Velké problémy malé křižovatky mají zmizet

6. 11. 2015

V ranní a odpolední špičce to na hradecké křižovatce U Fortny bývá pro šoféry skutečný očistec. Radnice proto už zadala zpracování studie, která by měla problémy malé, avšak o to více vytížené křižovatky vyřešit. A nejen jí.

Na téčku, které na první městský okruh v Hradci Králové přivádí řidiče z hustě zabydleného Moravského Předměstí, ale také od Fakultní nemocnice, vznikají právě kvůli frekventované dopravě často nepříjemné situace. Ty posiluje vedle aut jedoucích od Pardubic i přítomnost okresního soudu a zimního stadionu, k nimž se řidiči musí přes tuto křižovatku dostat. Hradecká radnice zadala zpracování studie, která by měla problémy vyřešit. Pro zaplacení rekonstrukce chce využít evropské peníze z fondů ITI, které hradeckopardubické aglomeraci přihrají několik miliard korun, a to zejména na dopravní projekty. K samotné rekonstrukci, jejíž hodnotu magistrát ještě nevyčíslil, by mělo dojít už za tři roky.

Rekonstrukce Fortny by měla pomoci hlavně řidičům MHD, kteří se zejména ve špičkách s autobusy a trolejbusy musí posouvat v kolonách osobních aut a nabírají zpoždění. Tamní zastávky patří mezi hradecké dopravní uzly, neboť je protínají páteřní linky spojující centrum s velkými sídlišti a hlavním nádražím. „V projektu chceme prověřit možný vznik přestupního terminálu v centru města s vazbou na integrovaný dopravní systém, a také tam vytvořit systém chytrých zastávek,“ přibližuje náměstek hradeckého primátora pro rozvoj města Jindřich Vedlich (TOP 09).

Chytré zastávky by mohly nabídnout řadu doplňkových funkcí, od hlasového navádění pro zrakově postižené přes panely přesných odjezdů jednotlivých linek až třeba po dotykové informační panely nabízející aktuální informace o spojích, kultuře či počasí, poskytování internetového připojení nebo tlačítko pro přivolání pomoci v případě napadení nebo zdravotní indispozice. To vše už jsou dnes schopné inteligentní zastávky nabídnout, záleží jen na městech, čím je naplní.

Pěší zóna u Grandu?

Velkou modernizací by si měl projít i nedaleký dopravní uzel U Grandu na třídě ČSA, přestup mezi většinou linek hromadné dopravy. I tam chce radnice evropské peníze investovat zejména do moderního odbavovacího a informačního zařízení pro cestující a zlepšení podmínek pro pěší a cyklisty.

Součástí studie, kterou nyní necháváme zpracovat, je i celkové zklidnění prostoru od individuální automobilové dopravy. Samozřejmostí bude komplexní bezbariérovost,“ popisuje Vedlich. Prostor U Grandu by měl díky architektům získat nový mobiliář a lepší vazbu na infocentrum. Podmínky by se měly zlepšit také pro zásobování tamních obchodů a restaurací, které je kvůli husté dopravě v místě komplikované.

Vedení města už nedávno pustilo do světa nápad, že by prostor mezi Adalbertinem a Mosteckou ulicí přestavělo na pěší zónu s vjezdem hromadné dopravy. „Je to jeden z prvních počinů, který by mohl naznačit, jak by to v budoucnu v Hradci mohlo vypadat. Jenže má to i souvislosti, které se musí propočítat. Třeba jak to ovlivní dopravní zátěž na ostatních křižovatkách. Nápad se mi však každopádně líbí, protože podporuju plány znesnadnit pohyb po městě pro individuální automobilovou dopravu,“ uvedl koncem září pro MF DNES hradecký primátor Zdeněk Fink (HDK).

Takové řešení by ocenil i ředitel hradeckého dopravního podniku Miloslav Kulich. „Když se část třídy ČSA nedávno opravovala, viděli jsme, že to tam bez aut jde. Problémem by však bylo vyjíždění aut z Velkého náměstí ulicí V Kopečku, které nejspíš nepůjde změnit,“ řekl Kulich minulý týden při diskusním setkání Zelená kavárna, které se věnovalo alternativním způsobům dopravy po městě.

Mladá fronta DNES | 2.11.2015 | Rubrika: Kraj Hradecký | Strana: 15 | Autor: Michaela Rambousková | Téma: Magistrát města Hradec Králové

Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme