Stoletý most do šrotu? Má naději
Je sice jisté, že přes sto let starý svinarský most bude nahrazen, avšak hradecký magistrát řeší, jak jej zachránit. Mohla by se z něj stát lávka pro pěší a cyklisty. Nyní se proto hledá vhodné místo a také peníze na jeho možné stěhování.
Když před necelými dvěma měsíci památkáři rozhodli, že most Plukovníka Šrámka ve Svinarech není historickou památkou, podepsali tím nýtovanému mostu z roku 1907 rozsudek: kraj ho může strhnout a nahradit novým. Část hradecké opozice se s tím však nechce smířit a snaží se most přes řeku Orlici zachránit. Navrhuje ho přesunout, aby mohl sloužit alespoň pěším a cyklistům. „O možnosti jeho využití jsme již jednali s vedením města. Bylo by to komfortní řešení, vždyť třeba lávka u zimního stadionu je široká zhruba čtyři metry, zatímco svinarský most metrů pět, což není o tolik víc,“ říká Martin Hanousek z opoziční Strany zelených.
Byť opozice s koalicí na hradecké radnici najdou společnou řeč jen málokdy, u svinarského mostu očividně došlo ke konsenzu. Pro je totiž i vedení města. „Mě osobně se návrh pánů Hanouska a Křeliny líbil. Důležitou rovinou však budou finance. Kdyby akci mělo platit město, bylo by to pro něj finančně velmi náročné. Prověřovali jsme proto dotační možnosti, ty zatím by byly reálné pouze tehdy, pokud by byl most napojen na oficiální cyklotrasu,“ říká náměstek hradeckého primátora pro rozvoj Jindřich Vedlich (TOP 09). Kolik by přesunutí mostu stálo, zatím ještě nikdo nevyčíslil. Kromě jeho přesunu bude nutné počítat i se stavebními úpravami v okolí lávky a její napojení na další komunikace.
Napojení na cyklotrasu, na něž by bylo možné sehnat dotaci, je však zatím kamenem úrazu, protože radnice ještě nenašla vhodné místo, kam by bylo možné most přesunout. Původní navrhovaný prostor mezi letním kinem a botanickou zahradou farmaceutické fakulty není možný kvůli pozůstatkům středověkého jezu, které se v místech nacházejí. Vedlich však věří, že v budoucnu by se nějaký dotační titul objevit mohl. „Z minulých let máme zkušenosti, že vždy před koncem různých dotačních titulů dochází k rozvolnění podmínek, na co peníze použít,“ říká.
Most, který je v majetku Správy a údržby silnic Královéhradeckého kraje (SÚS), se v posledních letech dostal do havarijního stavu a podle odborníků taková oprava, která by zaručila, aby mohl i nadále sloužit automobilům a autobusům městské hromadné dopravy, již není možná. Životnost případné opravy nýtované konstrukce by byla podle SÚS velmi nízká a v budoucnu by se proto mohlo stát, že by na most již nemohly vjíždět autobusy.Nahradit ho má proto nová moderní konstrukce z oceli, která na rozdíl od stávajícího mostu umožní i míjení vozidel.
„Nový most podle návrhu by měl mít šířku vozovky sedm metrů a jednostranný chodník široký dva a půl metru. V současné době necháváme zpracovávat diagnostický průzkum ocelové konstrukce a dokumentaci pro územní rozhodnutí,“ říká mluvčí Královéhradeckého kraje Martin Holek. Nový most by podle odhadu měl stát 35 milionů korun. Most by měl být nejen výhodnější pro řidiče, ale i bezpečnější pro celé Svinary. „Měl by zmizet střední pilíř, což bude pro most bezpečnější v případě zvýšených průtoků,“ vysvětloval již v minulosti ředitel SÚS Královéhradeckého kraje Jiří Brandejs.
Jeden z fanoušků historických mostů letos v březnu podal na ministerstvo kultury návrh na prohlášení mostu památkou, avšak ministerstvo rozhodlo zamítavě.
Mladá fronta DNES | 28.12.2015 | Rubrika: Kraj Hradecký | Strana: 15 | Autor: Michaela Rambousková | Téma: Magistrát města Hradec Králové