Zákaz vstupu
Každý z nás se s tím setkal. Na obslužné komunikaci, cestě, pěšině, lese nebo na jiném pozemku se objevil nápis „soukromá cesta, soukromý pozemek… vstup zakázán“. To je jednoznačně špatně a ve většině případů se jedná o protiprávní jednání majitelů dotčených pozemků.
Dalším fenoménem jsou nové závory nebo dokonce cesty, které prostě mizí: jsou zaorány, zasypány či prostě zarostou.
TOP 09 považuje za nezbytné vyvolat obecnou diskusi na toto téma. Součástí volebního programu TOP 09 pro krajské volby 2012 je, že:
„budeme jednoznačně podporovat zachování veřejných cest a volného průchodu krajinou v rámci krajských kompetencí v oblasti územního plánování; zasadíme se tedy o zastavení a omezení neopodstatněného zaplocování naší krajiny.“
Jak?
Dohledem nad důsledným dodržováním zákonů. V tomto případě pak zejména zákona č. 114/1992 Sb. „o ochraně přírody a krajiny“, který říká:
§63
Přístup do krajiny
(1) Veřejně přístupné účelové komunikace, stezky a pěšiny mimo zastavěné území není dovoleno
zřizovat nebo rušit bez souhlasu příslušného orgánu ochrany přírody. Obce vedou přehled o veřejně přístupných účelových komunikacích, stezkách a pěšinách v obvodu své územní působnosti.
(2) Každý má právo na volný průchod přes pozemky ve vlastnictví či nájmu státu, obce nebo jiné
právnické osoby, pokud tím nezpůsobí škodu na majetku či zdraví jiné osoby a nezasahuje-li do práv na ochranu osobnosti či sousedských práv. Je přitom povinen respektovat jiné oprávněné zájmy vlastníka či nájemce pozemku a obecně závazné právní předpisy.
(3) Práva podle odstavce 2 se nevztahují na zastavěné či stavební pozemky, dvory, zahrady, sady, vinice, chmelnice a pozemky určené k faremním chovům zvířat. Orná půda, louky a pastviny jsou z oprávnění vyloučeny v době, kdy může dojít k poškození porostů či půdy nebo při pastvě dobytka. Zvláštní předpisy nebo tento zákon mohou oprávnění podle odstavce 2 omezit nebo upravit odchylně.
(4) Při oplocování či ohrazování pozemků, které nejsou vyloučeny z práva volného průchodu podle odstavce 3, musí vlastník či nájemce zajistit technickými nebo jinými opatřeními možnost jejich volného průchodu na vhodném místě pozemku.
Faktem je, že obce zcela nedostatečně evidují veřejně přístupné účelové komunikace, stezky a pěšiny. Tím pádem se hůře prokazuje uzavírání či rušení těchto cest.
Zastupitelstvo Libereckého kraje je schopno řešit tento problém například prostřednictvím svého Výboru zemědělství a životního prostředí.
Dodržování zákonů v oblasti ochrany přírody a životního prostředí je samozřejmě v kompetenci Odboru životního prostředí a zemědělství.
Snižování volné prostupnosti krajiny je problém ekologický, bezpečnostní, ale dotýká se samotné podstaty práv člověka. Projít se volně po lese, pohybovat se bez omezení po VŠECH cestách a nestarat se o to, na čí louku se posadím, to je svoboda, kterou bychom si neměli nechat vzít!!!