Hlavně pro studenty vysokých škol, kterých je tu přes 80 tisíc. „Velké pivovary se snaží hospodské korumpovat. Když podepíšete, že budete odebírat jejich pivo, dají vám zařízení třeba za 200 tisíc. Dobrý hospodský se ale nenechá uplatit, v dnešním Brně by byl sám proti sobě,“ přemítá.
Varen bude přibývat
Malých pivovarů bude přibývat a pivovarské kapacity se přou, kolik jich trh dokáže uživit. Českomoravský svaz minipivovarů před necelými třemi lety odhadoval, že to bude maximálně dvě stě varen piva. Dnes jich je tři sta dvacet. „Horní hranicí nebude ani čtyři sta pivovarů, trh jich uživí více. Investice do malého pivovaru se rychle vracejí. Díky tomu, že jsme Češi a máme rádi dobré pivo, děláme malým pivovarům skvělou výtoč a relativně slušné výnosy,“ předvídá.
Trend velcí producenti chmelových nápojů asi nedokážou zastavit, nicméně trhu budou vládnout i nadále. „Mají obrovskou marketingovou sílu, vždyť se podívejte na název fotbalové ligy. Postupně ale vychováváme jiný druh zákazníků,“ věří Radovan Koudelka. Název pro tuhle skupinu se ale hledá těžko. Je různorodá, všichni jsou však „experty“ a předhánějí se, kdo třeba pil lepší pivo IPA z domácích pivovárků. „Přitom před pěti lety skoro nikdo netušil, co tahle zkratka znamená,“ pochvaluje si majitel pivovaru v Zásadě Daniel Rezek, jak se národ pivně vzdělává. Mimochodem, IPA (India Pale Ale) je druh svrchně kvašeného piva, které nemá v Česku historickou tradici. Teď si ho ale Češi zamilovali a malé pivovary se trumfují, kdo lépe vyváží jeho chuť.
Ivan Motýl
Týden, 19. 10. 2015