Opravy Velkého náměstí brzdí petice i protesty proti zaujatosti
Pardubický deník
Hradec Králové – Velké náměstí v krajské metropoli nyní připomíná tankodrom, obrovské parkoviště a není dobrou vizitkouHradce Králové. Na tom se shodnou téměř všichni. Radnice proto už několik let plánuje opravu. Začít by se mohlo snad už letos.
Poté, co radnice oslovila dotčené vlastníky a vloni získala všechny souhlasy, se ale do situace vložil Spolek pro kvalitu života, jenž investora a radnici nařkl z podjatosti a podal námitku krajskému úřadu. Přestože má totožný cíl jako město – opravu náměstí, nesouhlasí se současnou představou jeho podoby. Vystupuje proti snížení počtu parkovacích míst, zmenšení prostoru pro předzahrádky, zrušení obrubníků či vypuštění oprav schodišť a podloubí. Další krok je v rukou kraje.
„Chceme objektivnější jednání,“ říká předseda spolku Roman Grym. Spolek námitku podjatosti hradeckého odboru hlavního architekta podal podle svých slov proto, že se odbor jako podjatý v řízení projevuje. „Ve svém závislém postavení – vztah zaměstnanci versus zaměstnavatel – ani nepodjatý být nemůže,“ vysvětlujeRomanGrym. Vedení radnice přiznává, že určitou formu nesouhlasu z řad spolku očekávalo, přeci jenom jeho členové projekt rekonstrukce kritizovali už dříve. „Nařknutí z podjatosti celého odboru hlavního architekta, stavebního úřadu i samotného pana primátora jsem přesto nečekal a považuji to za zoufalý krok. Podle mého soudu dochází k nadřazování soukromých podnikatelských zájmů nad zájmy města a veřejnosti,“ říká náměstek primátora pro rozvoj Jindřich Vedlich s tím, že celý administrativní proces se kvůli tomu pozdrží do doby, než se k podnětu vyjádří nadřízený orgán – krajský úřad. „Jsem pevně přesvědčen, že náš postup potvrdí,“ věří.
Dlouho připravovaná rekonstrukce počítá s tím, že z něj zmizí téměř dvě třetiny parkovacích míst: ze současných 290 jich má po opravě zbýt 120.
Skoncovat s auty bylo přitom hlavním záměrem architekta Jiřího Krejčíka, který mnohamilionovou zakázku nakonec získal. Sám plochu přirovnal k velkokapacitnímu parkovišti a prosazoval spíše klidové zóny se zelení. Zrekonstruované náměstí by se tak dle jeho návrhu mělo rozdělit na tři části – rušnou, klidovou a shromažďovací. Nějaká parkovací místa zůstanou, budou sloužit institucím na náměstí sídlícím, handicapovaným a zásobovacím vozům.
Podle odhadů by stavba měla trvat zhruba dva roky a stát má 150 až 200 milionů korun.