Rychlejší, větší a na kartu. Takový má být nový hradecký cyklodům
Mladá fronta DNES | 21.1.2015 | Rubrika: Kraj Hradecký
Nový hradecký cyklodům, který letos vyroste u fakultní nemocnice, bude rychlejší, přijme více druhů kol a půjde v něm platit i městskou kartou. Radnice teď shání dotace.
Parkovací věž na kola, která před hlavním nádražím v Hradci Králové vyrostla před dvěma lety, oslnila cyklisty, kteří v ní do dnešního dne ustájili přes 30 tisíc kol.
Autoři důmyslného parkovacího systému proto vyvíjejí další model, který by měl být rychlejší, přesnější, bezpečnější a na ovládání jednodušší. Zvětší se také počet typů kol, které věž bude schopna přijmout.
„Díky většímu vstupnímu prostoru v ní bude možné zaparkovat i kola s dětskou sedačkou či stará prvorepubliková kola, která jsou delší,“ popisuje spolutvůrce parkovacího domu Rudolf Bernart.
Současná věž má tvar osmiúhelníku, nové verzi její tvůrci ještě čtyři úhly přidají, aby se v ní daly lépe skladovat bicykly ověšené různými taškami a doplňky.
Vývojáři také pozměnili technologii, která o více než polovinu zkrátí čas, který cyklista stráví parkováním svého bicyklu. „Nový systém urychlí čas zaparkování kola z 35 vteřin na pouhých 14,“ říká Bernart. Příjemnější bude i samotný proces parkování, nový cyklodům dostane moderní platební terminál, který bude s cyklistou komunikovat v několika jazycích a bude připravený i na možnost platby městskou kartou.
Nový prosklený tubus, který autoři zatím testují ve výrobní hale na okraji Hradce Králové, bude mít i speciální nášlapnou bezpečnostní podložku, která pokud na ni cyklista omylem vstoupí, zařízení vypne a zabrání tak jeho případnému zranění. Kromě hradecké radnice, která si už vytipovala pět dalších míst k umístění cyklodomů, projevují zájem i další města v republice. Pomoci jejich snaze chce i Ministerstvo pro místní rozvoj formou dotací na podporu cykloturistiky.
„Nebude určena pro statutární města. Ta budou o dotaci moci žádat prostřednictvím svých organizací či jimi vlastněných firem,“ vysvětluje Martina Pavlásková, ředitelka ministerského odboru cestovního ruchu. Přes vlastní organizaci o dotaci požádá i Hradec Králové, který chce brzy začít stavět cyklodům u fakultní nemocnice. „Žadatelem o dotaci bude nejspíš Dopravní podnik, jednáme však i s dalšími organizacemi, které by mohly připadat v úvahu,“ říká náměstek hradeckého primátora pro investice Jindřich Vedlich.
Hradec má na výstavbu cyklodomu u nemocnice již dva miliony přislíbeny od Královéhradeckého kraje. Pokud by se dotaci nepodařilo získat, muselo by město najít peníze ve vlastní pokladně. „Zhruba od poloviny roku bude možné se hlásit o další dotační výzvy, což chceme udělat,“ plánuje Vedlich.
Parkovací dům pro kola u nemocnice by měl stát asi osm milionů korun a měl by sloužit nejen jejím pacientům, ale i zaměstnancům. Radnice spolu s krajem chtějí cyklodům postavit nedaleko příjezdu od Pardubic, kde naváže na cyklostezky.
Peníze Hradec bude potřebovat, radní si už totiž vytipovali další místa, kde by věže na parkování jízdních kol mohly stát. „Uvažujeme například o univerzitě, zimním stadionu, kongresovém centru Aldis či obchodním centru Futurum,“ jmenuje náměstek.
Bernartova firma Systematica je jediná, která podobná zařízení staví, má je i patentovaná. Přesto bude muset Hradec dodržet zákon o veřejných zakázkách a dodavatele cyklodomu vysoutěžit. „Není to tak jednoduché, jak jsme si původně představovali, že budeme tento skvělý nápad šířit po městě,“ říká primátor Zdeněk Fink.
Rudolf Bernart svůj nápad přivezl z Tchaj-wanu, kde podobná zařízení stojí, jen celý systém přizpůsobil českým podmínkám, a to zejména povětrnostním. V roce 2013 v cyklodomu u nádraží své kolo zaparkovalo přes 10 tisíc lidí, loní už přes 16 tisíc. „Největší podíl měl červen, naopak nejslabší jsou zimní měsíce,“ říká Bernart.
Cyklisté, kteří v elektronické kolárně své bicykly parkují, zaplatí za jedno kolo pět korun na 24 hodin. Cyklodům má podle jeho majitele už i své „štamgasty“: „Parkují u nás i lidé, kteří bydlí v okolí a nechtějí si kolo nechávat ve sklepě nebo ho táhnout do čtvrtého patra. Kola u nás jsou totiž pojištěna.“